1.6.2010 Öljynvaihto

Valitsin öljyksi Teboil 4T Superbike oli SAE 15W-50. (Talvella eri öljy 10W -40 tai 5W -40)  Täyttää valmistajan suositukset. (API SG or higher/JASO MA) Sekä kestää paremmin kuumuutta. Öljyn lämpötila parhaillaan ollut 120 astetta. Valmistajan suositus öljynvaihto välistä on 1600 km (1000 miles or 30 operating days) Valmistaja suosittelee vaihtamaan suodattimen joka kerta ja puhdistamaan öljy sihdit. Nyt en sihtejä tarkastanut kun tarkastin ne viime kesänä öljynvaihdossa. Moottorin sihdin tarkastin 21.maaliskuuta kun vaihdoin käynnistyspolkimen jousen. Öljyn täyttömäärät on 1,9 litraa pelkkä öljynvaihto. 1,95 litraa suodattimen vaihdon kanssa ja 2,3 litraa kun moottoristakin öljy tyhjennetään.  

 

Sihtejä on kaksi. Rungossa öljysäiliön alapuolella ja toinen moottorin sisällä. Kuva sihdistä paikoillaan. Moottorin sihdissä näkyi joitain metallinpaloja. Puhdistin ja pistin paikoilleen. Rungossa olevaan sihtiin vaihdoin o-renkaan (25 x 3) samalla. Kiristin sihdin 55 Nm ja öljyletkun 40 Nm.

   

Öljyt laskin moottorista ja säiliöstä. Moottorista tulee huomattavasti vähemmän öljyä kuin säiliöstä.

 

Tiivisteet on hyvä vaihtaa (12 x 18 x 1,5 ja 10 x 16 x1,5)! Moottorin öljy roppu kiristys 25 Nm ja rungossa oleva roppu 40 Nm.

Öljyn suodattimen asennus. Alkuperäisessä varaosassa löytyy asennus ohje.

  

Irrota suodattimen kannen ruuvit. Jätä ruuvit paikalleen siten ettei ole rungossa kiinni. Väännä pulteista vasta tai myötäpäivään ja samalla vedät ulos. Näin saat kannen parhaitten pois ettei väliin tarvitse työntää meisseliä tai vastaavaa. 

Vaihda suodatin ja suodatin kannen o- rengas. (54 x 2,4) Sekä voitele kevyesti suodattimessa oleva o rengas.

Suodattimen takana on jousi joka painaa suodatinta. Varmista että jousi on oikein paikoillaan suodatinta asennettaessa. Suodattimen kannessa on merkit mihin kohtaan tulee. En ole varma saako edes muuhun asentoon.

Jos saa niin kampiakselille ja yläpää ilman voitelua! Öljy tulee suodattimen koteloon öljypumpulta menee suodattimen läpi. Ylemmän kuvan reiän kautta kampiakselin ja yläpään voitelu pisteille.

  

Öljyn kierto pääpiirteitään.

Pyörän rungossa on öljysäiliö. Tankin etupuolella on mittatikku. Säiliö tarkoitus on varastoida ja jäähdyttää öljyä.  Esimerkiksi pyörän ollessa kyljellään moottorista ei öljyä nouse säiliölle.

Jarrupolkimen takana on ruuvi josta tarkistetaan öljyn taso moottoritilassa. Tästä näkee toimiiko öljyn voitelu järjestelmä oikein tai niin kun on suunniteltu. Pyörä pitää käyttää tasaisella alustalla ja suoraan niin öljyntaso on ruuvin kohdalla.  

Säiliöstä jossa öljy on jäähtynyt, menee sihdin kautta letkua myöden öljypumpulle. Öljypumppu pumppaa öljyn suodattimen kautta kampiakselin alapäähän ja nokka-akselin voitelupisteille. Sieltä öljy tippuu moottorin pohjalle. Josta öljypumppu imee sihdin kautta öljyn. Tästä öljystä osa menee vaihteiston voitelupisteille ja osa runkoon jäähtymään.

Kiristys tiukkuudet, varaosa numerot ja täyttömäärät

Linkkejä

NX 650 öljyn kierto myös samanlainen. GOOGLE hakusana  NX650 Section Lubrication

XR 400R öljynvaihto