Huhtikuun surautus pohjois- Norjaan 2014.

Tarkoitus olisi käydä Båtsfjord, Berlevåg ja Grense Jakobselv.  Matkaa tulee 2000 km luokkaa. Google mapillä reitti suurin piirtein. Viimeiseen tuskin pääsee jos on uskominen Norjan tielaitoksen sivuja. Tie 886 on suljettu talvella.  Lähinnä Syltefjord ja Hamningbergin välillä onko siinä GS: lle ajettavaksi kelpaavaa tietä. Ja jos on niin kesällä toinen reissu sitä ajamaan. Tätä  tietä paikkakuntalaiset toivovat avattavaksi valtion toimesta. Tuo turisteja Båtsfjordin kuntaan. Tätä tietä aikoinaan saksalaiset rakensivat 40 luvulla mutta homma jäi kesken tietyistä syistä.

Pohjois Norjasta löytyy muutama keli kamera joista näkee tien kuntoa. Ei löydy niin kattavasti kuin Suomesta. 

Tie olevat rajoitukset FV 890 Tana - Berlevåg,  Tie FV 891 Båtsfjordfjellet , Tie RV 92 Karasjok - Gievdneguoika,  Tie 93 RV Gievdneguoika - Kivilompolo

Tässä kaikki Finmarkin alueella olevat tie rajoitukset.

 

Matkaa tuli noin 1740 km. Kolmena ajopäivänä eli kahden yön reisussa.

 

1 päivä  Ylitornio - Kittilä - Inari - (Grense Jakobselv) - Lanabukt - Pykeija 756 km.

Pyörän pakkasin jo edellisenä iltana valmiiksi. Alla olevassa kuvissa on makupussi, aamulla pistin Ortlieb 89 l isoon pussiin vielä teltankin jos kelit suosii.

 

Aamulla heräsin jo neljän maissa vaikka kello oli herättämässä seitsemän aikoihin. Kenties matka kuume teki sen. Päästyäni 6 km päähän huomasin että tuli liivin katkaisija uupuu. Oli tippunut kotoa lähdettyäni miltei heti. Olisi hampaan kolissut Norjassa.  Juoksenkin saunavaarassa oli jysähtää uros teeri tuulilasiin / kypärään. Onneksi huomasin riittävän ajoissa ja väistö onnistui. Molemmat selvisimme vain säikähdyksellä.

  

Kittilässä tankkasin ja navigaattori tilttasi. Kävin Kittilän paloasemalla kun oli siinä vieressä. Siellä oli porukkaa ja sain 2 mm kuusikolo avaimen että sain käyttää akun irti. Vika kuittaantui Zumo 550 stä. Kiistalan kautta Pokkaan. Tiesin että keli rikkoa pahimmillaan vaan samalla tulee katu uskottavampi pyörän olemuksesta.  Jouduin eturenkaasta painettakin laskemaan, ei toiminut siitäkään huolimatta. Soratie jossa kelirikko ja pinta ihan vellinä ei toimi etunen sitten millään. Ei auttanut kuin vauhtia tiputtaa. Takarengas toimi ihan hyvin. Kenties kun painoa enemmän.

   

Pokassa kävin kahvilla. Samalla kuulin Pyykeijan majapaikasta jota pitää Elsa. Samalla käski lähettämään terveisiä. Tä'stä jatkoin Inarin Nesteelle jossa söin. Siihen tyli työkaveri joka oli myös lomalla näillä main oli menossa katsomaan Neljän tuulen kisoja. Hiihto kisoja siis. Tästä jatkoin Sevettijärvelle jossa join kahvit.

Neidenissä Kirkkoniemeen noin 10 - 15 km Stonga kohdilla oli joku roskien poltto meneillään. Savuista päätellen renkaita poltettiin, musta savua. HESSENG Statoililla join kahvit. Vähän ajan kuluttua alkoi sataa kevyesti.

   

Tästä jatkoin matkaa Grense Jakobselviin jonne ei päässyt koska tiellä lunta. Toki tiellä oli tiekarhu joten kohta puolin todennäköisesti aukaistaan. Takasi tulessa pysähdyin Norjan ja Venäjän rajan läheisyydessä. Jotenkin se suunta ei houkutellut tällä kertaa.

       

Tästä jatkoin Pykeija joka on niin sanottuja Kveenejä. (Ruijan suomalaiset sekä norjansuomalaiset.) Ja täällähän pärjäsi hyvin suomen kielellä. Majoitun Elsan luokse koska toin Tievan baarista samalla terveiset Elsalle. Siinä samalla kuulin tästä paikasta. Tässä linkki Elsa majoittaa.

Vapaana oli vain mökkejä. 3 hengen mökin sain 500 NOK = 60 euroa. Mökin varusteet keittolevy ja kolme sänkyä. Hintaan sisältyi myös puulla lämpiävä sauna. Siitä olikin hyvä käydä jäämeressä vilvoittelemassa. Asuintalon alakerrassa oli Ivalosta porukkaa kalastelemassa. Olivat saaneet Molvaa, Turskaa ja Kissakalaa. Siinä heidän fileroidessa kaloja ja pakatessa niita vaakumi pusseihin. Keskusteltiin kalastuksesta yms. Kymmenen maissa paikallista aikaa  pistin nukkumaan.

 

 

2 päivä Pykeija - (Syltefjord) - Båtsfjord - (Berlevåg ) - Tana - Utsjoki - Karigasniemi 472 km.

Aamulla en pistänyt edes herätystä. Päätin nukkua niin pitkään kun nukuttaa. Heräsin 7.30 ja aloin pistää varusteita kasaan. Elsa oli keittänyt jo kahvit. Kahvia juodessa poristiin niitä näitä. Esimerkiksi Norjan valtio on painostanut kunnan rakentamaan paloaseman Pykeijaan. Syynä koska Pykeijan talo kaikki puu taloja ja niin lähekkäin toisiaan. (Tammikuussa 2014 suurpalo Norjassa Trondheimin pohjoispuolella Flatangerin kunnassa kaksi kylää, Hasvågin ja Småværetin.)

Kellon ollessa jotain 9 maissa lähdin ajelemaan. Kävin kylää ajelemassa läpi ja samalla Pipolassa. Pykeijaan rakennettu paloasemalla jossa oli yksi Mersun Unimokki. Toisessa reiässä joku pakettia auto. Olisiko joku kunnan huolto auto? Kylältä lähdettyäni kävin kalliolta ottamassa kuvan kylästä.

 

Pykeijasta ajoin Tana Bru jossa huoltoasemalla kävin kahvilla. Tästä lähdin Teno joki vartta kohti Båtsfjordia. Austertana jälkeen tunturiin noustessa alkoi tien varsilla olemaan huomattavasti enemmän lunta. Båtsfjord fjelletissä näkyi että oli sitä tullutkin. Mökeistä ei juuri näkynyt kuin kattoa. Noin 40 km pätkällä lunta huomattavan paljon.  Tie paikoin aivan märkä ja pakkasta kuitenkin - 1,5 luokkaa. Tein päätöksen jos pääsen Båtsfjordin palaan takaisin ennen kuin tie jäätyy. (Takarengas nastaton)

 

  

Kävin Båtsfjord kylän ajamassa läpi. Paljon ihmisiä liikkeellä. Niin ja tuli tämän vuoden ensimmäinen moottoripyöräilijä vastaan. Oli kylläkin paikallinen pyöräilijä joka ei tunturia ollut ylittänyt. Huoltoasema oli kiinni. Satamassa myös kävin nappaamassa muutaman kuvan.

 

     

Mietin että ajanko 60 km Berlevågin, päätin kuitenkin etten lähde sinne.

 

Tie alkoi jo tuiskun takia menemään umpeen. Syltefjord ei myöskään päässyt edes autoilla vaikka puomi näytti olevan auki. Kelkoilla sinne näköjään kuljettiin 28 km matka.

  

 

Suunta kohti Tana ja sieltä Karigasniemeä. Ajoin Nuorgamin kautta Utsjoelle. Nuorgamissa pysähdyin Nuorgamin Lomakeskusessa. Eipä ollut ovi auki joten jatkoi matkaa ilman kahvia. Utsjoella tankkasin sen verran että pääsen Muonioon. 25 litraa (6 l/100km) Utsjoki vaikutti hiljaiselta, kaupatkin kiinni joten suunnaksi Karigasniemi.

 

Vähän ennen kuin saavuin Karigasniemeen paloauto tuli vilkut päällä vastaan. Karigasniemellä oli vilskettä. Kaupat oli auki ja norjalaisia kaupassa ja tankkaamassa. Majoittauduin Kalastajan majataloon jossa olin 22.12 myöskin yötä. Pari tuntia myöhemmin samainen palo auto ajoi pihalle, ilmeisesti harjoituksen aiheena oli Fogfigterin käyttö ja työjohto selvitys. Saunottuani pistin nukkumaan olihan kello jo 22 luokkaa.

   

 

3 päivä Karigasniemi - Karasjok - Kautokeino - Hetta - Muonio - Ylitornio. 513 km.

Aamulla oli herätys 8.00 mutta heräsin jo seitsemän maissa. Siinä katselin sää tietoja tv teksti sivuilta. Lupasi ensi yöksi lumisadetta länsi lappiin joten matka jatkuukin kotia asti. En siis jää Hettaan yöksi. Pistin varusteet kasaan ja ajoin oman aamupalan syötyäni Kalastajan majataloon kahville. MC Huurre myös soitteli oli jutailemassa itäsuomessa. Tästä ulos päästyäni jäin toviksi suusta kiinni Raahelaisen pariskunnan kanssa. Ajavat myös kesäisin moottoripyörillä. Kiinnosti pyöräni varustelu heitä. Olivat kevät lomalla mökillä ja pilkkimässä. 

Karasjoen kautta kohti Kautokeinoa. 92 tie osittain märkä ja lämpötila tunturissa -1 aste. Tie kuitenkin oli sulana. Hyvä ajettava mutta tien liukkautta piti jatkuvasti tarkkailla. 93 tie taasen kuiva. Pysähdyin postitien etelä päässä ja lunta ainakin puoli metriä vielä. Menee tovi kun ajettavissa on. Kautokeinon Remasta kävin hakemassa täydennetystä tuleville matkoille.

  

 

Tästä jatkoin matkaa kohti Hettaa ja ennen tullia alkoi askarruttaa onkohan nyt Joppaus puuhissa. Ajoin tulliin ja kysyin paljonko voi ruokaa tuoda laillisesti Norjasta. 300 euron arvosta kuulema.

 

Tästä jatkoin Hetan majataloille jossa suunniteltiin Piesen kanssa ABBM 2015 jutausta. Olin kevään ensimmäinen motoristi joten kahvit omena piirakalla olivat ilmaiset!

Käymme kesällä katsastamassa paikat kun Pieselle sopii. Minulle ei ongelma tehdä lyhyellä varoajalla yhden yön reissua saati täysi päiväselle motoristille. Siis Mc Huurteelle. Olisin jäänyt yöksi mutta lännestä oli tulossa lunta. Tie olisi ollut tämän näköinen 28.4 klo 11.03 aikoihin. Olisi ollut kieli keskellä suuta köröttelyä kotimatka.

Aavasaksalla tuli rekka kolonna joka ihmetytti mihin oli menossa. Saksalaisia rekkoja. Olisiko ollut menossa Muonioon testiradalle vaiko Kittilän kaivokselle?