NIKKALUOKTA 8 -10.3.2013

Aurora Borealis Biker Meeting 2013 (ABBM 2013)

2.3.2013 kävin katsomassa missä kunnossa tiet ovat Ruotsin puolella. Övertorneå - Korpilombolo - Tärendö - Masugnsbyn  Pikkuteitä täytyy ajaa jos enduro nastat. Takasin ajoin  Masugnsbyn paikasta etelään Övertorneålle teitä 395 ja 99. Matkaa tuli reilut 370 km. 

  

Tarra vain osallistujilla sekä muutamalla tarkkaan valitulla paikalla.

 

 

Torstaina 7.9 illalla saapui Ryhmä Savo. Oli vastustanut matkalla. Kottaraisesta puhjennut takarengas ja sitä yritetty paikata pakkasessa kolme kertaa. Kunnes paikan päälle oli tuotu uusi sisukumi.

 

Sisäkumia odotellessa Nasta Arska relaa.                    Ryhmä SAVO

Matkamiehille oli tarjolla hirvenkäristystä, pyörille lämmin talli, ulkosauna oluilla ja yösija. Hyvin nukutun yön jälkeen heräsimme 7 maissa. Aamupalaksi vielä hirvenkäristystä kolikko potuilla ja jälkkäriksi kahvit.  Sitten palaveri jossa käytiin ajettava reitti ja tankkaus paikat.

1 Päivä. Perjantai 8.3.2013

 

Reitti suunniteltu ja tutkittu suurilta osin etukäteen          Lähtö 10:22

Ajettu reitti. Matkaa tuli päivälle (pe 8.3.13) 341 km ja matka vauhti oli 60 - 70 km/h. Pysähtelyjä siellä täällä. Aikaa meni kaikkiaan 8,5 tuntia (10.22 - 18:54) Övertorneä - Korpilompolo tie hieman urainen mutta lähes täysin polanteella. Korpilompolosta noin 10 km paikoin näkyi asvaltti ja sitten viimisen päälle polannetietä 395 teille asti. Masunbyn ja Kiiruna välillä kun on liikennettä niin polannetta laidoissa ja joskus keskellä. Kiirunasta Nikkaluotkaan noin 30 km asvaltilla ja loppu pätkä taasen Talvijutaajan unelmatietä.

 

Övertorneå OKQ8 tankkiin meni 32,07 14,55 KR/L = 1,75   Ensimmäinen kahvi paikka ja ajettu 168 km

 

QSTAR Svappavaara jossa ei käynyt VISA vain MASTER   LaGruna käytiin syömässä kellon jo ollessa 16.40 suomen aikaa

 

Perillä 18:54 Suomen aikaa. Paikan päällä jo kaksi Jutajaa "MC Huurre" ja "Piese" jotka pelänneet että ennätämme ennen heitä. Nautimme ajamisesta täysin rinnoin ilman ollessa aurinkoinen ja pakkasta vain -10 luokkaa. Illan tapahtumat "sensuroitu" tule paikan päälle niin tiedät mitä.

 

2 päivä. Lauantai 9.3.2013

 

Toinen päivä alkoi heti auringon valaistessa. Ensimmäisenä ohjelma numerossa oli jopa ennen aamupalaa.  Cold-Start Competition -24,9 C Below ZERO. Osallistujia odotti ruhtinaalliset palkinnot. Kaikki paikalla olijat ottivat osaa. Keli ilmeisesti oli karsinut suurimman osan pyörämerkeistä pois. Paikalla ei ollut kuin kaksi pyörämerkkiä edustettuna. BMW ja KTM. Kilpailun säännöt kielsivät ehdottoman jyrkästi Startti pilotin, lisä virran antamisen. Ennen kilpailua osallistujille käytiin säännöt läpi. Ketään ei jouduttu diskaamaan sääntö rikkomuksista.  Tosin voittaja ja hopeamitalisti erottuivat muista enemmän kuin rinnan mitalla.

   

 

  

 

        

   Hopeamitalisti tyylinäytettä.                                                                                                  Voittaja (suurella vaivalla ja rahalla rakennettu)

       

Virallinen lämpötila                                                                                                                   Tourateck Skis ; )

 

Tämän jälkeen aamupalalle ja sitten kelkkakyydillä kohti  Kebnekaise mountain lodge. Jossa oli tavoitteena Kebnekaise valloittaa  siinä onnistumatta. Huippu korkeudeksi saatiin vain 1078,4 metriä. Videolta selviävät surkeat selitykset. Ilman ollessa mitä parhain. Kelkkakyydissä oli maisemat komia ja olipa matkan varrella yksi Hirvikin ruoka tauolla.

  

Aamun valjetessa sinne suunta                                          Kuljetus

 

Hirvi ruokatauolla                                                                 Rekimatkustajat

 

Siellä kohde häämöttää                                                          Perillä

 

ALLA MAISEMAKUVIA YMPÄRISTÖSTÄ

            

          

     

 

         

Vähän ylempää

Suojasessa paikkaa jo silmut turvonneet

    

Päivän kilpailu numero kaksi. Oli valloittaa huippu. Ryhmä Savo oli kiistaton voittaja. Valloitettuaan ja merkattuaan ABBM tarralla 768 metriä olevan huipun. Joten paremmaksi oli lyötävä. Ja he näyttävät missä seuraavaksi lähin huippu.

 

 

Huippua en saavuttanut vain puoleen väliin juuri ja juuri pääsin. Tässä näkyy paikka paljonko jäi vaille Kebnekaise. Karvasta kalkkia juoneen selityksiä video lokissa. Ja jokaiseen kokoontumiseen kuuluu paraati ajoa. Kuten täälläkin. Saavuttua takasin Nikkaluoktaan koneet tulille ja paraatiajon.

    

 

 

Renkaan lämmitystä ennen paraatiajoa.

Ryhmä poseeraus ja paraati ajoa  Videota tästä      

Illalla pakkasen noustessa oli ohjelmassa varusteille ABBM hyväksynnän hakeminen. Testattiin säteilylämmitintä, rengas paine mittaria, rengas pumppua, penkin lämmitintä,  ja kaikkea muutakin. Ainut joka sai hyväksynnän oli valolla oleva rengaspaine mittari. Säteily lämmitin ei toiminut koska oli Butaania 60% ja Propaania 40% ( Butaani kiehumispiste - 0,5 ja Propaani -42) Propaania täyteisellä pullolla onnistuu kenties. Pumpulla saatiin takarenkaaseen ilma vaan ei saatu irti rikkomatta. Jäätyä napsahti kumit venttiiliin.

       

 

Renkaaseen on saatu ilmaa pumpulla 1,6 baaria. RDC (Tyre Pressure Control) järjestelmä vaatii vähintään 1,9 baaria ja valoja kuin joulukuusessa.

Loppu ilta meni saunan, ruokailun ja Revon tulia ihastelle.

    

 

3 päivä. Sunnuntai 10.3.2013

Aamupalalle 9.00 suomen aikaa ja kohti paluu matkaa. Minulla matkaa kertyi 281 km. Nikkaluokta - Kiiruna - Vittangi -  Junosuando - Kangos - Pissiniemi - Kihlanki.

 

Ryhmä SAVO alkutaipaleella paluumatkaa.

   

Vittangin OKQ8 tankilla, olisi itsekin pitänyt tankata. Helppo sanoa näin jälkikäteen..

      

Naarajärven jälkeen oikaistiin metsäautotien kautta Ruotsin Pissiniemeen. Tämä oikaisu lyhensi matkaa 17 km. 

Käännyttyäni VT 21 Koiravaarantielle pyörä päätti pikkaisen levätä. Mies olisi kyllä jaksanut vielä viimeiset 10 km ajaa.  Tämä sattui klo 14:55:26 vauhti oli 17 km/h  suunta 135° Paikassa N67 39.078 E23 35.020 Kesäkämpällä olin15:22 ja velipoika oli lämmittänyt koska soitin että tulen sinne. Veljeni lähti Kiirunan kaupunkia upottamaan. Eli siis kaivokseen louhimaan malmia. 

 

4 päivä. Maanantai 11.3.2013

  

Mittari näytti 26 -27 pakkaslukemaa aamulla juuri auringon noustessa. Ja näytti Baijerilainenkin kuin kylmä rauta. Käyntiinhän sitä piti kokeilla. Niin tämähän on sitten epävirallinen kylmä käynnistys koska tuomaristoa ei paikan päällä.

 

Kylmäkäynnistys(11.3.2013)

Ei muuta kun kamat kasaan ja kotia päin. Eilen kun ajoin pihaan Range näytti vielä 50 km. Nyt enää 17.   Katsoin löytyykö menovettä 1-2 litraa. Ei löytynyt muuta kuin valopetrolia. Päätin että pääseehän tuolla VT 21 ja yleensä kesällä ajanut Range näytettyä vielä 40 km ylikin.

Pikkasta ennen VT 21 ---Range, ajettu 622,4 km tankkauksen jälkeen.

Kolari - Muonio rajalla tuli arki vastaan. Sammu kone, menovesi loppu. 641,6 km ajettu.

 

       

Takaiskari vuosikin jo ennen reissua. Vaan nyt kusee jo etu iskarikin öljyä. Täytyy viedä huoltoon ja ensitalvena laitta suojat. Tuohon akselille kun tulee jäätä se syö tiiviste pinnan. Johtuu siitä kun pyörät yleensä suunnitellaan kesäkäyttöön. Toisin kuin moottorikelkat. Moottorikelkan iskareissa yleensä on skrapa jo poistaa jään ja näin säästää tiiviste pintoja. Pitäisiköhän antaa insinööreille neuvoja ??? 19.3.2013 uudempi takaiskari asennettu ja laitettu alla oleva suoja myös.

  

Tilattu  eBay de 18 euroa + posti.

 

 

Tämä sivu on luotu 15.3.2013. Sivuilla on käytetty Pohjolan kurapyöräilijöiden sivuilla seuraavilla nimillä olevien materiaalia. MC HUURRE, NASTA - ARSKA  ja NIXI. Kuvien yksityis- käyttö sallitaan, kaupallinen käyttö sallittu vain tukemalla ABBM 2014  kokoontumista. Esimerkiksi antamalla ABBM 2014 kokoontumiseen pienimuotoinen esine joilla palkitaan tapahtumassa olevien kilpailuiden parhaimmistoa. Kilpailuja on ainakin seuraavia Cold-Start Competition, Conquest of the mountain, ect.

 

ABBM 2013 videot soittolistana Youtubella 10 videota  •17 minuuttia