TÄSSÄPÄ TÄTÄ

BMW R1200GS & R1200GS Adventure

Pyöriä valmistettu R1200 GS vuodesta 2004 ja Adventure vuodesta 2005 -->Edeltävä malli BMW R1150GS 1999–2005 --> jota taasen edelsi BMW R1100GS 1993–1999 -->jota taasen edelsi R100GS, R80GS 1980–1987

Öljyjäähyteisten tuotanto historia
Öljyjäähdytteisiä tuotettu alkaen 1994 ja näitä tuotettu 27 päivään heinäkuuta 2007 asti yhteensä 219468. Öljyjäähyteiset
GS -mallit on lueteltu alla yhdessä tuotantoluvut ja aika:

Malli

Tuotettu

Tuotantomäärä

R1100GS

1994–1999

39,842

R850GS

1996–2001

2,242

R1150GS

1999–2004

58,023

R1150GS Adventure

2001–2005

17,828

R1200GS

alkaen 2004

84,373 kpl 27.7.2007 mennessä

R1200GS Adventure

alkaen 2006

15,627 kpl 27.7.2007 mennessä

2008 BMW R 1200 GS ADVENTURE

R 1200 GS Adventure, BMW Motorrad tekemä ja kolmas versio, lopullinen pitkän matkan enduro ja maailman matkaajalle seikkailijoille.

Yhteenveto pääpiirteet BMW R 1200 GS Adventure:

• Vielä parempi ajettavuus ja parempi pito.
• Uudistettu vaihteisto ja lyhyt ykkösvaihde tarvittaessa.
• Vielä lisäksi valittavana lisävarusteena Enduro ESA.
• Uudistettu muotoilu korostaa
offroad ja World Travel luonnetta.
• Täydellinen, kokeillut ja testattu varustetaso
äärimmäisen matkailuun.
• Värivaihtoehdot: Magnesium metallinen matta, tavallinen punainen.
• Erikoislaitteet ja räätälöityjä lisävarusteita tuttua BMW laatua.

 Muokatulle perusmallille oli jo ominaista ainutlaatuinen sekoitus urheilullista käsittelyä ja soveltuvuus touring- ja offroad käyttöön, vaan Adventure myös voittaa sydämet ja mielet, parempaa suorituskykyä ja pitoa, lisää offroad ominaisuuksia ja pitkän matkan mukavuutta, on lisätty vielä lisää. Nämä ainutlaatuiset ominaisuudet yhdessä erittäin laajan valikoiman lisälaitteita tekee R 1200 GS Adventure sopiva maailma matkoille kun se lähtee tehtaalta.

Vielä parempi ajettavuus ja parempi pito.

Uusi, entistä dynaamisempi ajettavuus R 1200 GS Adventure jopa onnistuu ylittävät 1170 cm3 moottori edelliset mallit, jossa säädetään riittää työntövoimaa kaikissa olosuhteissa. Ja 105 hv 7500 rpm, suurin moottorin kierrosnopeus 8000 rpm, se tarjoaa täydelliset olosuhteet ajoon kaikissa olosuhteissa mukaisesti erityisiä vaatimuksia, seikkailu-Tourer on käyttöön.

Uudistunut vaihteisto ja lyhyt ykkösvaihde tarvittaessa.

Kuten perus-R 1200 GS-version, R 1200 GS Adventure asettaa luottamuksensa täysin uudistettu 6-vaihteiseen vaihteisto, jonka välityssuhteet ja lyhyempi toissijainen suhde tarjoaa selvästi parempaa pitoa ja kiihtyvyyttä. Yhdessä muokattu moottori, R 1200 GS Adventure on paljon virkeämpi ja dynaaminen yläosan kierroslukualueella, mutta silti tarjoaa enemmän pitoa alemman alueilla.

Suurennettu laakereiden halkaisijat ja muuttuneet akselietäisyydet, täysin uudistettu kuusivaihteinen vaihteisto ottaa huomioon usein
äärimmäissä olosuhteissa ajavat kuljettajat. Lisäksi lyhyempi ykkösvaihde on tarjolla R 1200 GS Adventure niin varteenotettava vaihtoehto - tämä antaa lisää etuja, kun ajetaan hankalassa maastossa.

Vanha postitie Kautakeino - Alta väliltä 25.6.2011

 

Vielä yleisemmän käytön kautta valinnaisena Enduro ESA.

R 1200 GS Adventure, joka on varustettu tehtaalta ESA jousituksella. On jousto matka 20 mm pidempi, mikä mahdollistaa jousitus ja iskunvaimennuksen muutettava kaikenlaisille ​​käyttö olo-oloihin ja kuormitus vaihdonehdot vain yksinkertaisesti painamalla nappia.

ESA-järjestelmän (Electronic Suspension Adjustment, jousituksen ja iskunvaimennuksen elektroninen säätö) ansiosta sinun ei tarvitse huolehtia vaativasta jousituksen manuaalisesta säätämisestä. Voit säätää kuorman mukaista esijännitystä (yksin, yksin matkatavaroiden kera tai matkustajan että matkatavaroiden kera, masto 1 tai vaativaan maastoon) painamalla ohjaustason painiketta, kun moottoripyörä on paikoillaan moottori käynnistettynä. Ajon aikana vaimennusta voidaan säätää ESA -järjestelmän avulla ajotavan ja tien kunnon mukaan. Etu- ja takajousitusten säädöissä voit valita kolmesta eri vaihtoehdosta.(normaali, medium ja sport)  Asetukset näkyvät moottoripyörän tietonäytöllä. Ensimmäistä kertaa, ja erityisvaatimukset matka endurossa, joka tarjoaa parantunutta ajonautintoa offroad ajon.

Uudistettu muotoilu korostaa offroad ja maailmanmatkaajan luonnetta.

Sen tukeva, maskuliininen olemus, uusi R 1200 GS Adventure jatkaa onnistunutta suunnittelua, käsite edeltäjänsä malliin. Massiivinen polttoainesäiliö on otettu ilman muutoksia sen edeltäjältä, äskettäin suunniteltu ylempi lokasuoja edessä, muunnettu jotta jäähdytysilman ohjautuvuus olisi parempi ja valkoisen LED-takavalot ja yhdistää uusia värejä ja pintoja tehdä tästä pyörä näyttämään vieläkin paremmalta.

Teho ja urheilullisuus, dynamiikka ja tekninen eleganssia yhtä toimenpiteitä luonnehtia R 1200
GS Adventure läpi tarkoituksellisesti kontrasti mustan komponenttien ja kaksi uutta väriä vaihtoehtoa.  Magnesium metallinen matta korostetaan teknistä luonnetta R 1200 GS Adventure, mutta vahva tavallinen punainen korostaa urheilullista puolta. Väri-koordinoitu istuin on yksi selkeä ero vakiomallin.

Testattu, täydellinen vakiovaruste äärimmäisen reissuun.

Suon ylitys 4.9.2011

Verrattuna standardin R 1200 GS versio, R 1200 GS Adventure näkyy markkinoilla huomattavasti laajennetumpi vakiovarustelu joka otettu vanhasta mallista. Sen +33 litran säiliössä, esimerkiksi, voidaan ajaa pidempiä välimatkoja. Tasaisella nopeudella 90 km / h, teoreettinen matka on noin 750 km. Näin uusi R 1200 GS Adventure voidaan ajaa paljon kauempana kuin yksikään sen kilpailijoista.

Edessä korkea tuulilasi R 1200
GS Adventure taivuttaa ilmavirran ohi ajajan pitkälti ilman turbulenssia, mikä erityisesti vähentää tehokkaasti taakkaa pään ja ylävartalossa suurilla nopeuksilla. Sekä erityisesti muotoillut sivuläpät tuulilasin takana vähentää myös kuormaa alaselän alueella. Kulmaa tuulilasissa voidaan säätää, tarjoaa erinomaisen tuulen ja sateen suojaa kaikenkokoisille ajajille.

Laajat enduro jalkatuet ja säädettävät jarrupoljin ja vaihdevipu ottavat huomioon usein muuttuvat vaatimukset
offroad käytössä. Voidaan säätää henkilökohtaisesti ajajan tyylejä ja tapoja sekä eri kengille

Vaativissa olosuhteissa pitkillä matkoilla ja yli äärimmäisen maastossa poissa päällystetyiltä teiltä otetaan huomioon uusissa, tuplapäällysteisessä alumiini ohjaustangossa, joka voidaan asentaa kahteen eri asentoon, riippuen käyttötarkoituksesta ja uudet käsiensuojaimet, Nyt asennettu suoraan ohjaustankoon.

Kuten aiemmin, vakaa, kestävä putki rakenne valmistettu korkealaatuisesta teräksestä suojaa polttoaine säiliötä ja runko tehokkaasti seurauksista kosketuksen, varsinkin maalla. Lisäksi laadukkaita alumiiniset suojat suojaavat venttiilikantta ​​kovilta iskuilta.

Kuten edeltäjänsä malliin, kova, käytännöllinen tavaralaukut ja kiinnityslaitteiden tarjoaa tilavat ja vakaa tavaratilat, valmistettu korkealaatuisesta teräksestä, myös takalaukku, saatavilla lisävarusteena.

Kaksiosaiset istuimet, joka voidaan säätää kahdelle korkeudelle ajajan osalla, antaa optimaalisen istuin asennon, kuten aikaisemmin. Yläasennossa on istuimen korkeus 915 mm, se tarjoaa ajajalle istuimen pinnan ilman tason muutoksia. Kun ala-asennossa, istuimen korkeus 895 mm antaa hyvän ulottuvuuden ja vakaa sijainnin. Tämä tukee myös erityinen muotoilu istuimella, jossa on erityisen kapea etuosa.

Pääpiirteitä  BMW R 1200 GS Adventure (0380) verrattuna standardin BMW R 1200 GS (0303) versiota.

• 33 litran säiliö.
Suurempi tuulilasi.
Polttoaine tankki, moottorin ja sylinterin kannen paremmin suojattu.
Laadukkaat matkatavaralaukut alumiiniset.
Säädettävä istuin ja off-road ergonomialla.
Käsiensuojat.
Pidempi jousituksen joustovara, parempi off-road soveltuvuus.
Pinnavanteet.
Isot jalkatuet, säädettävä vaihdekeppi ja jarru vivut.

 

BMW R 1200 GS                                                       BMW R 1200 GS Adventure 

Erikoislaitteet ja erikoistarvikkeet.

Periaatteidensa mukaisesti hyvin monenlaisissa sovelluksissa, monenlaisia laitteita, räätälöity sekä ajoneuvojen ja asiakkaiden erityisvaatimusten, on käytettävissä R 1200 GS Adventure. Erityislaitteet asennetaan tehtaalla; erikoistarvikkeet asennetaan paikallinen BMW myyjä.

Erikoislaitteet.

Enduro ESA (Electronic Suspension Adjustment, jousituksen ja iskunvaimennuksen elektroninen säätö)
BMW Motorrad Integral ABS (osittain integroitu, voidaan kytkeä pois)
RDC Tyre Pressure Control. (Rengaspaineiden valvontajärjestelmä)
ASC-ajonvakautusjärjestelmän (Automatic Stability Control)
Off-road renkaat (ilman lisämaksua).
Ajotietokone jossa öljyntaso hälytys.(keskikulutus, keskinopeus, ulkolämpötila, kello)
Varashälytin kauko-ohjattu.
Kromattu pakoputkisto.
Lämmitettävät kahvat.
Lyhyt ykkösvaihde.
Alumiiniset laukut matkatavaroille.
Lisäksi Sumuvalot

Erityiset lisävarusteet.

Muotatakka 25.2.2012

Matkatavara varusteita.

Duunaus.

Äänet.

 Ergonomia ja mukavuus.

Navigointi-ja viestintä.  

 

Turvallisuus.

Huolto ja tekniikka.

Tyyppivikoja ja Recall

Tyyppivikoja

Muut versiot: #1 65 21 7 671 272, #2 61 35 7 696 463, #3 61 35 7 714 207 ja #4 61 35 7 717 136. Uusin versio maksaa vain 34 euroa. ADVrider sivuilla asiasta. Itsellä aina mukana toinen ja huoltoavain.

 

 

 Recall 

- Etujarruletkuissa mahdollinen vuotoTakarenkaan kiinnitys laippa,  Tankin polttoaine putkissa halkeamia molemmin puolin. Huomio linkeistä aukea Service Information Bulletin BMW Mottorrad USA Recall tiedote  pdf tiedostona.

          NHTSA HAKU  joko merkillä tai edellä olevilla ID numeroilla.

          Tuolla löytyy monen muuhunkin pyörään.  esimerkiksi  2011 - 1977 välillä BMW  

Pyörästäni on korjattu etujarru letkuissa oleva mahdollinen vuoto (25.06.2013), Takarenkaan kiinnitys laippa uusittu (21.7.2015) ja toinen polttoaine letkuissa olevaa vuotoa tankin sisällä. (21.7.2015) vasemman puolen jäi koska huollon aika ei olisi riittänyt. Edessä on  Touratech in lisäpitkän pallistikka.

Tässä linkki jenkki sivustolle takaisin kutsuista. 2008 vuosimalli

 

 

 Tekniset tiedot 

Moottori

Tilavuus (cm3): 1170
Sylinterin halkaisija / iskunpituus (mm): 101/73
Puristussuhde 12,0 : 1
Teho: 77kw/105HP (77 kW) @ 7500
rpm
Vääntömomentti: 85 kg / m (116
Nm)@ 5750 RPM
Huippukierrokset:
max 8000 min-1
Tyyppi:
Boxer
Sylinterien lukumäärä: 2
Venttiili / kaasu ohjaus:
HC (korkea nokka)
Venttiilit per sylinteri: 4
Venttiilin halkaisija imu / pako (mm): 36/31
Kaasuläpän halkaisija (mm): 47
Seoksen säätö: Elektroninen injektio
BMS-KPPakokaasupuhdistuksen: Säännellyt kolmitoimisella katalysaattori

 

Sähköjärjestelmä CAN-väylä-järjestelmä

Laturi 60A DENSO (W): 720
Akku(V/Ah): 12/14 huoltovapaa (+ kestää tärinää - kylmäkäynnistys)
Ajovalot(W): H7
Starttimoottori(kW): 1,1
 

Voiman siirto ja vaihteisto

Kytkin: Kuiva yksilevykytkin Ø 180 mm
Vaihteet: Vinohammastettu kuusivaihtein vaihteisto, integroitu kietovärinänvaimennin, sakarakytkinvaihteisto siirtoholkkien kautta.
Ensivälitys: 1737
 
Vaihteisto, välitys suhde:

Vetopyörästö:

Takavetoinen: Kardaani veto

Tyyppi: Akselikäyttö jossa kulmavaihteisto


Runko

Runko tyyppi: Teräs-eturunko ja teräsputki-takarunko, kantava moottori-vaihteistoyksikkö
Etupään jousitus: BMW Telelever
Takana jousitus: BMW Paralever
Joustovara edessä / takana (mm): 210/220
Caster kulma (mm): 97,6
Pyörien väli (mm): 1511
Ohjauskulma (°): 63,8

Jarrut:

Vanteet: Pinna vanteet

Renkaat:

Suositellut rengasparit:

Eteen: Bridgestone Trail Wing TW 101 L, 110/ 80 R19 M/C (59V) TL ja Taakse: Bridgestone Trail Wing TW 152 L, 150/ 70 R17 M/C (69V) TL
Eteen: Bridgestone Battle Wing BW 501 R, 110/80 R19 M/C (59V) TL ja Taakse: Bridgestone Battle Wing BW 502 R, 150/70 R17 M/C (69V) TL
Eteen: Continental TKC 80, 110/80 B19 M/C (59Q) TL M+S ja Taakse: Continental TKC 80, 150/70 B17 M/C (69Q) TL M+S max 160 km/h
Eteen: Metzeler Tourance Front, 110/80 R19 M/C (59V) ja Taakse: Metzeler Tourance, 150/70 R17 M/C (69V)
Eteen: Metzeler MCE Karoo 2 Front, 110/80 R19 M/C (59R) M+S ja Taakse: Metzeler MCE Karoo, 150/70 R17 M/C (69R) M+S max 170 km/h
Eteen: Metzeler MCE Karoo 2 Front (T), 110/80 - 19 M/C (59Q) M+S ja Taakse: Metzeler MCE Karoo (T), 150/70 - 17 M/ C (69Q) M+S max 160 km/h
Eteen: Metzeler Tourance Front, 110/80 R19 M/C (59V) TL ja Taakse: Metzeler Tourance, 150/70 R17 M/C (69V) TL
Eteen: Michelin Anakee, 110/80 R19 M/C (59V) TL ja Taakse: Michelin Anakee, 150/70 R17 M/C (69V) TL

Mitat ja painot 

Kokonais pituus(mm): 2 250
Kokonaisleveys peilien kanssa(mm): 980
Ohjaustangon leveys ilman peilin (mm): 950
Istuinkorkeus (mm): 915/895
Kuiva paino (kg): 223
DIN taara, täysi tankki (kg): 256
Suurin sallittu kokonaispaino (kg): 475
Polttoainesäiliön tilavuus (l): 33

Matkustiedot

Polttoaineen kulutus 90 km/h(l/100 km): 4,6
Polttoaineen kulutus 120 km/h(l/100 km): 6,1
Kiihtyvyys 0–100 km/h(s): 3,9
Huippunopeus(km/h): 197 km/h

Nyt olen ajanut reilut 38 000 km (4.5.11 - 17.10.12 ) ja kulutus kaikki ajot 5,95 litraa/100 km. Ja  Akrapović putken jälkeen kulutus pienentynyt 5,62 litraa/100 km.

 

Tiedot tähän on kaivettu netistä, Haynes Service & Repair Manual (BMW R 1200 Twins 04 to 09) omistajan käsikirjasta, Repair Manuals (6th edition BMW Mottorarad R Models K2x GS) joten  ihan kaikki ei pidä paikkaa.

 

BMW pyörien räjäytys kuvia     Ascycles.com  USA     MAX BMW Motorcycles  USA

Varaosien hintoja varaosanumerolla    Online-teile.com     saksa     Kfzteile  saksa

BMW sivustoja joilta löytyy tietoa      http://www.r1200gs.info/

Suomenkielinen enduro foorumi

 Pohjolan Kurapyöräilijät

 

 

Omia kommenttia pyörästä.

Paras tähän asti olleista pyöristä. Soveltuu talviajoon, sorateille ja matkapyöräksi.

 

Ominaisuudet josta pidän ja en pidä.