Kautokeino - Alta vanha postitie 17-19. kesäkuu 2013. Kolmen bemu hemmon voimin.
Niin mikä tämä tie on? Tämä on yhtä legendaarinen pyörämiesten keskuudessa kuin Ouninpohja rallimiehille. Alta - Kautokeino vanha tie talvella tuisku altis joten on kelkkareittinä talvisin ja kesäisin polkupyörä ja patikka reittinä. Uusi tie todenäkäisesti tehty kulkemaan eri reittiä talvi kunnossapidon takia. Nykyinen tie ( Riksvei 93) kulkee vähemmän avonaisessa tunturissa.
Reitti lähtee 93 tiestä kulkien sen länsipuolella reilut 56 km. (N69 07.537 E23 15.530) Menee taasen yli 93 tien itäpuolelle (N69 35.170 E23 31.727) ja soratie osuus päättyy (N69 48.380 E23 29.420) Tämä loppuosuus on parhaassa kunnossa (jopa autolla ajettava) ja matkana reilun 28 km sekä voi katsella maisemia Google mapin kautta.
Postitie Garmin GPX tiedostona. Tiedosto sisältää lähdön, tutka-aseman tien, leiripaikan, sillan puuttumisen, laavun ja montun sekä jäljen joka on 87 km pitkä päättyen Garsian.
Tässä on ajamani reitti navigaattoriin piirtyneen jäljen mukaan.
1 Päivä Kemi - Sinettä - Meltaus - Unarin Luusua - Kierinki - Tepsa - Kiistala - Pokka - Inari - Angeli - Karigasniemi 626 km
Lähdin töistä 7 jälkeen ja kävin tankkaamassa kamelin. Kameli joi 31,27 litraa menovettä. Tapaaminen oli sovittu Sinetän seolle klo 9.00. Rovaniemellä katsoin etten ehdi joten lähetin viestin että 15 minuuttia myöhässä tulen. Sammalla join Nesteellä pikaisesti kahvit.
Sinetän SEO ja valmiina seikkailuun klo 9.15 Kumputunturi klo 12.00
Aluksi ajettiin asvalttitietä Meltaukseen yläpuolelle jossa soralle ja kohti Unarin - Luusua. Tielle 952. Unarin - Luusuan paikkeilla alkoi sataa vettä. Riku laittoi sadeasun päälle. Mietin että laittaako sadeasun päälle. En laita, ei ole kuin kuuroja. Ehtii päivän mittaan kuivua moneen kertaa. Vettä tuli kuuroina paikoin aika lailla. Sanoisinko että tammukat ui jo nilkan korkeudella. Vähän jälkeen Kierinkin kuurot loppuivat. Kelontekemäjärven kautta Tepsaan jossa etsittiin huoltoasemaa. Ei ollut edes kyläkauppaa joten matka jatkui kohti Kiistalaa. Navigaattoriin ladattu toi ilmainen maastokartta ja sekään ei ole ajan tasalla. Uusia tie tullut välille N67 46.042 E25 34.915 - N67 47.685 E25 33.874. GT kartan mukaan Kiistalasta saa menovettä. Eipä saa enää, kyläkauppa lopettanut toiminnan. Kävin kysymässä eräästä talosta mistä saa. Ystävällisesti saatiin vastaus että Tievan baari Pokasta. Tässä kaverit tankkasi ja juotiin kahvit oikein pullan kanssa. Samalla kuultiin että 30 km Inariin päin on poroja tiellä. No niitähän sitten tiellä oli ihan tukoksi asti. Nämä olivatkin ainoat porot koko reissulla mitä nähtiin.
Inarissa pysähdyttiin Nestellä tankille ja syötiin siinä samalla. Erityisen maukas varsinkin kastike. Matka jatkui klo 15.40 kohti Angelia. Angelin tie ainakin on soratietä. Harrinivan sillan kohdilla tuli kaksi hevostyttöä talutellen sillalla Norjan vuono hevosia. Pysähdyimme ja sammutimme pyörät ja annoimme heidän tulla yli sillan. Tytöt kiittelivät. Pienistä asioista kaikilla oli hyvä mieli. Angelin tienoilla tuli kaksi pyörämiestä vastaan joista yksi ainakin oli GS. Pysähdyimme Angelin kylän Karigasniemen päässä olevalla kyltillä ja otimme kuvan.
Angelin kylän pohjoispäässä
Inarijoentie
17.20 aikoihin olimme Tenon Rinne camping alueella. Otimme 4 hengen mökin ja illalla kävimme saunassa. Ihmettelimme "Itäsuomalaisten" käytöstä. Äänekkäitä olivat ja autoista päätellen olisivat mökin raskineet vuokrata vaan yöpyivät teltassa.
Kota jossa makkarat paistettiin Itäsuomalaisia turisteja
2. Päivä Karigasniemi - Karasjoki - Postitie - Alta - Muonio 564 km
Postitien alkuun matkaa Karigasniemeltä 132 km. Postitie - Alta 110 km (soratien osuus 87 km) Alta - Muonio 322. Kamelit tankattiin SEO lla aamulla. Kamelini oli janoinen, 35,87 litraa ja keskikulutus 5,74 l/100km. Angelin tiellä eilen tiputin rengas painetta edestä ja nyt piti saada lisää ilmaa eteen. Suomen puolelta ei saanut joten Norjan Karasjoelle Statoilille jossa pistin ilmaa eteen 2,3 baaria.
Seolla tankkaus Statoililla ilmaa renkaaseen
Noin 12 maissa olimme postitien eteläpäässä. Laskin nyt edestä ilmaa vähemmäksi renkaan pidon parantamiseksi. Laskin alle 1,7 baarin ja koelautaan syttyi punainen varoitus valo. RDC = rengas valvonta järjestelmän toleranssina alapuolella paine. Tämänkö saisi alennettua alta 1,5. Ei pysty edes merkkihuolto asialle mitään. No vilkkukoot valo. Lähdössä myös katsoimme että tavarat pysyy mukana ja on kiinni.
Ajettuamme tietä noin 2 km tuli vastaan paketti auto. Alkupätkä tiestä tutka-asemalle asti ihan hyvää jopa autoille noin 12 km. Tutka -asema mäen tai tunturin päällä. Meinasimme ajaa sinne mutta tuli kielto merkki jotakin 200 - 300 metrin päässä. Käännyimme takasin. Merkki voisi ihan hyvin olla risteyksessä. Tästä ajoimme noin 11 km Biggejärvelle. Tässä kohtaa on ollut joskus asumuksia. Nykyään yksi mökki näyttäisi olevan. Hyvä paikka vaikkapa telttailla. Google mapsin tehty reitti pisteineen. Järven rantaan ajaessa vesi huudellut tiehen hyviä uria. No enköhän puolihuolimattomasti ajanut ja sain pyörän kumolle. Ei ihan jalalla jaksanut pitää pystyssä. Liian painavassa varustuksessa.
Alkupäässä Vähän ennen Masin risteystä tauolla
Postitin eteläpää. Tutka-asemalle on hyväkuntoinen tie.
Kieltomerkki ei ollut ihan risteyksessä. Joten takaisin päin.
Taustalla tutka asema. Tästä tie alkaa huonota. Paikassa suurinpiirtein N69 13.066 E23 23.834
Muutama vesilammikko, ei ihme kun vierellä jänkkää joka samalla korkeudella.
Ensimmäinen poroaita. Olisiko ollut 4-5 kpl koko matkalla. Jos on kiinni laita myös veräjä kiinni.
Biggejärven rannalla ollut aikoinaan rakennuksia. Hyvä leiripaikka. Joskin sulamisvedet syöneet tietä hieman ja ajovirheestä nurin mentiin. N69 18.689 E23 27.208
Hyvä leiripaikka Biggejärven eteläpäässä. Joskin sulamisvedet syöneet tietä hieman.
Biggejärven itäpuolella tie kulkee.
Biggejärven rantaa
Tulo Biggeluobbal rakennukselle. Biggeluobbal
Biggeluobbal - Masijoen silta välillä kuvattu
Masijoen sillalle tulo
Masiin kääntyvää tien risteystä ennen.
Tässä (N69 29.981 E23 30.631) kohtaa ei ole ollut siltaa. Ties koska on hajonnut. Tämän pääsee ihan hyvin kiertämään. Suurin vaikeus pohjoispuolella puron yli päästyä isokokoisia kiviä. Vesi on purossa kirkasta joten sieltä näkee kivet. Jousituksen ollessa jäykimmillä ja korkeimmilla jäi renkaat kahden kiven päälle ja kaatuminen oli lähellä. Onneksi on pitkät jalat, ei päässyt pyörä oikein kallelleen kun sain jalalla pönkkää. Luiston esto oli pakko ottaa pois ennen ylitystä. (ASC) muuten ei olisi tullut mitään. Ylitys tuotti Rikulle hankaluuksia myös vähän. Jäi kivikkoon sutimaan. Mitä kevyempi pyörä sen helpompi. Edellisenä kesänä ajettuani pohjoisesta etelään XR llä. (pyörän omapaino 123 kg) meni kuin elokuvissa. Tästä ei olekaan kuin 10 km pikitielle ja Suolovuopmi Fjellstue. Tässä joimme kahvit ja pidimme taukoa.
Kirkasta vettä onneksi Kuvattuna pohjoisesta etelään
Kiven murikat tekee ylityksestä hankalamman.
Puron ylitys. Meinasi kaatua sitten yli päästyä, onneksi jalka piti.
Pätkä vähän joutuisammasti. Noin 5 km ennen 93 tielle tuloa.
Kahvit juotua jatkoimme matkaa. Loppu sorapätkä hieman alle 30 km. Tällä välillä yksi syöpymä kohta. Edellisellä viikolla oli pohjolan kurapyöräilijöiden sivulla joku ajanut läpi ja paikka oli merkitty kivillä. No mitäpä vielä joku autoilija oli pistänyt kivet että oli yli päässyt. Edimmäisenä ajanut pyörän kuski huomasi liian myöhään kohdan. Ehti jarruttaa vauhdista suurimman osan pois. Sitten eturengas osui vastapenkkaan ja takarengas nousi irti tiestä ja sitten mentiin. Kuskista tuli kerralla matkustaja. Jäljistä katsoimme että takarengas ei koskenut 7 metrin matkalla tiehen. Enpä eläessäni ole nähnyt pyörän takarengasta yhtä korkealla ilmassa. Kuski lensi tangon yli. Pyörän takasivulaukku ja moottorin suoja rauta olivat piirtäneen jäljet tielle. Kuljettajalle ei onneksi käynyt mitenkään. Olisi ihan hyvin voinut käydä pahemminkin. Onneksi siinä mihin kuljettaja tuli maahan ei ollut kiviä. Tutkittuamme vaurioita laukun kiinnitys oli antanut periksi. Piti liinoilla köyttää laukku kiinni että pysyy paikoillaan. Lisäksi laukun lommoja jouduttiin hieman oikomaan.
Ei merkintää, oikealla alakulmassa taka rengas koskettanut maahan.
Sama paikka sivusta kuvattuna ja paikassa N69 41.914 E23 34.472.
Takalaukun pajoitusta
Loppu pätkä menikin rauhallisesti. Pysähdyimme juuri kun tie alkaa laskemaan alas. Siinä oli hyvää kalliota ajella kallion päällä. Tosin kalliossa oli rautatappia siellä täällä pystyssä.
Kallilla kukkulalla
Altan Statoililla pysähdyimme tankille ja kahville. Seikkailu otti aikaa 4,5 tuntia taukoineen ja korjauksineen. Tässä tiemme erosivat lähdin kohti Muoniota itse ajamaan. Ajoin pikitein kautta. Seurakumppanit ajoivat vielä pohjois pään uudestaan ja merkitsivät kohdan paremmin. Ja yöpyivät Kautokeinossa.
Päivitetty 4.7.2013