Parempi ulos otto Klan varusteille 28.4.2012

 

Talvella ajopuvun alla on KLAN lämmitettävä takki, sukat ja housut.  Virran näihin olen ottanut suoraan akun navoilta. Nyt navoissa oli liikaa liittimiä. Vähensin niitä. Ennen oli molemmille Klan pistokkeille (vanha ja uusien malliselle), ylläpitolaturin pistokkeelle, startti pistokkeelle, sekä Xenon lisäpitkälle.

 

Ennen liittimiä napaa kohden oli 6 nyt kolme                                Tästä joko lisävirtaa akulle tai ulosottoa

  

Tämän tein ja osat maksoi reilun 10 euroa. Musta jakorasia jonka IP luokka 55. Sulakkeet ovat rasian sisällä. Vasemmalla ylhäällä vanhemman mallinen liitin ja oikealla ylhäällä uuden mallinen.

 

Pukujen lämmitys pistokkeet paikoillaan.

Jakorasian alle kiinnitetty 4 mm muovilevy joka katteitten väliin painamalla. Testattu on ja pysyy paikoillaan. Katkasijat paremmin hallittavissa kuin ennen. Sekä lisäksi voin ajaessa nousta seisomaan. Ennen ei onnistunut koska liittimet olivat penkin alapuolella ja johdot liian lyhyet.

 

Tässä on lisävirran syöttöön tarvittavat hilut. Wunderlich myy hinta 35 euroa.

 

18.10.2012 tankorukkaset

 

Viime talvena huomasin että Bilteman tankorukkaset painavat jarruvipua. Eteenkin jos ajaa lujempaa tai räntää sataa. Ilmavirta painaa ja painaa jarrukahvaa. Alkuperäiset tuuli ohjaimet tai suojat eivät mahdu tankorukkasten sisälle. Joten tein tuosta muovi levystä uudet. (PE HD M S 3 mm) Niiden tarkoitus ei ole muu kuin estää kahvan painuminen ajoviimasta.

 

 

Tarkoituksella reikä ala osaan koska käsi yleensä työnnetään yläpuolelta. Paremmin tilaa ylhäällä kuin alapuolella.

 

Siinä ne on. En tiedä kuinka toimivat. Sen näkee talvena.  Ei toiminut joten hankin 2012 vuoden lopulla  Dusty Wobbles tankorukkaset ja niiden alle voi jättää alkuperäiset kahvansuojat. Helppo asentaa ja toimii ja hintansa väärtit on. Alla olevassa tankorukkasten lisäksi Kainuun Prikaatin käytöstä poistamat talvi kiiturit pyrykelejä varten. 

 

 

11.12.2012 Odesseyn akku PC 535

-24 pakkasessa Kilpisjärvellä 25.2.2012 geelia akku ei edes pyörittänyt moottoria. Joten uutta akkua talvea varten pitää katsoa. Jostain kuulin Odesseyn akusta että pyörittää kuin kesällä. Akun hankin Akkutalo Esko Markuksela Oulu. Akun hinta 115 euroa eli puolet kalliimpi kuin normaali geeli akku. Käyntiin lähtee juuri ja juuri -26 pakkasillakin. Asennus ohjeet löytyy ADVRIDES sivuilta tästä.

 

 

Video kylmäkäynnistyksestä

 

Pikku bemarissa talvella huohotin putki jäätyi. Tässä ei ole vielä jäätynyt. Lämpimässä paikka suoraan sylinterin takana ja lyhyt putki.

 

Kytkimen puolella

 

Lisäksi iskunvaimentajat hyvä suojata. Sillä iskarin varteen kun jää jäätä se rikkoo iskarin stefan ja sitten alkaa öljyä vuotamaan. Vaihdoin uudemman iskarin taakse 19.3.2013 ja eteen 1.4.2013. Iskareilla oli tähän mennessä ajettu 52 000. Moottorikelkoissa yleensä esiinny tätä ongelmaa koska iskarin varressa on tähän tarkoitukseen tehty skrapa joka poistaa varresta jään ja näin ei pääse vaurioittamaan stefaa. Toisen talven jälkeen alkoivat vuotaa molemmat. Kilometrejä oli kertynyt 52 000. Joista noin 10 000 talvella.