Norjassa mutka 4 - 6.5.2013

Matkan tarkoitus oli ajaa talvirengas loppuun, testata talvi makuupussi, katsoa Kilpisjärven pilkki kilpailut ja pitääkö paikka että Nordkappiin ei pääse kuin kesäisin.

Matkaa kertyi 1255 km Navigaattorin mukaan. ja mittariin tuli 1256 km. Kahden yön reissu.

 

1 päivä. Ylitornio - Langfjorden pohjukka  tuli matkaa 654 km. Ja kymmenisen tuntia, monine pysähdyksineen ja taukoineen.

Lauantai aamuna töistä päästyä pyörä pakkaus ja matkaan. Lähtö tapahtui 11 maissa, tankkasin Muoniossa jossa kesti kun Venäläiset olivat tankkaamassa ennen minua. 15.30 maissa kilipiksellä. Ropinsalmen jälkeen tiellä oli sohjoa noin viisi cm. Ei haitannut kun autot olivat tehneet selvät urat joissa oli hyvä ajaa. Ohittelu ei olisi kylläkään onnistunut. Olisi varmaan tullut kuskista matkustaja hyvin äkkiä. Kilpisjärvellä tankkasin pyörän ja ostin keittimeen litran Marinolia. Jospa alkaisi yllättäen kahvia tai makaronia tehdä mieli. Samalla ostin pilkkikortit molemmille päiville. Ties vaikka voittaisi niistä jotain. 

  

Kaks kallaa ja osa porukasta PILKKI C2H5OH voimalla.                               Kävin retkeily pisteessä kahvilla.

Tunnin verran katselin Kilpisjärven 2 kalaa touhuja. Porukka kuin pipoa. Ja suurin osa varmaan merimiehiä kuin kävelivät hoiperrellen. Liikkuvan poliisin partioita ainakin kaksi. Eräs heistä (töistä tuttu) kysyi retkeilypisteessä tarkeneeko? Vastasin toki kun "Tuli liivit on päällä"

 

Tässä nyt näkyy että Ylitornio - Kilpisjärvi yhtä ylämäkeä. Lopussa oleva piikki on Muotkatakka. Suomen korkein piste tiessä. Kilpisjärveltä laskua Skiboth iin.

  

Vähän ennen Norjan rajaa, lumia alkaa sulamaan tälläkin jo.  Skibotn oli jo sulanut lähes kaikki.

Olderdalenin paloasema jossa yksi paloauto. Vieressä huoltoasema missä ei saanut kahvia saati kaakaota. Ostin limsapullon ja söin ruisleipää ja jatkoin matkaa. Toki yritin kurkkia mikä auto tallissa oli. Näytti MAN merkiltä, vaan en päässyt käsitykseen oliko "HÖÖKI VAI LÄTÄKKÖ" eli Sammutus auto vai säiliö auto.

 

Tullessa Nord - Troms rajalle levähdyspaikalle täällä ainakin oli talvella tullut lunta. Lämpötila + 2 ja pikkaisen räntää sateli.  Storslett sta kävin nostamassa pankki automaatilta norjan kruunuja.

 

 Yöpaikan etsintää alkoi Nordstraumen kohdalla. Ajattelin että tässähän on hyvä paikka. Vaan kun pari rekka veti sillasta tulin toisiin ajatuksiin. Kerrassaan huono oli melun takia.

 

Video Kvænangsfjellet Nord-Troms jossa oli vielä aurauskalusto täydessä hälytys valmiudessa.

 

Langfjorden pohjukassa

 

Tämä oli ihan hyä yöpaikka. Langfjorden pohjukassa ja mikkä maisemat ja vesikin näytti kirkkaalta. Altafjord Camping pyysi 550 NOK ja sanoin että kallis, tiputti 350 NOK ja otin mökin yöksi. Olivat juuri siivoamassa mökkejä koska kohta alkaa kysyntää ilmeisesti. 

 

Camping alue ihan E 6 varrella. Eikä tien läheisyys haitannut yön aikana unta. Kenties tiellä ei tähän aikaan liikuskele juuri ketään. Lisäksi alueella on langaton netti verkko johon kannattele pyytää tunnukset.  Huomasin verkon myöhemmin illalla vaan eipä sinne päässyt kirjaantumaan ilman tunnuksia. Mökissä oli keittolevyt ja joitain astioita. Lämmitin Valkoisen Jäämerentien Jutaajalta eli Mc Huurteen saaman pasta säilyke tölkin.  Toki leirintä-alueen keittiössä olisi ollut joltakin uuniin unohtunut pizzakin tarjolla. Näytti vähän arveluttavalta. Alueella näyttää  olevan karavaanareitten suosiossa jopa talvellakin. Tietenkin alueelta löytyy suihkut yms.

 

Taustalla Camping alue kuvattu vuonon toiselta puolen.                                   Tässä yötä

2 päivä. Langfjorden pohjukasta - Alta - Kautakeino- Hetta - Muonio  424 km.

Ensimmäisen pysähdyksen tein Talvik keskustassa jossa kävin paikallisessa kaupassa juomassa kahvit ja kyselemässä Kåfjordin kassi lohista. Niin kassista oli karannut muutama kala ja pyytäjillä oli kissan päivät. Sanoi että pään ja pyrstön kun antaa saa 400 NOK tapporahaa, loput voi pitää itsellä.

 

Talvik - Kåfjord välillä E 6 tien korjaus meneillään. Sekä uutta siltaa rakennettiin. Uusi tie lyhentyä matkaa. Sekä aloin katselleen näkyykö kalastajia missään. Eipä näkynyt.  Vuonon pohjukassa oli kolme norjalista jotka sanoivat että ei saa enää. Kalat ilmeisesti menneet merelle heidän mielestä? Minusta vuonokin on merta.

 

Tästä pikkaisen matkaa on Kåfjordin kirkko joka on Altan vanhin kirkko. Lisäksi alueella on ollut aikoinaan kuparikaivos ( 1826 aloitti toiminnan) josta  muistomerkki mainari perheestä. Alueelle muuttanut tällöin ihmisiä pohjois- Suomesta ja Ruotsista. 1840 vuonna asustellut yli tuhannen ihmistä. Enemmän kuin Hammerfestissä, Vardo ja Vadso yhteensä.

Lisäksi kyseisessä vuonossa ollut jäämeren kauhu Tirpitz. Tästäkin löytyy kirkon viereltä muistomerkki kun liittoutuneet yrittivät sitä upottaa sukellusvenein (HMS/M X5, X7 ja X9). Operaatio  Source,  Tästä on nähtävissä video Tirpitz museossa joka sijaitsee ihan kirkosta 1 km Altaan päin.

Kåfjordin puu kirkko vuodelta 1837

  

Mainari muistomerkki                                                   Sukellusveneiden miehistön muistomerkki

Tästä jatkoin matkaa Altaan jossa kävin Statoililla kahvilla. Paikalle saapui neljä norjalista pyörämiestä jotka tarkastivat rengas paineet ja lähtivät minun perään. Ajoivat tietenkin ohi. Ensinnä meni yksi ohi, sitten kaksi seuraava ja jonkin päästä se viimeinenkin.  Kuvasin RV 93 Alta - Kautakeino välin omasta mielestä parhaat  näkymät.

 

Parhaat maisemat RV 93 Alta - Kautakeino välillä

   

Trangdalsvatn

 

Trangdalsvatn teki pienkone lasku harjoituksia.  Sekä katsoin miltä takarengas näyttää. Kulunut oli ja nasta olivat saaneet kyytiä. Tästä matka jatkui Kautakeino jossa kahvit ja tauko. Tästä ajoinkin Hetan Majataloille maksamaan ABBM 2013 velat.  Hetan  keskustasta erottuu eritoten kirkko ja tietenki rakennettu tapoihin parhaalle paikalle. Talon isäntä Piese tarjosi kahvit, vastineeksi annoin noita ABBM 2013 tarroja hänelle.  Tänään oli  tunne ettei rengas oikein pyöri = ei oikein ajohaluja. Siksi reitissä tuli muutos Altassa Nordkapp jäi käymättä. Muoniossa tankkasin pyörän ja kävin kaupasta ostamassa ruokaa. Kotia matkaa reilut 180 km mutta päätin kun ei ole ajohaluja ajan 40 km kesäkämpälle. Tie oli siinä kunnossa että kelirikko parhaillaan. Kesäkämpällä lämmitin ulkosauna ja juttelin joutsen pariskunnan kanssa jonkin aikaa ja kömmin yö unille. 

  

Joutsen pariskunta                                                                                              Kevyt kenttä varustus

3 päivä 178 km Muonio - Ylitornio

 

Tiputin jo eilen tullessa kesäkämpän tielle tuliliivin katkaisimen. Yritin sitä katsella vaan eipä osunut silmään. No velipoika olikin löytänyt sen 3 päivää myöhemmin.

 

Äkäsjoki suulla oli kaksi koppelo tiellä. Hätistin pois ettei etelän riuvut tai kaaharit aja alle. Näihin aikoihin tulevatkin tielle norkoileen ja hakemaan pikkukiviä. Muistakaa väistää tai ajakaa varovasti. Matkalla ei juuri näkynyt poroja kuin Norjan ja Suomen rajalta palojoelle. Olisikohan ollut kymmenkunta poroa. Eivätkä millään halunneet piki teiltä poistua. Taitavat olla vasomassa, rauhallisissa paikoissa.

 

Vielä jäi joitain revittäväksi. Niin rengas oli 16.10 alle pantaessa täysin uusi ja kulutusta kesti 5860 km. (Continental TKC80) Toki olisi kestänyt paljon pitempäänkin säästeliäällä ajotavalla ja ajettaessa vain talviolosuhteissa. Tällä reissulla suurimmaksi osaksi tiet puhtaat ja rengas lämpeni ajettaessa pitkiä pätkiä. Sekä nopeutta tiputtamalla Suomen puolella 100 km/h ---> 80 km/h.  No tallissa toiset vanteet ja kesäkumit vaan alle ja meno jatkuu. Ja löytyy uudet TKC alle pantavaksi vaan täytyy käydä tuolla Torniossa laitattamassa vanteille kunhan soratiet vapautuvat talven pannasta.