TALVIRENKAITA

 

Ensimmäisenä talvena Continental TKC 80 ( 110/80-19 ) 176 nastaa ja takana (150/70-17) 168 nastaa. Nasta 3 mm ulkonemalla. Teetin renkaat Raja Motor Tornio. Renkaille tuli nastoitettuna ja irtovanteille pantuna hintaa 450 euroa. Alle laitoin 31.10.2011. Renkaan keski osassa oltava 3 mm tai vähemmän ulkonemaa kun talvella asvaltti näkyy Kemi-Tornio alueella. Liian pitkillä nastoilla lähtee luikertelee kun nastat vain osuu tiehen. Muonion yläpuolella ja Ruotsin teillä taas saisi olla vaikka kuinka pitkät. Tiet täysin polanteella.

     

Tämä rengas lähti alta Ruotsin polanne tiellä. Melkein mentiin nuri. Takarengas ei niinkään lähde alta kun luistonesto (ASC) rajoittaa renkaan sutimista. Eturenkaalla ajoin vain 1800 km. Eturengas on hyllyssä. Takarenkaasta otin nastat pois. Aika kova homma oli. Piti laikkaleikkurin laikalla kuumentaa nastan kovametallista ja sitten sivuleikkurilla irti. 

 

26.1.2013 teetin hieman erilaiset eturenkaan. Keskelle samanlainen nastoitus ja reunoille 5 mm ulkonemalla olevat nastat.

  

Nämä renkaat nousevat huomattavasti paremmin polanne urista kuin edelliset. Nämä ei vain oikein tahdo toimia lumipintaisella. Johtunee isoista nappuloista.

    

Näistä en ottanutkaan nastoja pois vaan kävin Norjassa mutkan toukokuussa 2013. Sinne jäi takarenkaasta nastat. 1250 km paljaalla asvaltilla. Takarenkaalla ajoin kaikkiaan 6931 km ja eturenkaalla on ajettu 7448 km.

Tässä kunnossa vielä eturengas vaikka ajettu 7448 km joista viimeiset 1250 km puhtaalla asvaltilla. Täytyy laittaa alle lopputalvesta (2014) ja ajaa loppuun. Ei oikein nappaa nastan repiminen.

 

Talveksi 2013 - 2014 hankinnassa uudet ja eri tyyppiset renkaat.

Nykyiset renkaat ei toimi riittävän hyvin lumisella tiellä. Johtunee isoista nappuloista. Hankinnassa olevien renkaiden nappulan pinta ala täytyy olla pienempi. Pureutuu paremmin lumeen sekä nastalle tulee enemmän painetta. Täytyy kokeilla jotain seuraavista alla olevista. Vaihto ehtoja oli Heidenau Scout, Metzeler Karoo 2, Kenda Big Block.

SATAPIIKI  :llä muuten hyvät vaan laitoihin pitää olla pitemmät nastat omasta pielestä.

  

Satapiikki                                                KOKO                  nasta kpl            nasta/mm                                        hinta

KENDA BIG BLOCK                   150/70-17                     216                      18/2,5                                         225,00

KENDA BIG BLOCK                   110/80-19                     196                      15/2,2                                         195,00

 

 

 

15.10.2013 uusi setti talvirenkaita oli sitten valmiina. Teetin KENDA BIG BLOCK  nastoituksen Raja Motor issa. Nastat liimattu eikä ole ollut valittamista yhdetkään siellä teettämissä renkaissa. Eturengas 110/80-19 nastoja 196 kpl takarengas 150/70-17 216 kpl 3 mm ulkonemalla keskellä ja laidoilla 5 mm ulkonemalla.

 

 

21.10.2013 sain alle ja kävin testaamassa. Sadan kilometrin vauhdissa alkaa vaeltajan puhtaalla asvaltilla.  Soratiellä tätä ei esiinny. Saa nähdä miten sitten toimii polanteella ja lumella.

 

 

19-20.12.2013 kävin noin 300 km lenkin polantisella ja lumisella tiellä ajamassa. Väylänvarren teillä 80 km/h lähti kurvin jälkeen alta, olin matkustajana tovin. Eturengas karkasi alta. Onneksi pystyssä pysyttiin.

Tässä videota 19.12.2013 testistä

 

21.12.2013 Lisättiin keskelle 98 kappaletta 5 mm nastoja. KM-Däck Haparanta.

Nyt on eturenkaassa 294 kpl nastoja.  Joka taasen testattiin 22 - 24.12.2013 välisenä aikana käymällä Nordkapissa mutka. Huomattavasta parempi pito lumella ja jäällä. Yllätyin kuitenkin positiivisesti vaikka keskellä nyt pitkiä nastoja ajettavuus puhtaalla asvaltilla hyvä edelleen.

Karhutulla tiellä edelleen levoton. Johtuuko renkaan kuvioinnista vai nastojen linjauksesta? Tiedä häntä. Ei näillä näkymin ei tee mieli laittaa ensivuonna alle.

Kokeiltu ilman paineella 1,8 baaria. Toi 1600 km lenkki. Kokeilen nostaa paineen 2,5 bariin muuttuuko yhtään. Saattaa olla että uratiellä paranee vaan taas puhtaalla asvaltilla huononee.

 

 

TALVI KAUDEKSI 2015 - 2016 kokeilen uuden tyyppisiä renkaita.

7.12.2015  Taakse asensin Kendan Big Block 130/80 - 17 VK 224

Kendan Big Block takarengas välikelin nastalla jonka ostin Satapiikiltä. Tubeless-rengas, johon kuitenkin suositellaan nastoitettuna sisärengasta, en laittanut sisärengasta. Nasta välikelin rallinasta noin 5 mm ulkonemalla.

Videona ensimmäisiä kommenttia renkaasta.

Ensikokemuksia takarenkaasta 18.1.2016. Nyt olen ajanut renkaalla reilut 1400 km. Ei ole niin vakaa kuin 150 rengas, pitoa on enemmän. Eikä kestä asvaltilla ainakaan tällä nastoituksella ajaa kovinkaan paljoa. Nyt jo lentänyt 10 -15 nastaa. Asvaltilla ajettu noin 160 km. Joista 15.1.2016 yhtäjaksoisesti 60 km. Osa nastoista lämpeni, irtosi liimoista (pakkasen ollessa -6 luokaa)

 

16.1.2016 asensin eteen Duro 3,5-19 240 VK

Tämä myös ostettu Satapiikiltä. Renkaat päälle laitossa oli ongelmia. Ei saanut tubeless rengasta paikoilleen "Pärnäsen pajalla". Piti kääntyä rengasliikkeen puoleen. Siellä ampuivat säiliöllä vanteen ja renkaan välistä ilmaa.

 

Rengasta en laittanut heti alle ja vuorokauden kuluttua oli ilmat pois ja taas pois paikoiltaan. Taasen kokeilin nesteillä laitaa sen paikoilleen. Ei taaskaan onnistunut.

 

Nyt saatiin kuormaliinalla se takasin paikoilleen.