RISKITEKIJÄT: (UHKAKUVAT): Tämän on kirjoittanut MC Huurre ja löytyy esimerkiksi Pohjolan Kurapyöräilijöiden sivuilta.
1. Pimeys = Valolaitteet oltava
ehdottomasti kunnossa, niin edessä kuin takana. Varoitusvilkut plussaa, mutta
lisänä on hyvä olla punainen led-vilkku tai kaksi, joita voidaan ripustaa
ajokkiin tai sen läheisyyteen. Toimii myös silloin kun ajokista on virrat
kadonneet!
Hyvä olisi myös lisätä
heijastintarra nauhaa ajokin taakse/eteen/sivuille,
muistaen kuitenkin, että punaista saa lisätä vain taakse. Keltaista
mielummin
sivuille ja vain valkoista eteen.
Heijastiliivit lienevät kaikille itsestään
selvyytenä päälle puettuna!
2. Pakkanen =
Nikkaluokta on
Scandian
kylmin paikka. Miitingin ajankohta on tarkoituksella ajoitettu vuoden kylmimpään
aikaan, joten pakkanen, sekä siihen yhdistetty ajoviima on todellinen
riskitekijä! Varustaudu huolella. Juo säännöllisesti, syö aamiainen, syö
lämmintä. Vältä tupakointia, (pintaverenkierto). Pukeudu
kerros pukeutumalla.
Lämpöliivi toimiessaan on loistava keksintö, mutta toimimattomana ei suojaa,
joten varaudu myös runsaalla lisävaatetuksella! Auton penkinlämmitin ajotakin
alle sovitettuna toimii myös lähes yhtä hyvin.
Penkin lämmtin sitten myös
satulaan ja olo on kuin lauteilla istuisi.
Tankohuput yhdessä kahvalämmityksen kera, takaa käsien toimintakyvyn
kylmimmissäkin olosuhteissa!
Ajosaappaat on syytä testata ennen matkaa huolellisesti! Pohjakuviointi parantaa
pitoa oleellisesti, mutta haittana on sen luistamattomuus silloin, kun joudutaan
ajamaan "telineet alhaalla". Kompromissimalli on hyvä, (kelkkasaapas itsellä).
Suojaava kenkä on yleensä kylmä, lämmin kenkä, vastaavasti on pehmeä, (eristetty
hyvin), mutta suojaamaton.
3. Lumisade
Poor
Visualibity =
Ajankohdasta, sekä matkan
pituudesta johtuen, lumisateelta ei tälläkään kerralla
voine välttyä.
Lumisade sinällään, ei aiheuttane yllätyksiä silloin, jos aura-autot ovat
liikenteessä, muuta kuin näkyvyyden osalta. Kuivalla pakkaskelillä, edellä
kulkevan aura-auton lumipilvi, seuraa auraa jopa kilometrin matkalta! Tarkoittaa
sitä, että kun valmistaudutaan aura-auton ohitukseen, valmistaudu suoritukseen
huolella! Aura-autojen aurausnopeudet ovat luokkaa, 50 -80km/h, lumisateesta,
aurauksen tyypistä sekä lumen laadusta riippuen, joten varaudu pitkään huonon
näkyvyyden ohitukseen! Aura-auton siirtyessä sivuun, varmistaudu, onko kyseessä
väistäminen, koska todennäköisempää on, että aura-auto vain pyyhkäisee
bussipysäkin ja jatkaa aurausta, (palaa päätielle), pian normaalisti!
Väistämisen huomaat siitä KUN/JOS aura-auto pysähtyy!
Pimeällä aura-auton ohittamisen vaikeusaste kasvaa huomattavasti. Aura-autoilla
on huonona tapana, pitää takavalojaan päällä koko ajan, (myös
Vägverket +
Vegvesen), jolloin kirkkaana loistavat takavalot, yhdessä auran nostattaman
lumipilven kanssa huonontaa näkyvyyden todella huonoksi! Huomaa myös, että
ohittaessasi aura-autoa, palatessasi takaisin omalle kaistallesi, joudut nyt
ajamaan täysin auraamattomalla tiellä, tai pahimmassa tapauksessa, joudut
ylittämään kolme vallia, joiden paksuus taas johtuu lumisateen tiheydestä sekä
sen kestosta: keskivalli ,(siirtyminen aura-auton sivulle), keskivalli
uudelleen, (aura-auton eteen takaisin), ja lopulta kaistavalli, (ajaessasi
omalla kaistalla, ajourassa) oikea puoli. Muista että aura-auton vilkku oikealle
voi merkitä bussipysäkin aurausta, ei siis ole merkki lähteä ohitukseen!
Pimeään yhdistettynä rankempi lumisade ja tuuli, tekeekin sitten aura-auton
ohituksesta mieleenpainuvan elämyksen!
En suosittele, vaan ehdotan tauon pitämistä olkoonkin niin, että aura-auto on
jälleen kohta edessä uudelleen ja matkaa on.
Poistuessasi moottoritieltä rampille, huomaa, että ramppia ei ole välttämättä
ennätetty auraamaan, joten sovita vauhtisi mutta kuitenkin huomioi takana
tulevat suoraan ajavat!
Jäätävä tihku: Hankalin tilanne. Näkyvyys "sormipyyhkäisyn jälkeen" vain
rajallisen ajan. Vaihtoehtoisesti ajo visiiri avoinna, ajolaseilla, tulos hieman
parempi, ei onnistu pitkään jatkuessaan -> paleltuma! Ratkaisu tässä:
sähkövisiiri! Lämmittää osaltaan myös kasvoja.
4. Huono näkyväisyys:= ai miksi kahteen
eri kertaan, tämähän käsiteltiin jo? Tämä on tärkeä, ellei peräti tärkein asia!
Lumi-, vesi-, räntä-, tai jäätävässä tihkusateella pimeällä, visiiriin
tarttuessaan pisarat "kymmenkertaistavat" kaikki näkökenttään tulevat, niin
vastaan tulevien ajo-, tai katuvalot, kuin omat mittarivalot. Tällöin ajonopeus
on sovitettava näkemäalueeseen ja matkanopeus hiljenee huomattavasti.
Talvipäivän lyhyydestä johtuen, on matkan alussa, lopussa, tai molemmissa päissä
todennäköisesti pimeää, joten pimeäajoa on syytä myös harjoitella. Kaukovalojen,
(tai lisävalojen), käyttö runsaalla lumisateella voi olla mahdotonta, jolloin
näkemäalue lyhenee entisestään. Runsas lumi-, tai jäätävä tihkusade pyrkii
"muuraamaan" ajovalon umpiot umpeen, joka edelleen huonontaa valotehoa.
Lisävarusteina asennettujen, tai / ja uudempien pyörien
LED-taka, ja lisävalojen
lämmöntuotto on olematonta, jolloin vaarana on, että myös takavalo muurautuu
umpeen. Vilkkuvalot peittyvät erityisesti takana valkoiseen kuoreen, pakokaasun
sekä pakkasen yhteisvaikutuksesta. Taukopaikoilla kaikki valot on tarkistettava
ja tarvittaessa puhdistettava. Lasien vahaus ennakkoon, saattaa jonkin verran
auttaa asiaa? Teippaa tai himmennä, pimeäajoa mahdollisesti häiritsevät
mittariston tausta-, tai informaatiovalot.
Näkyväisyys on huono pyryttävässä pakkaskelissä kuin myös puuskittain
puhaltavalla sateettomalla kelillä. Tällöin joudutaankin ajamaan ns.
"lakanoiden" lävitse. Lakana, on kuvaava nimitys tuolle lumiseinälle, jonka
lävitse on ajettava ilman että sen taakse voi nähdä mitään. Lakanat syntyvät
joko vastaan tulevien ajoneuvojen kohtaamistilanteessa, tai sitten niitä
synnyttävät myös puuskittaiset tuuliolosuhteet, kun lumi on irtonaista.
Lakanoiden kesto on muutamia sekuntteja, mutta on muistettava, että sekunnissa
pyöräsi etenee n 20-30 metriä, ajonopeudesta riippuen. Kahden sekunnin lakana =
50 metriä = puhelintolppien väli !
Pakokaasupilvet. Nämä saattavat yllättää talviajoon tottumattoman ohjaajan
totaalisesti. Erityisesti kovalla pakkasella, jopa henkilöauton pakokaasupilvi
liikennevaloissa saattaa estää näkyvyyden laajalti, raskaan liikenteen
ajoneuvokalustosta puhumattakaan!
Vastaan paistava aurinko, (huom se on matalalla!), yhdessä pakokaasupilven kera
on todellinen vaaranpaikka!
Huomio tämä erityisesti silloin, kun itse pysähdyt tien laitaan ja jätät
moottorisi käymään, takana tuleva ei välttämättä näe pyörääsi eikä sinua
lainkaan! Huolehdi siitä, että pysähdyt riittävän etäälle tien reunasta tai
siirry kokonaan pois tiealueelta.
5. Liukkaus = Yleisesti, ensimmäiset ja
viimeiset km:t ovat kaikkein vaarallisimpia tässäkin lajissa kuin monessa
muussakin. Ollaan ajettu pitkään ja tullaan lopultakin perille, ote
harpaantuu,
tulee aivan aloittelijoiden virheitä. Ollaan väsyneitä, nälissään ja kylmissään.
On kiire, ja niin ajokki saattaakin kellahtaa juuri sitten parkkipaikalle
saavuttua. Tien liukkaus vaihtelee, mutta paikka jossa on todelliset
mahdollisuudet pyörän huilaamiseen, on huoltoasemat sekä niiden risteykset. Ne
ovat aina ja poikkeuksetta "sikaliukkaita", johtuen ajoneuvojen jarrutuksista
mittarille, sekä vastaavasti kiihdytyksistä pois mittarilta. Kun ajoneuvo seisoo
lämpöisillä renkailla lumella, siihen jää jää! Onneksi harvoin joutuu
tankkaamaan rekkojen kanssa samoilta mittareilta! Lisänä on ajoneuvojen
polttoaineet sekä muut nesteet joita ajoneuvoista on roiskunut ylitse tai
sulaneet pihamaalle. Erityisen huolellinen saa olla, kun nouset pyörältä, tai
kun menet kassalle / palaat kassalta ja nouset pyörälle takaisin. Suurin osa
melkein kaadoista olen kohdannut jalan ja mittarikentällä!
6. Muut ropleemit
- Asentotajun menetys sekä vauhtisokeus. Ensimmäinen käsite on varmaan hyvin
outo joten seikkaperäisempi selvitys lienee paikallaan. Yksitoikkoinen, pitkä
ajorupeama, hajavaloisessa, talvisessa maisemassa, voi aiheuttaa tuollaisen,
jonka itse olen monesti kohdannut. Silloin, kun tienpinnassa ei ole mitään
kiinnekohtaa, ei ajoratamaalauksia, ei roskia, ei mitään, on vain valkoista, tai
vaikka olisikin ne kaksi, auton nastarenkaiden kuluttamaa asfalttiuraa, mutta
kun hajavalo ei tuo tienpinnan muotoja esille, tulee jossain vaiheessa tunne,
että tie olisi kallellaan! Silloin alkaa "aristaa", tulee tunne korjata pyörän
asentoa tiehen nähden. Ensin putoaa nopeus, sitten saattaa mennä jo ajosaappaat
tienpintaan ja alkaa pyörän kallistus. Tie näyttää olevan voimakkaasti
kallellaan ja yleensä se on oikealle. Sulalla asfaltilla ei vastaavaa ilmiötä
esiinny. Vauhtisokeus on toinen, yksitoikkoisen valkoisen ajotien mukanaan tuoma
vaara. Tasaista nopeutta ajettuasi, tulet risteykseen, tai P-paikalle aivan
liian kovalla nopeudella, koska jälleen ei ole mitään mistä etenemisnopeuden
selvästi huomaisi, nopeusmittaria
lukuun ottamatta. Seurauksena onkin yleensä
liian voimallinen jarrutus joka saattaa venyä pitemmäksi kuin odotit.
Vauhtisokeutta esiintyy myös kesällä, mutta talvikeleissä se onkin toinen,
huonompi juttu heikoista kitkoista johtuen.
Miten voisin valmistautua talviajoon paremmin?
- Tunne pyöräsi = ajoa ja taas ajoa!
- Tunne kitkakertoimet eri pinnoilla. Tähän on hyvä keino joka kehittää myös
kaikessa moottoripyöräilyssä tarvittavaa tasapainoaistia, nimittäin juoksemalla.
Lenkkeily eri lämpötiloissa, erityyppisillä lumilla, erilaisilla alustoilla,
asfaltti vs. hiekkatie, sillankannet, jne. Ennen kaikkea eri säätyypeillä:
Vesisateella vanhalla lumella, suojasäällä kovettuneella lumella, suolatulla
jäällä jne, joitain esimerkkejä mainitakseni. Mutta käytä vain yksiä ja samoja
lenkkareita, jolloin eroja on helpompi vertailla.
- Harjoituta tasapainoa = Kuten edellä, mutta täydennä sitä
esim hiihtämällä,
pyöräilemällä, luistelemalla, jne.
- Kehitä kylmäkestoa = Avanto uimalla , liiku, ulkoile, vähennä tupakointia,
lopeta kokonaan?