THE KAAMOS RIDE

Siitä se sitten ajatus lähti. Saunan jälkeen yksi karhu kaadettuna jälkihikeä ulkosaunan jälkeen terassilla vilvoitellessa.

Miksei sitä vuoden pimeimpänä aikana voisi hakea jotain haastetta vaikkapa moottoripyörällä ajellessa. Meinasin kokeilla Artic Butt mutta 19-20.12.2013 260 km lenkillä totesin ettei sitä noilla renkailla aja. Polannetta tiellä ja irto lunta ja kerran rengas lähti alta parikin kertaa. Onneksi ei kaaduttu.

Lähtö tapahtuisi 22.12.2013 klo 8.00 Torniosta. Mikäli työvuoro on mennyt rauhallisesti. Mikäli taivaan täydeltä tulisi lunta, jätän suosiolla lähtemättä. Nykyiset renkaani ei ole oikein parhaillaan lumipöpperöisellä tiellä. Taasen kylmyys ei niinkään haitta kunhan kusi ei jäädy kaarelle niin kuin Kittilän Pokassa 1999 vuonna teki. Lumisateessa en lähde riskitekijät liian suuret kuten MC HUURRE kirjoitti.

 

Auringon nousu ja ajat lasku ja harmaalla hämärän aika. Sodankylän yläpuolella aurinko ei näyttäydy ollenkaan. Torniossa aurinko 1 h 55 min taivaanrannan yläpuolella ja siihen 1h 39 min hämärää päälle.

 

 Tornio                       Sodankylä              Ivalo                      Karigasniemi         Utsjoki

21.12.

1:39

21.12.

5:34

21.12.

4:58

21.12.

4:32

21.12.

4:12

10:54

13:49

     -

 -

     -

-

    -

-

     -

-

22.12.

1:38

22.12.

5:34

22.12.

4:58

22.12.

4:32

22.12.

4:12

10:54

13:50

     -

 -

     -

-

     -

-

     -

-

Reitti kulki. Tornio - Rovaniemi - Sodankylä - Ivalo - Karigasniemi - Nordkapp - Olderfjord- Skaidi -Alta-  Kautokeino - Hetta - Muonio - Ylitornio  1586 km kolmen päivän aikana.

Ensimmäinen yö Karigasniemellä. Toinen Altassa ja kolmas jo kotosalla. Reittinä Google Mapsillä.

 

Reitin varrella olevat kelikamerat löytyy täältä. Tähän vielä päivitän noin kellon ajan koska karhautan siutti.

 

Muutama asia mikä pitää korjata ennen kuin edes lähtee kokeilleen.

Ajovaloja lisätty ainakin puolille valoille Xenon ja lisäsin LED valonkin. Talvi penkki on korjata ja laitettu paikoilleen ja vielä toimiikin. Video 20.12.2013 lenkiltä. Jolloin rengas lähti kaksi kertaa alta. Tien pinnassa lunta jonka takia nastat eivät pitäneet.

21.12.2013 eturenkaaseen piti saada lisää pitoa. Soitin KM DÄCK Jarmolle ja renkaseen laitettiin keskelle 98 kpl 5 mm nastoja lisää.

  

Kuva 1                                                                                                                               Kuva 2

Kuva 1. KENDA BIG BLOCK 110/80-19 nastoja 196 kpl keskellä 3mm ja laidoilla 5 mm ulkonemalla. Samallailla nastoitettu kuin satapiikki erona että laidoilla pitemmät nastat.

Kuva 2. Nyt 294 kpl nastoja. Lisättiin keskelle 98 5 mm nastoja. KM-Däck Haaparanta. Josta myös MP renkaita nastoitettuna.

 

 

22.12.2013 töistä päästyäni ABC Tornio kävin tankkaamassa pyörän tankin täyteen. Lämpötila juuri pakkasella. Lähdettyäni RDC (Rengaspaineiden valvontajärjestelmä.) vilkutti punaista. Eturenkaan paine 1,7 baaria. Tornion ABC ei ilman täyttöä joten lähdin kohti Keminmaata. Keminmaassa Tupasvillassa ei myöskään. Savotan Sannissa sain renkaaseen ilmaa 1.9 baaria ettei RDC vilkuta punaista mittaristossa.  Tervolan korkeudella alkoi päivä valjeta. Kävin matkalta ostamassa joulu limpun ja rieskaa matka evääksi  Rieskapaikka Oy. Rovaniemellä kävin katsomassa olisiko Koneliike Kortesniemistä olisiko auki ja löytyisikö kypäräkameraan kiinnikkeitä. Kiinni oli ja matka jatkui.

 

Seuraava pysähdys oli Käyrämön huoltoasemalla. Seuraava stopin tein sodankylän nesteellä. Video Sodankylästä.

Sodankylän jälkeen pysähdys Vuotso jossa jaloittelin vähän. Alkoi tulla hämärä. Tästä jatkoin matkaa Ivaloon jossa pysähdyin ja tankkasin ja join samalla lämmintä kaakaota. Ivalosta jatkoin kunnes pysähdyin Kaamsen kievarissa. Tässä paikassa ei ole tullutkaan ennen pysähdyttyä vaikka jonkun kerran ajanut ohi. Eteenkin Murmaskin alueelta olevat autot ja kuskit aiheutti muutaman vaaratilanteen. Lähinnä lähtivät ohituksiin vaikka tulin vastaan.

  

Käännyttyä Karigasniemelle johtavalle tielle ei enää liikennettä kuin nimeksi. Päästin Postin linja-auton ohi Kaamasmukan kohdilla. Linja -auton valot häiritsivät kun ajoi takana. Huomattavasti paremmin pyörällä liikkuessa näkee eteen päin kuin ketään ei aja takana. Karigasniemessä olin 21.00 maissa. Majoituin yöksi Lohestajan Majataloon. Majoituksessa oli sauna ja kuivahuone. Laitettuani varusteet kuivamaan kävin vieressä olevassa kaupassa. Tämän jälkeen saunoin ja sauna jälkeen kävin syömässä pitsan ja pistin nukkumaan. Seuraavana aamuna aikainen herätys. Ensimmäinen päivä 564 km ja aikaa kului 12 h 10 min.

 

23.12.13 lähdin liikkeelle suomen aikaa klo 7.00. Tankkasin tankin täyteen vieressä olevalla K marketin asemalla. Yöllä oli satanut noin 4 cm lunta joten Karigasniemi - Karasjok väli ajettiin hiljalleen tie 92. Karasjoelta Lakselviin johtava tie Norjan pääteitä E 6 joka oli parempi ja aurattu.  Lakselvissa pysähdyin 20 minuutin ajaksi Statoililla kaakaolle ja samalla kyselin huoltoaseman mies myyjältä onko teillä rajoituksia Nordkappiin mentäessä. Sanoi että Skarsvåg ista saattueessa Nordkapp iin klo 11:30 ja 12:30 ja takaisin Nordkapp klo 13:30 ja 14:15. Tästä vielä matkaa 190 km Nordkappiin. Kellon ollessa (local time) 8.00 lähdin kohti pohjoista.  Eli ajoaikaa Skarsvåg on 3 h 30 min. Pysähdyin kolme kertaa ennen Nordkappia. Nordkapp-tunnelissa ja hivenen ennen tunnelia kun näkyi Honningsvågin valot. Tunnelissa oli lämmintä + 8 astetta. Honningsvåg in Shellillä kävin kahvilla ja kysyin vielä Nordkappiin tiellä olevia rajoituksia. Sain saman vastauksen kuin Lakselvissa.

 

Klo ‏‎10:25 (Local Time)

Honningsvåg in Shellillä lähdin 11.10 pidettyäni 10 minuutin tauon siinä. Portille saavuin 11.34 eli neljä minuuttia ensimmäisen saattueen lähdettyä. Ajattelin ensinnä että voisiko portin kiertää. Ei oikein voinut kiinni lumivalliin jäämisen riskiä kiertää.

 

 

 

Päätin odotella seuraavaa saattuetta joka lähtee tunnin päästä. Päätin odotellessa käydä Skarsvåg issa kylää katsomassa. Heti lähdettyäni tuli vastaan aura auto ja katsoin meneekö Nordkappiin. Ei mennyt.

Kellon ollessa paikallista aikaa 12.07 katuvalot paloivat. Auringon valoa ei juuri kovinkaan paljoa. Katuvalot valaisivat kylää. Kaamosta parhaillaan, että huomattavasti pimeänpää kuin meidän korkeudella. Norjasta pistin merkille sen että jouluvaloja huomattavasti vähemmän kuin suomessa. Talojen sisällä niinkin paloi kynttilöitä ja joulu tähtiä. Ulkona ei juurikaan valaistusta ollut. Ulkona ei myöskään kovin paljon ihmisiä näkynyt vaikka lämpötila oli nollan tuntumassa.  Soitin MC Huurteelle ja sanoin "et sitten lähtenyt" ja toivotin hyvää joulua.

  

Portille saavuin nyt ajoissa. Paikalla Saksalainen ja Espanjalainen vuokra autoilla ja heitä kiinnosti kuka on menossa Nordkappiin talvella ja moottoripyörällä. Saksalaista kiinnosti erityisesti mitä muutoksia olin tehnyt pyörääni talvi ajoa varten. Espanjalainen eteenkin oli kiinnostunut renkaitten nastoituksista. Halusi ottaa kuvia niistä. Oli ensimmäistä kertaa ajamassa autolla jossa nastalliset tavirenkaat. Myös paikalla ollut saattueen  vetäjä kävi tarkistamassa renkaani. Katsoi että nastalliset renkaat joten päästi ajamaan Nordkappiin. Saattueen keulilla ajoi aura-auto. Tie paikoin tuiskun takia ummessa. Aura autoa seurasi linja-autot ja minä niitten perässä. Takanani tuli Espanjalainen vuokra autolla ja perää piti saattueen vetäjä.

Saattueen lähdettyä eniten huolestutti jos tielle jää paljon lunta. Jonkin matkaa ajettuani huomasin että kun ajaa juuri keskellä aura-auton jälkeä menee hyvin. Tie oli paikoin tuiskun kiillottamaa jäätä. Huomasin kun linja-autot jättivät väliä ennen nousua. Tein myös samoin, kiihdytin ylämäkeen ja olin valmistunut ottamaan ASC pois päältä. (ASC-ajonvakautusjärjestelmän  Automatic Stability Control) Takarengas ei alkanut sutimaan yhtään, pitoa tuntui olevan riittävästi.  Eniten häiritsi ajoani kun takana tuleva ajoi liian lähellä välistä. Päästiin Nordkappiin ilman mitään suuria ongelmia ja varsinkin ettei kaaduttu.

 

Norkapissa oltiin 13.49 - 14.10 (local time) välinen aika tutustuen nähtävyyksiin ja kirjoittelin muutaman postikortin siinä samalla kahvitelle. Pohjoisin piste missä tuli käytyä oli  N71 10.264 E25 46.991 siinä oli teräs pallon muotoinen monumentti. Ensimmäisenä tuli mieleen oliko tämä Onni Suurosen ajoramppi. Ja mitä se täällä tekee.

 

 

Oisko tämä Onni Suurosen ajoramppi?

Paluumatka portille 12,3 km matkalla keskinopeus oli 44 km/h ja yhtään lujempaa en tohtinut ajaa. Olisin ajanut huomattavasti hitaampaa jos itse olisin saanut päättää. Saattueen matkassa piti pysyä. Lisäksi ajaessani linja-auton perässä jonkin aikaa. Päätin pitää pitkiä valoja päällä että näen onko tiellä lunta. Tuuli oli huomattavasti kovempi kuin tullessa. Muutaman kerran takarenkaasta pito karkasi. Uusiksi nastoitetun eturengas kanssa ei ollut tätä ongelmaa. Vanhalla renkaalla varmasti olisi ollut haastetta tai lähes mahdoton ajaa turvallisesti  Alla olevassa videossa

 

Honningsvåg Tunnelin jälkeen alkoi sataa lunta. Ajo nopeutta oli tiputettava huomattavasti. Lunta tiellä joitain senttimetrejä. Lisäksi takaa tulevia autoja päästin ohitse. 110 km kilometriin kului aikaa 2 h 10 min. Keskinopeus 51 km/h. Olderfjord issa tankkasin pyörään reilut 10 litraa että pääsen Altaan asti. Siinä samalla join kahvit. Tästä jatkoin matkaa Skaidi jossa pysähdyin juomaan kaakaota. Tästä matkaa Altaan 87 km johon kului aikaa 1 h 30 min vaikka tie oli hyväkuntoinen. Oltiin oltu jo 13 h matkalla (sisältää tauotkin) joten huomiointi kyky ei enää ole parhaimmillaan. Altassa pysähdyin syömään. Soin pari hampurilaista Satoil Altassa. Samalla katsoin lähistöltä olevaa leirintä aluetta. Noin 5 km päässä oli kolme leirintä aluetta ihan lähekkäin. Joista ensimmäinen näytti olevan kiinni. Toisessa ovi lukossa ja en alkanut puhelimella soittamaan. Kolmannessa (Alta Strand Camping & Apartment ) oli soittokello ja omistaja tuli paikalle. Yövyin mökissä  joka maksoi 410 NOK eli 48 euroa. Vastaanotto pisteessä olikin joulu koristeluja talon räystäällä. Lisäksi Wifi yhteys oli. Päivitin facebookiin kuvia reissulta.

Odotellessa omistajaa paikalle tuli eräs Norjalais-mies ja katsoi että pyörällä liikenteessä. Hänellä oli isoisä suomesta lähtöisin. Ei osannut suomea ja juuri jonkin verran englantia. Hän puhui norjaa ja minä hänelle englantia. Hänellä huonoja muistoja Tornio joki varresta kun auto oli hajonnut -35 pakkasilla. Sanoi että meni tovi kun löysi ruotsia ymmärtävän.  Apua kuitenkin oli saanut. Siinä rupateltiin noin 10 min niitä näitä. Leirintä alueen pitäjän tulessa paikalle hän osti limonadia lapsille ja minä aloin mökkiä kyselemään.

Toinen päivä 534 km ja 13 h 24 min.

 

Seuraavana päivän lähdin liikkeelle 10:20 (local time) jotta voin kuvata 93 tiellä parhaat maisemat. Lähdin liian aikaisin sillä päivä ei kerinnyt valjeta vielä kunnolla. Alla video.

 

Postitien etelä päässä pysähdyin ja katsoin ettei siitä vielä kelkkailijatkaan olleet ajaneet. Lunta jotain 40 - 50 cm ettei siitä enää pyörällä ajeta.

Kautokeinossa oli pakko pysähtyä. Ilmassa jää hilettä ja pakkasta -13 astetta.. Ajovalot ja kypärän visiiri muurautuivat umpeen. Kautokeinossa Statoil lla yksi vanhempi mies kysyi suomeksi että sinäkö se moottoripyörällä olet liikkeellä. Sanoin että minä. Seuraava kysymys oli etteikö se ole kylmä. Sanoin on jos varusteet ei ole kunnolliset. Hän ei ollut kuullutkaan Klanin lämpö liiveistä. Sanoi että mistä niitä saa. Sanoin että varmaankin pyöräliikkeistä. Aikoi ostaa ja käyttää moottorikelkalla liikkuessa poro hommissa.

 

 

Peilin varteen ajo viima kerännyt hieman jäätä.

  

Suomen tullissa nostin tullimiehelle kättä kun Jouluna töissä on. Itselläni vasta huomenna töihin meno.

  

Hetassa eli Enontekiöllä  kävin tervehtimässä toista talvi motoristia Hetan majatalossa . Hän ei ollut ajankohdan takia kotosalla, Joulu kiireitä. Paikassa kuitenkin aina talvi moottoripyöräilijöitä arvostetaan joten sain ilmaiseksi kahvit tälläkin kertaa.

 

Muoniossa tankkasin tankin täyteen ja jatkoin Kolariin sukulaisten luo kyläilleen. Kolarista ajoinkin sitten suoraan kotia. Matkaa kertyi kolmantena päivänä 488 km ja kaikkiaan1586 km.

 

Yhteenvetoa

- Keli muuttuu tosi äkisti Norjassa. Kuten myös tien kunto. Pääsääntöisesti isot tiet parempia ajettavuuden kannalta. Tunturiin noustessa lumituisku ajattaa lunta tielle sekä tuulisempia kuin vuonon rannoilla ajettaessa.

- Teiden kunnossapito rajat nähtävissä Suomessa paremmin kuin Norjassa. Kunnossapito rajalta saattaa yksi kaksi tie auraamaton.

- Aikatauluissa pitää olla pelivaraa. Ajonopeus on välillä hiljaista.

- Pimeys tuo lisää haastetta ajamiseen. Moottoripyörän normaalit valot eivät riitä.  Ajonopeus sovitettava valojen näyttävyyden mukaan. Lisäksi takana ajavat autot häiritsevät omaa ajamista valoillaan. (päästä ohi niin saat keskittyä rauhassa)

- Taukoja pidettävä useammin pimeällä ajossa, huomattavasti enemmän keskityttävä ajamiseen ja näkemiseen.

- Maisemia ei jouda katselemaan saati näkemään pimeässä.

- Suin päin ei kannate pimeimpään aikaan talvella Nordkappiin lähteä. On etukäteen ajettava ja opeteltava ajamaan talvi olosuhteissa. (Kolme talvea tällä pyörällä harjoitellut ja reilut 10 000 km talvirenkailla)

- Pyörää on parannettava talvi ajamista varten. ( tuuli suojia, lämmityksiä) Lisäksi pyörässä hyvä olla ABS jarrut ja luistonesto takarenkaalla. (ASC)

- Renkaihin syytä kiinnittää huomiota. Ilman paineisiin ja nastoitukseen eteenkin. Kendan Big Block en enää alle ensi talvena pistä koska ajettavuus karhutulla tiellä huono. Johtuu kuvioinnista hakeminen karhutulla tiellä.

- Ajo kengät on oltava mieluusti suojaavat kaatumiseltakin. Itsellä kesäkelin Sidi Adventure joissa en ole huomioinut kokoa. Kesällä mahtuu villasukka jalkaan. Talvella pitäisi mahtua kaksi villa sukkaa.

- Ohituksia ei juuri kannate tehdä talvikelillä saati pimeällä. Vaikka ajokaistalla on hyvä ajaa niin keskivallin kohdatessa saatat hyvin herkästi joutua matkustajaksi. " ja lepikko kutsuu"

- Tästä oli paljon apua tällä reissulla. Tänä vuonna on tullut ajettua yli 30 000 km erilaisilla teillä ja keleillä. (harjoittelu tekee mestarin ja mestaritkin harjoittelee ;)

  

25.12.2012                                                                                                                        25.12.2013

 

Alla 8 min 47 s kestävä kooste matkalta. (parhaat palat 43 videosta, 1 h 44 min)

 

 

 

 

Päivitetty 28.12.2013