Etu iskareiden huolto 1.9.2009

Haynesin korjaamokäsikirja sanoo etuhaarukan öljy tyypiksi 1988 on ... Pro-Honda SS7 suspension fluid or eguivalent. Öljymäärä 1993 on... 585cc

Valitsin öljyksi Motorex Fork oil 5W. Lähinnä 5W kannalle tulin siksi kun ajelen talvisinkin.  Räjäytys kuvasta  ja korjaamo oppaasta selvisi miten onnistuu. Tarvittavat työkalut ja osat alla kuvana. 

  

Öljyä 1.17 litraa. Stefat  2 kpl (43x54x11) ja kupari tiivisteet 2 kpl (15,2x19,2x1,25)

Iskareiden pois ottaminen. Pyörä moottorin alle pukki että eturengas on irti maasta. Eturengas irti, jarrusatula irti ja jarruputki irti haarukasta sekä mittarivaijeri haarukasta irti. Seuraavaksi on hyvä merkitä miten iskarin putki on kiinni. Sekä aukaise tämän jälkeen yläpäätä hiukan. (helpompi avata nyt kuin ruuvipenkissä) Käänsin 180 astetta iskareita ettei kuluta putkea aina samasta kohdasta. Lopuksi irti haarukan 8 pulttia. Iskarit lähti alaspäin vetämällä pois.

       

 

Tämän jälkeen pesin iskarit hyvin. Poistin haitarikumin. Katsoin miltä pölysuojat näyttää. Ehjät olivat. Seuraavaksi irrotin varovasti pölysuojat ja katsoin oliko stefat kunnossa. Ei olleet nekään vuotanut joten en vaihda niitä. Avasin yläpään ja valutin öljyt astiaan. Sekä mittasin kuinka paljon öljyä iskarissa oli. Melkein 5,5 dl. (kaikki ei valuneet astiaan, osiin jäi loput) Tämän jälkeen avasin alapäästä ja iskari oli jo osina. Tarkastin silmämääräisesti osien kunnon ja kokosin päinvastaisessa järjestyksessä. Alapäähän laitoin uudet kupari tiivisteet (15,2x19,2x1,25) ja kiristys 35 Nm.  

 

Kiristys tiukkuudet ja muutakin teknistä tieto.

Pitihän se käydä testaamassa miten toimii.

Lähteenä Haynes Owners Workshop Manual (Honda XL600R and XR600R 1983 trhu 2000)