Venttiilien säätö 23.9.2009

Haynesin korjaamokäsikirjan mukaan  venttiilien säätöväli 1000 miles (on XR600R through 1997)

 

Tarvittavat työkalut.                                                                        Vaihdoin samalla kampiakseli, ajoitusmerkin ja venttiilin säätö tulppien o-renkaat.

   

Tarvittavat työkalut.                                                                      Vaihdoin samalla kampiakseli, ajoitusmerkin ja venttiilin säätö tulppien o-renkaat.

 

  

  

Aloita irrottamalla istuin. Seuraavaksi irrota tankki. Tämän jälkeen pesin moottorin yläosan ja rungon hyvin. Lisäksi kuivasin paineilmalla ja eteenkin sytytys tulpan seudun. Välttääkseni roskien tippumista moottoriin säädön aikana. (pyörä hieman likainen kuten rengastilasta näkee)

 

Seuraavaksi irrotin kampiakseli, ajoitusmerkin ja venttiilin säätö tulpat. Sekä otin myös irti puolipuristimen vaijerin ja sytytystulpan.

Pyöritin moottoria magneeton päästä nuolen osittamaan suuntaan 17 mm avaimella kunnes imuventtiilit avautui ja sulkeutui. Tällöin alkaa puristus tahti. Pyöritin edelleen kunnes T merkki oli kohdilla. Samalla tulpan reiästä tarkistin että mäntä oli noussut ylös. (Magneeton päästä löytyy neljä merkkiä. Kaksi viivaa ja F merkki ja T merkki)

Tarkistin keinovipuja heiluttamalla sormin että liikkuvat hiukan. Heiluivat kaikki. Tarkistin oliko välykset oikein ja jos ei ollut säädin. Pakoventtiili välys 0,12 mm ja imuventtiili 0,10 mm. (Tulkkina minulla oli vain 0.10 mm ja 0,15 mm eikä 0,12 mm tulkkia.) Säädin imuventtiilit että 0,10 mm tulkki kulki tahmeasti välissä. Pakoventtiilien osalta säädin siten että 0,10 mm tulkki oli väljä ja 0,15 ei sopinut väliin.

Kiristys tiukkuudet ja muutakin teknistä tieto.

Lähteenä Haynes Owners Workshop Manual (Honda XL600R and XR600R 1983 trhu 2000)

Asiaan liittyvää internetistä löydettynä.

Pohjolan kurapyöräilijät foorumi

Valve Clearances on 4Strokes  Englantia

Valve Clearances on 4Strokes  Käännettynä Suomeksi ja huonosti.

Venttiilin säätö YouTubessa ja venttiilien hionta Part 1  Part 2