TÄSSÄPÄ TÄTÄ
BMW R1200GS & R1200GS Adventure
Pyöriä valmistettu R1200 GS vuodesta 2004 ja Adventure vuodesta 2005 -->Edeltävä malli BMW R1150GS 1999–2005 --> jota taasen edelsi BMW R1100GS 1993–1999 -->jota taasen edelsi R100GS, R80GS 1980–1987
Öljyjäähyteisten 
tuotanto historia
Öljyjäähdytteisiä tuotettu alkaen 1994 ja näitä tuotettu 27 päivään heinäkuuta 
2007 asti yhteensä 219468. Öljyjäähyteiset 
GS 
-mallit on lueteltu alla yhdessä tuotantoluvut ja aika:
| 
     Malli  | 
    
     Tuotettu  | 
    
     Tuotantomäärä  | 
  
| 
     1994–1999  | 
    
     39,842  | 
  |
| 
     1996–2001  | 
    
     2,242  | 
  |
| 
     1999–2004  | 
    
     58,023  | 
  |
| 
     2001–2005  | 
    
     17,828  | 
  |
| 
     alkaen 2004  | 
    
     84,373 kpl 27.7.2007 mennessä  | 
  |
| 
     alkaen 2006  | 
    
     15,627 kpl 27.7.2007 mennessä  | 
  
 2008 
BMW R 1200 GS ADVENTURE 
R 1200 GS Adventure, BMW Motorrad tekemä ja kolmas versio, lopullinen pitkän matkan enduro ja maailman matkaajalle seikkailijoille.
• Vielä parempi 
ajettavuus ja parempi pito.
• Uudistettu vaihteisto ja lyhyt ykkösvaihde tarvittaessa.
• Vielä lisäksi valittavana lisävarusteena Enduro ESA. 
• Uudistettu muotoilu korostaa 
offroad ja World 
Travel 
luonnetta.
• Täydellinen, kokeillut ja testattu varustetaso
äärimmäisen matkailuun.
• Värivaihtoehdot: Magnesium metallinen matta, tavallinen punainen.
• Erikoislaitteet ja räätälöityjä lisävarusteita tuttua BMW laatua.
Muokatulle perusmallille oli jo ominaista ainutlaatuinen sekoitus urheilullista käsittelyä ja soveltuvuus touring- ja offroad käyttöön, vaan Adventure myös voittaa sydämet ja mielet, parempaa suorituskykyä ja pitoa, lisää offroad ominaisuuksia ja pitkän matkan mukavuutta, on lisätty vielä lisää. Nämä ainutlaatuiset ominaisuudet yhdessä erittäin laajan valikoiman lisälaitteita tekee R 1200 GS Adventure sopiva maailma matkoille kun se lähtee tehtaalta.
Vielä parempi ajettavuus ja parempi pito.
Uusi, entistä dynaamisempi ajettavuus R 1200 GS Adventure jopa onnistuu ylittävät 1170 cm3 moottori edelliset mallit, jossa säädetään riittää työntövoimaa kaikissa olosuhteissa. Ja 105 hv 7500 rpm, suurin moottorin kierrosnopeus 8000 rpm, se tarjoaa täydelliset olosuhteet ajoon kaikissa olosuhteissa mukaisesti erityisiä vaatimuksia, seikkailu-Tourer on käyttöön.
Uudistunut vaihteisto ja lyhyt ykkösvaihde tarvittaessa.
Kuten 
perus-R 
1200 GS-version, 
R 1200 GS
Adventure 
asettaa luottamuksensa täysin uudistettu 6-vaihteiseen vaihteisto, jonka 
välityssuhteet ja lyhyempi toissijainen suhde tarjoaa selvästi parempaa pitoa ja 
kiihtyvyyttä. Yhdessä muokattu moottori, R 1200 
GS
Adventure 
on paljon virkeämpi ja dynaaminen yläosan kierroslukualueella, mutta silti 
tarjoaa enemmän pitoa alemman alueilla.
Suurennettu laakereiden halkaisijat ja muuttuneet akselietäisyydet, täysin 
uudistettu kuusivaihteinen vaihteisto ottaa huomioon usein 
äärimmäissä 
olosuhteissa ajavat kuljettajat. Lisäksi lyhyempi ykkösvaihde on tarjolla R 1200
GS
Adventure 
niin varteenotettava vaihtoehto - tämä antaa lisää etuja, kun ajetaan hankalassa 
maastossa.

Vanha postitie Kautakeino - Alta väliltä 25.6.2011
Vielä yleisemmän käytön kautta valinnaisena Enduro ESA.
R 1200 
GS
Adventure, 
joka on varustettu tehtaalta ESA jousituksella. On jousto matka 20 mm pidempi, 
mikä mahdollistaa jousitus ja iskunvaimennuksen muutettava kaikenlaisille 
käyttö olo-oloihin ja kuormitus vaihdonehdot vain yksinkertaisesti painamalla 
nappia.
ESA-järjestelmän 
(Electronic 
Suspension Adjustment, 
jousituksen ja iskunvaimennuksen elektroninen säätö) ansiosta sinun ei tarvitse 
huolehtia vaativasta jousituksen manuaalisesta säätämisestä. Voit säätää kuorman 
mukaista esijännitystä (yksin, yksin matkatavaroiden kera tai matkustajan että 
matkatavaroiden kera, masto 1 tai vaativaan maastoon) painamalla ohjaustason 
painiketta, kun moottoripyörä on paikoillaan moottori käynnistettynä. Ajon 
aikana vaimennusta voidaan säätää ESA -järjestelmän avulla ajotavan ja tien 
kunnon mukaan. Etu- ja takajousitusten säädöissä voit valita kolmesta eri 
vaihtoehdosta.(normaali, 
medium ja sport)  Asetukset näkyvät moottoripyörän tietonäytöllä. Ensimmäistä 
kertaa, ja erityisvaatimukset matka endurossa, joka tarjoaa parantunutta 
ajonautintoa offroad 
ajon. 
Sen tukeva, 
maskuliininen olemus, uusi R 1200 
GS
Adventure 
jatkaa onnistunutta suunnittelua, käsite edeltäjänsä malliin. Massiivinen 
polttoainesäiliö on otettu ilman muutoksia sen edeltäjältä, äskettäin 
suunniteltu ylempi lokasuoja edessä, muunnettu jotta jäähdytysilman ohjautuvuus 
olisi parempi ja valkoisen LED-takavalot ja yhdistää uusia värejä ja pintoja 
tehdä tästä pyörä näyttämään vieläkin paremmalta.
Teho ja urheilullisuus, dynamiikka ja tekninen eleganssia yhtä toimenpiteitä 
luonnehtia R 1200 GS
Adventure 
läpi tarkoituksellisesti kontrasti mustan komponenttien ja kaksi uutta väriä 
vaihtoehtoa.  Magnesium metallinen matta korostetaan teknistä luonnetta R 1200
GS
Adventure, 
mutta vahva tavallinen punainen korostaa urheilullista puolta. Väri-koordinoitu 
istuin on yksi selkeä ero vakiomallin.

Suon ylitys 4.9.2011
Verrattuna standardin R 
1200 GS 
versio, R 1200 GS
Adventure 
näkyy markkinoilla huomattavasti laajennetumpi vakiovarustelu joka otettu 
vanhasta mallista. Sen +33 litran säiliössä, esimerkiksi, voidaan ajaa pidempiä 
välimatkoja. Tasaisella nopeudella 90 km / h, teoreettinen matka on noin 750 km. 
Näin uusi R 1200 GS
Adventure 
voidaan ajaa paljon kauempana kuin yksikään sen kilpailijoista.
Edessä korkea tuulilasi R 1200 GS
Adventure 
taivuttaa ilmavirran ohi ajajan pitkälti ilman turbulenssia, mikä erityisesti 
vähentää tehokkaasti taakkaa pään ja ylävartalossa suurilla nopeuksilla. Sekä 
erityisesti muotoillut sivuläpät tuulilasin takana vähentää myös kuormaa 
alaselän alueella. Kulmaa tuulilasissa voidaan säätää, tarjoaa erinomaisen 
tuulen ja sateen suojaa kaikenkokoisille ajajille.
Laajat enduro jalkatuet ja säädettävät jarrupoljin ja vaihdevipu ottavat 
huomioon usein muuttuvat vaatimukset 
offroad 
käytössä. Voidaan säätää henkilökohtaisesti ajajan tyylejä ja tapoja sekä eri 
kengille
Vaativissa olosuhteissa 
pitkillä matkoilla ja yli äärimmäisen maastossa poissa päällystetyiltä teiltä 
otetaan huomioon uusissa, tuplapäällysteisessä alumiini ohjaustangossa, joka 
voidaan asentaa kahteen eri asentoon, riippuen käyttötarkoituksesta ja uudet 
käsiensuojaimet, Nyt asennettu suoraan ohjaustankoon.
Kuten aiemmin, vakaa, kestävä putki rakenne valmistettu korkealaatuisesta 
teräksestä suojaa polttoaine säiliötä ja runko tehokkaasti seurauksista 
kosketuksen, varsinkin maalla. Lisäksi laadukkaita alumiiniset suojat suojaavat 
venttiilikantta kovilta iskuilta.
Kuten edeltäjänsä malliin, kova, käytännöllinen tavaralaukut ja 
kiinnityslaitteiden tarjoaa tilavat ja vakaa tavaratilat, valmistettu 
korkealaatuisesta teräksestä, myös takalaukku, saatavilla lisävarusteena.
Kaksiosaiset istuimet, joka voidaan säätää kahdelle korkeudelle ajajan osalla, 
antaa optimaalisen istuin asennon, kuten aikaisemmin. Yläasennossa on istuimen 
korkeus 915 mm, se tarjoaa ajajalle istuimen pinnan ilman tason muutoksia. Kun 
ala-asennossa, istuimen korkeus 895 mm antaa hyvän ulottuvuuden ja vakaa 
sijainnin. Tämä tukee myös erityinen muotoilu istuimella, jossa on erityisen 
kapea etuosa.
• 33
litran
säiliö.
•
Suurempi
tuulilasi.
•
Polttoaine 
tankki, moottorin 
ja
sylinterin 
kannen paremmin 
suojattu.
•
Laadukkaat
matkatavaralaukut alumiiniset.
•
Säädettävä
istuin
ja
off-road
ergonomialla.
•
Käsiensuojat.
•
Pidempi
jousituksen 
joustovara, 
parempi
off-road
soveltuvuus.
•
Pinnavanteet.
•
Isot
jalkatuet, 
säädettävä 
vaihdekeppi 
ja
jarru
vivut.
 

BMW R 1200 GS BMW R 1200 GS Adventure
Periaatteidensa mukaisesti hyvin monenlaisissa sovelluksissa, monenlaisia laitteita, räätälöity sekä ajoneuvojen ja asiakkaiden erityisvaatimusten, on käytettävissä R 1200 GS Adventure. Erityislaitteet asennetaan tehtaalla; erikoistarvikkeet asennetaan paikallinen BMW myyjä.
•
Enduro
ESA 
(Electronic 
Suspension Adjustment, 
jousituksen ja iskunvaimennuksen elektroninen säätö)
•
BMW
Motorrad
Integral
ABS
(osittain
integroitu,
voidaan kytkeä
pois)
•
RDC
Tyre
Pressure
Control. 
(Rengaspaineiden valvontajärjestelmä)
•
ASC-ajonvakautusjärjestelmän 
(Automatic
Stability
Control)
•
Off-road 
renkaat (ilman 
lisämaksua).
• 
Ajotietokone 
jossa öljyntaso 
hälytys.(keskikulutus, 
keskinopeus, ulkolämpötila, kello)
•
Varashälytin
kauko-ohjattu.
•
Kromattu
pakoputkisto.
•
Lämmitettävät 
kahvat.
•
Lyhyt
ykkösvaihde.
•
Alumiiniset 
laukut 
matkatavaroille.
•
Lisäksi 
Sumuvalot
Muotatakka 25.2.2012
Tyyppivikoja ja Recall
Tyyppivikoja
Muut versiot: #1 65 21 7 671 272, #2 61 35 7 696 463, #3 61 35 7 714 207 ja #4 61 35 7 717 136. Uusin versio maksaa vain 34 euroa. ADVrider sivuilla asiasta. Itsellä aina mukana toinen ja huoltoavain.
.jpg)
Recall
- Etujarruletkuissa mahdollinen vuoto , Takarenkaan kiinnitys laippa, Tankin polttoaine putkissa halkeamia molemmin puolin. Huomio linkeistä aukea Service Information Bulletin BMW Mottorrad USA Recall tiedote pdf tiedostona.
NHTSA HAKU joko merkillä tai edellä olevilla ID numeroilla.
Tuolla löytyy monen muuhunkin pyörään. esimerkiksi 2011 - 1977 välillä BMW
Pyörästäni on korjattu etujarru letkuissa oleva mahdollinen vuoto (25.06.2013), Takarenkaan kiinnitys laippa uusittu (21.7.2015) ja toinen polttoaine letkuissa olevaa vuotoa tankin sisällä. (21.7.2015) vasemman puolen jäi koska huollon aika ei olisi riittänyt. Edessä on Touratech in lisäpitkän pallistikka.
Tässä linkki jenkki sivustolle takaisin kutsuista. 2008 vuosimalli

Tilavuus (cm3): 
1170
Sylinterin halkaisija / iskunpituus (mm): 101/73 
Puristussuhde 12,0 
: 1
Teho: 77kw/105HP (77 kW) @ 7500 
rpm
Vääntömomentti: 85 kg / m (116 Nm)@ 
5750 RPM
Huippukierrokset: max 
8000 min-1
Tyyppi: Boxer
Sylinterien lukumäärä: 2
Venttiili / kaasu ohjaus: HC 
(korkea nokka)
Venttiilit per sylinteri: 4
Venttiilin halkaisija imu / pako (mm): 36/31
Kaasuläpän halkaisija (mm): 47
Seoksen säätö: Elektroninen injektio 
BMS-KPPakokaasupuhdistuksen: Säännellyt kolmitoimisella katalysaattori
Sähköjärjestelmä CAN-väylä-järjestelmä
Laturi 60A DENSO (W):
720
Akku(V/Ah): 
12/14 huoltovapaa (+ kestää 
tärinää - kylmäkäynnistys)
Ajovalot(W): 
H7
Starttimoottori(kW):
1,1
 
Kytkin:
Kuiva 
yksilevykytkin
Ø
180 mm
Vaihteet: 
Vinohammastettu 
kuusivaihtein vaihteisto, integroitu 
kietovärinänvaimennin, sakarakytkinvaihteisto siirtoholkkien kautta.
Ensivälitys:
1737
 
Vaihteisto, välitys suhde:
Vetopyörästö:
Takavetoinen: Kardaani veto
Tyyppi: Akselikäyttö jossa kulmavaihteisto
Runko 
Runko tyyppi:
Teräs-eturunko 
ja teräsputki-takarunko, kantava 
moottori-vaihteistoyksikkö
Etupään jousitus:
BMW
Telelever
Takana jousitus:
BMW
Paralever
Joustovara edessä / 
takana (mm): 
210/220
Caster kulma (mm):
97,6
Pyörien väli (mm): 
1511
Ohjauskulma (°):
63,8
Jarrut:
Vanteet: Pinna vanteet
Renkaat:
Suositellut rengasparit:
Eteen: Bridgestone Trail Wing TW 101 L, 110/ 80 R19 M/C (59V) TL ja Taakse: 
Bridgestone Trail Wing TW 152 L, 150/ 70 R17 M/C (69V) TL
Eteen: Bridgestone Battle Wing BW 501 R, 110/80 R19 M/C (59V) TL ja Taakse: 
Bridgestone Battle Wing BW 502 R, 150/70 R17 M/C (69V) TL
Eteen: Continental TKC 80, 110/80 B19 M/C (59Q) TL M+S ja Taakse: Continental 
TKC 80, 150/70 B17 M/C (69Q) TL M+S max 160 km/h
Eteen: Metzeler Tourance Front, 110/80 R19 M/C (59V) ja Taakse: Metzeler 
Tourance, 150/70 R17 M/C (69V)
Eteen: Metzeler MCE Karoo 2 Front, 110/80 R19 M/C (59R) M+S ja Taakse: Metzeler 
MCE Karoo, 150/70 R17 M/C (69R) M+S max 170 km/h
Eteen: Metzeler MCE Karoo 2 Front (T), 110/80 - 19 M/C (59Q) M+S ja Taakse: 
Metzeler MCE Karoo (T), 150/70 - 17 M/ C (69Q) M+S max 160 km/h
Eteen: Metzeler Tourance Front, 110/80 R19 M/C (59V) TL ja Taakse: Metzeler 
Tourance, 150/70 R17 M/C (69V) TL
Eteen: Michelin Anakee, 110/80 R19 M/C (59V) TL ja Taakse: Michelin Anakee, 
150/70 R17 M/C (69V) TL
Kokonais 
pituus(mm): 2 250
Kokonaisleveys peilien 
kanssa(mm): 980
Ohjaustangon leveys ilman 
peilin (mm): 950
Istuinkorkeus (mm):
915/895
Kuiva paino (kg): 
223
DIN taara, täysi tankki 
(kg): 256
Suurin sallittu 
kokonaispaino (kg): 475
Polttoainesäiliön 
tilavuus (l): 33
Polttoaineen 
kulutus 90 km/h(l/100 km): 
4,6
Polttoaineen kulutus 120 
km/h(l/100 km): 6,1
Kiihtyvyys 0–100 km/h(s):
3,9
Huippunopeus(km/h): 
197 km/h
Nyt olen ajanut reilut 38 000 km (4.5.11 - 17.10.12 ) ja kulutus kaikki ajot 5,95 litraa/100 km. Ja Akrapović putken jälkeen kulutus pienentynyt 5,62 litraa/100 km.
Tiedot tähän on kaivettu netistä, Haynes Service & Repair Manual (BMW R 1200 Twins 04 to 09) omistajan käsikirjasta, Repair Manuals (6th edition BMW Mottorarad R Models K2x GS) joten ihan kaikki ei pidä paikkaa.
BMW pyörien räjäytys kuvia Ascycles.com USA MAX BMW Motorcycles USA
Varaosien hintoja varaosanumerolla Online-teile.com saksa Kfzteile saksa
BMW sivustoja joilta löytyy tietoa http://www.r1200gs.info/
Suomenkielinen enduro foorumi
Omia kommenttia pyörästä.
Paras tähän asti olleista pyöristä. Soveltuu talviajoon, sorateille ja matkapyöräksi.
Ominaisuudet josta pidän ja en pidä.