2014 kesä reissu 26.7 - 3.8.2014

 

Tarkoitus oli kiertää muutama saari ja Skandinaviaa. Ahvenanmaa, Gotland ja Öland. Matkaa tuli yli 4700 km keskikulutus oli 5,19 l/100 km. Lauttoja matkalla useita joten viikko menee varmasti. Tarkoitus olisi nähdä jotain eikä ajaa tukka putkella.

2 BMW hemmon loma reissu. Matka kulki Tornio - Puumala - Mikkeli - Turku - Stokholm - Visby - Örebru - Drammen - Rjukan - Dalen - Lyseboth - Odda - Aurlandsvagen - Över Årdal - Vang - Beitostölen - Randsverk - Sjoa - Atna - Röros- Fjällnäs - Åsarne - Lövberga - Arvidsjaur - Tornio.

Ensimmäinen muutos suunniteltuun reittiin. Visby - Oskarshamn ei saatu lippuja lauttaan. Tiistaina 29.7 oli pitänyt odottaa la 2.8 asti jotta oltaisi päästy Oskarhamniin. Jätetään suosiolla Öland ja Tanska väliin.
 On mentävä takasi Nynäshamn ja sieltä kohti Osloa. Tanska ja etelä Ruotsi jätetään väliin tällä kertaa.

Ihan riittävästi Norjassa oli ajamista ja nähtävää. Välteltiin isoja teitä ja se kannatti. Tiet FV 37, 38, 45, 51, 243, 337 , 500, 986, 987 ainakin jäi mieleen ajettavuuden ja näkymien osalta.

 

 

Ensimmäisen päivän   la 26.7.14 reitti  Tornio - Kestilä -Iisalmi - Kuopio - Juva - Puumala - Mikkeli  n. 660 km.

Alla oli uudet Michelin Anakee 2, tankkasimme Torniossa ja lähdimme 9.00 maissa ajamaan. Limingalta E75 tiellä ajoi vanhempi mies "Syslerillä" hieman ali nopeutta. Ohitin ihan normaalisti. Kaveri kun ohitti niin silloin alkoi "Syslerissä"  venttiili nousta. Ajoi ohi molemmat ja jäi eteen taas ajamaan alinopeutta. Onneksi emme ajaneet hänen perässä kilometriäkään kun käännyimme Temmeksestä 822 tielle ja sieltä Kestilää kohti.  Kestilässä oli ensimmäinen pysähdys ja joimme kahvit. Siitä Pyhännän kautta Iisalmen ABC taas kahville. Siinä kuulimme että Kuopion Väinölän niemessä esiintyy Scorpions. Siellä olikin porukkaa. Kävimme kahvilla ja jäätelöllä. Lämpötila huiteli BMW mittarin mukaan 31 hujakoilla. Kaverin siskon poika olikin menossa kuuntelemaan Scorpionsia.

Tästä jatkoimme Juvan ABC jossa tankkasimme. Keskikulutus oli 5,6 l ja 544 km. Tästä alkoikin parhaita tämän päivän pätkiä. Puumalaan menevä kurvinen 434 tie. Emme olleet ainoita pyöriä sillä tiellä.

  

Puumalassa kävimme satamassa ja tietenkin silta piti ajaa. Sillalla olevaa venäläis- miestä kiinnosti UUSI LC BMW. Otti kuvan ja takana tuleva BMW hemmohan tervehtii kaikkia. Johon vain nainen vastasi. Katso Video 48 s kohdilla.

  

Tästä ajoimme yöpaikkaan Mikkeliin ja veimme kaverin siskon pojalle viestin (On puolustus voimien palveluksessa). "Ryhmä rämä ilmothautuu, Länsi rintamalla, hommat rohki fiinisti. Ilmotti Kersantti XXX".

 

Toisen päivän   su 27.7.14 reitti  Mikkeli  - Lahti - Järvelä -  Riihimäki - Nummela - Lohja - Turku (satama) - Littoinen  n. 401 km.

Lähdimme liikkeelle vasta 10.45. 5 tietä kohti Järvelää ja koulukaveria (Kuopion ajoilta) joka tarjosi kahvit. Vanhat volkkarit näky olevan iskussa. Tästä ajoimme Riihimäellä jossa ensimmäinen pitsa paikka kiinni. Menimme Koti pizzaan ja söimme siinä. Tästä suunta kohti Turun satamaa ja Siljan Line konttoria jossa olimme 16.40. Konttorista saimme liput Turku - Åland 28.7.2014 klo 8.15. Suunta tankille LC BMW jo meni höyryillä. Ajoimme ABC Itäharju Turku, tankkasin 30 litraa. Keskikulutus oli 5,7 l/100 km. Tästä kohti Littoinen ja majapaikkaa. 19.00 maissa lähdimme iltalenkille ja suunta oli Ukurantie ja veljen luo. 8,5 km matkaan kului aikaa 42 minuuttia. Siellä saunoimme ja vaihdoimme kuulumiset. Illalla kohti majapaikkaa jossa oli pöytä koreana. Sitten yöpuulle. Kuitenkin talon kissa oli ehtinyt jo puuhun. Emmekä soittaneet 112 vaan kissa tuli omia aikoja alas sieltä.

  

Kolmas päivä ma 28.7.14 reitti Littoinen - satama - Maarainhamina - Ekerö - Dänö - Prästö - Maarianhamina - Långnäs 280 km.

 Aamulla heräsimme 6 maissa ja aamupala oli jo katettu. Aamupalan syötyä lähdimme satamaa kohti 6.50 ja olimme satamassa 7.10. Eli reilut tunti ennen laivan (M/S Galaxy) lähtöä. Laiva lähti ajallaan (8:15) Liput maksoi 215 euroa 2 henkilöltä sisälsi hytit. Turku -  Åland  ja Åland - Stockholm. 

 

Laivassa otimme rennosti ja kävimme ostoksilla. Laiva oli 13:30 maissa satamassa.

Maarianhaminasta ajoimme  Ekerö jossa meinasimme käydä postimuseossa. Kysyin onko kahvio sisällä (Suomeksi). Nuori pojan kloppi vastasi "En puhu Suomea" ja vielä Suomeksi. Suunta vaihtui tulosuunnaksi hyvin äkisti. Pihalla kiertäessä huomasimme kahvion. Joimme siinä kahvit ja tutkailimme minne seuraavaksi. Samalla kuivattelimme edellisenä päivän juoksulenkin ja saunan jäljiltä varusteita. Lähtiessä bonkasin ECKERÖ FBK jossa oli vene ja "hööki" ja "raivuri".

 

Tästä ajoimme Getabergsvägen, Ahvenanmaa  jossa pitäisi olla luolat. Djupviksgrottan – luola Getassa, emme löytäneet sitä emme edes kylttiä siitä. Lähellä kävimme, kartan olisi saanut Soltuna -ravintolasta. Tästä Dänö josta Bomarsund linnoitusta. Tässä olikin jo jonkin verran nähtävää.

 

Tästä jatkoimme kohti Maarianhaminaa jossa meinasimme käydä ilta lenkillä 400 m radalla. Pyörää ei saanut näkösälle että olisi uskaltanut varusteet jättää.  Tästä jatkoimme Lumparsundiin jossa vietimme kolmisen tuntia valmistaen ruuan ja lepäille. Ruokapaussia ja laivan odottelua Lumparsundissa, vanhempi GSA mies väsähti. Långnäs satamassa olimme 23.30. Reilu tunti ennen laiva saapumista. Siinä oli joku MERSU kuski odottamassa lauttaa ja kaverillako juttua riitti kun Mersu-miehiä ovat molemmat.

 

Tulipa Ahvenanmaakin nyt nähtyä :) Laivassa kävimme oluilla ja sitten nukkumaan.

Video Tornio - Ahvenanmaa 26-29.7.2014

 

 

Neljäs päivä  ti 29.7.14 reitti. Tukholma - Nynäshamn - Visby -  Fårösund - Slite - Gotland etelä kärki - Tofta Strand camping 345 km.( lauttamatka noin 150 km)

Tukholmaan saavuimme paikallista aikaa hieman jälkeen kuusi. Onneksi kaupunki oli vasta heräämässä. Tuskin pois olisi osannut ruuhkassa saati ilman navigaattoria. Tiet töitä tuntu olevan kaupungissa. Tästä ajoimme tielle 73 joka menee Nynäshamniin. Päästyä tielle ajoimme aamukahville läheiselle huoltoasemalle. Paikalla oli suomalainen joka oli työn perässä tänne tullut. Siinä rupateltiin matkasta, pyöristä yms., kun hänelläkin oli moottoripyörä.

 

Saavuttua Nynäshamniin käytiin ruokavarastoa täydentämässä. Ostokset oli Ketsuppi musta pippurilla, pasta, Pilsnerkorv, Köttbullar Gräddsås.  Siinä samalla nostettiin käteistä kaupan seinästä. Satamaan päästyä kertoi että laiva on täynnä. Ajoimme lähtöselvitykseen jossa maksoimme liput. Ei ollut varma mahtuuko lauttaan. (jos ei olisi mahtunut rahat olisi palautettu ) Liput maksoi Nynäshamn - Visby 1512 kr eli 167 Euroa. Kaksi henkilöä ja kaksi moottoripyörää. Lautassa otimme rennosti ja nukuimme sillä Gotland sitten jaksaa ajaa. Tässä on lautta sivuille linkki.
 

 

Visby saavuttiin hieman ennen kolmea. Matka kesti hieman yli kolme tuntia. Ensimmäisenä menimme lauttalippuja tilaamaan. Emme saaneet  Visby - Oskarshamn lippuja lauttaan. Oli tiistaina 29.7 oli pitänyt odottaa la 2.8 asti jotta oltaisi päästy Oskarhamniin. Saimme liput ‎30. ‎heinäkuu ‎2014, ‏‎10:55 takasin Nynäshamn.

Tämän jälkeen suunta 148 tie ja Fårösund. Päätimme jo lautassa että tänään kierretään saarta ja huomen aamusta tutustutaan vanhaan Visbyn keskustaa.

 Pysähdyimme Statoil Fårösund ja tankkasin 21,20 litraa ja 398 km keskikulutus 5,32 l/100 km. 95E hinta 1,624 eli 10 c halvempi kuin suomessa. Färon saarelle emme kuitenkaan menneet koska lautalle ihan mahdoton jono.

  

Tästä lähdimme valumaan kohti saaren etelä kärkeä. Ja pyrkimys oli ajaa mahdollisimman eri teitä. Suunta 146 tie. Slite kohdilla oli sementti kaivos. Joka on pohjois- Euroopan suurin sementti tehdas.

  

Hieman ennen Ljugarn ja tielle 144 tuloa oli hyvän näköinen taukopaikka tien vierellä. ( Turistbyrå Gotland Östra, N57.34061 E18.69191) Paissa oli WC ja seinästä sai juomavettä.  Siinä teimme ruuaksi makaronia ja lihapullia. Paikalla pysähteli myös muita moottoripyöräilijöitä, katselivat meidän puuhia. Ruotsalainen BMW 1150 kuski oli ainut joka uskalsi tulla juttelen. Tästä olikin maha täynnä jatkaa matkaa.

     

Hieman ennen Burgsvik oli joku suuri tapahtuma. Olisiko ollut joku ulko ilma konsertti. Alku illasta sinne meni nuorisoa ja kun tulimme takasin sinne meni vanhempaa väkeä. Olisiko nuorisolla ollut kiire. Ja Burgsvik kylällä oli poliisi partio, onneksi ajoimme siivosti.

 

Bottarve alkoikin näkyä vanhan mallisia rakennuksia joissa oli olki katot. Museo tuossa näytti olevan.

 

Gotlannin etelä kärki alkoi jo häämöttää. Tällä oli ilmeisesti kania kun niitä näkyi siellä täällä. Tässä en ihan ehtinyt pistää kuvausta päälle kun veti tien yli kiviaitaan piiloon.

  

Kellon ollessa  ‏‎20:36 aurinko oli jo aika alhaalla. 29. ‎heinäkuu‎ta ‎2014.

   

Här slutar allmän väg luki kyltissä ja päätimme ettemme aja sinne. Piti lähteä etsimään majapaikkaa. Tästä ajoimme vielä 75 km.  Illan pimetessä alkoi paikoin ropista jotain isompaa takkiin ja kypärään. Se jäi arvoitukseksi olisiko olleet jotain yö hyönteisiä. Onneksi pyörässäni on hyvät valot niistä oli nyt hyötyä kun ajoin keulilla. Yöpaikan löysimme Tofta Strand camping jonne pystytimme teltan. Aamulla kävimme sen sitten maksamassa. Telttapaikka maksoi 150 SEK.

 

Viides päivä ke 30.7.14 reitti. Visby - Nynäshamn - Örebro - Karlstad - Töcksfors - Ramstadkrysset 503 km.

Camping alue oli ihan meren rannalla. Ja olihan siinä hyvä rantakin käydä uimassa.

 

Leiripaikalta oli 23 km Visbyn keskustaan. Ajoimme vanhaan kaupunkiin ja seikkailimme siellä tovin. Etsimme Peppi Pitkätossua mutta sitä ei siellä näkynyt.

   

Taidettiin siinä ajaa joku kävelijöille tarkoitettukin katu.

   

Löytyihän reitti ulos keskustasta. Suunta kohti lautta ja kohti Norjaa.

 

Lauttaan päästyä 10.55 tuli kuuro joka olisi kastellut ihan hyvin meidät. Visby - Nynäshamn 1588 kr eli 175 euroa.

 

 

Video 29.7.2015 ja 30.7 aamupäivä.

 

 

Lautasta päästyä ajoimme suoraan pysähtymättä Örebru jossa kävimme sukulaisissa kahvilla. Siina vierähti parisen tuntia.  Tästä jatkoimme matkaa kohti ST 1 huoltoasemaa. Tankkasin nyt 24,87 litraa hinta 1,605 ST1 ja keskikulutus 5,37 ajettuja km oli 463 edellisestä tankkauksesta. Tästä jatkoimme matkaa Karlstad ja siitä Töcksfors. Hieman ennen kuin saavuimme Töcksfors kolme EPA traktori poikaa aiheutti rekkamiehelle harmia. Matelivat ylämäet ja alamäet ajoivat niin lujaa ettei rekkamies päässyt heti ohi. Sitten kun rekkamies alkoi ohittamaan edimmäinen kiihdytti vauhtia. Rekkamies pisti vilkun oikealle ja käänsi omalle kaistalle, ei mennyt kaukaa epan keulasta.  Ja kaiken vaaran aiheutti nämä epa kuskit. Pysähdyimme syömään Töcksfors samat pojat tuli myös hampurilais- paikkaan. Söivät siinä sama aikaa kun mekin. Heidän syötyä lähtivät ulos ja sitten alkoi kumi palaa läheisen kaupan P paikalla. Näissä vehkeissä ei ainakaan ollut kierroksia ja nopeutta nyt rajoitettu. Harmi kun ei tullut kuvattua kun 740 Volvokin poltti kumia kun isompikin auto. Ja näytti että oli siellä turbokin pellin alla. Kaasun runtattua pohjaan pukkasi semmoisen mustan pilven ettei läpi nähnyt. Sitten otti kone kierroksia ja savu hälveni.

Tästä ajoimme Norjan puolelle ja tulli oli hiljainen, ei edes poliisia näkynyt. Olihan muutama päivä ennen vaadittu passiakin. Terroristi uhka takia. Sillä juuri kun tieto tuli olimme jo lähtökuopissa ja uutiset meni ohi. Ramstadkrysset löysimme leirintä alueen jonne ajoimme portin ohi kun ketään ei ollut enää paikalla. Teltta pystyyn ja nukkumaan.
 

 

Kuudes päivä to 31.7.14 reitti. Ramstadkrysset  - Drammen -Tinnsjø - Rjukan - Dalen - Rysstad - Lysebotn 460 km.

 

Aamulla söimme aamupalan ja lähdin kyselleen paljonko telttapaikka maksaa. Selviää videosta paljonko maksoi. Ostin keittimeen Rödspritä litran huoltoasemalta jossa myös leirintä alueen maksut maksettiin.

 

Suunnaksi kohti Drammen. Oslofjort tunnelissa toinen kaista poikki. Kuorma auto hajonnut tunneliin. Poliisi oli katkaisut lännestä itään suuntautuvan liikenteen. Tämä ei vaikuttanut meidän reittiin kuitenkaan.

 

Drammenista suunta kohti Trolstunga.  (Kjerag ja Trolstunga oli kaverilla väärin päin nimetty navigaattoriin.) Tinnsjon rannalla teimme ruuan. Taasen Ruotsin armeijan keitin osoittautui käyttö kelpoisesti.  Ja kaveri se vain käyttää edelleen ruoka astiana säilyke purkkeja ;) Tänään ruokana oli pilsnerkorvia makaroni kera.

 

Tankkasimme Shell Rjukan ja tankkiin meni 25,87 litraa, hinta oli jo 1,955, keskikulutus 5,31 ja ajettuja km 487. Vähän matkan päässä olikin saksa yksi intressi olla Norjassa.  Täällä tehtiin raskasta vettä 40 luvulla!

 

Tästä jatkettua tie nousikin lähes 1000 metrin korkeuteen. Liquid Cooling miehelle tuli kylmä.

    

Tässä kohtaa huomattiin että Kjerag ja Trolstunga oli kaverilla väärin päin nimetty navigaattoriin. Siksi ajoimme 37 tien. Mutta jälkeen päin hyvä että tuli ajettua.

 

Rysstad - Lysebotn välillä tiet alkoi olemaan nautinnollisia ajaa. Kurvia ja ylämäkeä ja laskua. FV 337 26,9 km pitkä, FV 987 15,1 km pitkä, FV 986 14,7 km pitkä ja FV 500 32,8 km pitkä.

  

Tähän tuli Rysstad kylän huoltoasemalla olleet saksalaiset kyykky pyöräilijät. Ottivat kuvia kun vuono oli taustalla. Kjerag ille olisi ollut noin 6 km kävelymatka ja olimme paikalla jo niin illalla että emme sinne lähteneet. Etsimme majoituksen Lysebotn ja kävimme tutustumassa illalla kylään juoksu lenkin merkeissä.

 

Tässä viimeiset 7,5 km ennen Lysebotn videona.

 

31.7.2014 video

 

 

Seitsemäs päivä pe 1.8.14 reitti. Lyseboth - Rysstad - Odda - Røldal - Odda - Tyssedal - Aurland -  Vang 580 km.

Lähdimme aamulla hieman jälkeen 9.30 liikkeelle. Mökki maksoi 790 NOK eli n. 95 euroa. Eilen illalla sade alkoi loppumaan ja pilvet repeilivät. Viereisessä mökissä oli venäläisiä jotka olivat tulleet Mersulla Uralin takaa.

 

Reilun 10 km päässä oli Lysebotn - Sirdal tien  esittely kyltti ja siinä vieressä korkeus 932 metriä merenpinnan yläpuolella. Siihen kylttiin oli liimattu muutama tarra. .

 

Sekä kiviä oli ladottuna päällekkäin.

 

337 tiellä vähän ennen Rysstad on Brokke Alpinsenter jossa laskettelu keskus ja mahdollista kiivetä kallioseinämällä. Onhan tuossa kallio seinää kerrakseen. Tästä jatkoimme Statoilille kahville.

Kahvit juotua matkaan tietä numero 9.  Tätä tietä jatkoimme noin 95 km ja käännyimme E 134 tielle jossa liikenne määrä kasvoikin. Hieman ennen Røldalia eräs autoilija teki päättömän ohituksen. Onneksi tiesin että lähti ohi vaikka vastaan tuli auto. Annoin suosiolla tilaa ja säästyin alus housujen vaihdolta. Tästä ajoimme tankille  Røldal Shell jossa kaveri oli enemmän säikähtänyt autoilijan ohitusta. Tankkasin 22,05 litraa ja ajettuja kilometrejä 464. Keskikulutus vain 4,75 l/100km. Tässä näkyikin ensimmäinen nais motoristi. Norjalainen ja yksin oli liikenteessä. Huoltoasemalla aika kuhina, lomalaisia kun oli liikenteessä aika lailla.

Tässä kyseinen auto kuvattuna takaa päin. 

 

Vähän  jälkeen Låtefossen pysähdyimme Sandvinvatnet parkki paikalle. Koskella emme pysähtyneet koska parkkipaikat täynnä ja ryysis sen mukainen. Käväisin järvessä uimassa kun hikeä puski sitten ruuan tekoon. Ruotsin armeijan pakki teki tehtävän taas ja Pohjolan kurapyöräilijöiden tekninen paita kastelun jälkeen viilensi mukavasti.  

    

Niin ja aurinko ehti kuivata paidan tauon aikana.

 

Tästä jatkoimme masut täynnä Trolstungalle. Kello oli 16.50 paikallista aikaa. Kysyin taustalla olevasta keltaisesta talosta olevalta opaalta voiko kypärät jättää pyörään ja säilyykö. Ei vastannut siihen vaan ei suositellut enää lähtöä Peikon kielelle. Kertoi että menee neljä tuntia sinne. Matkaa kuitenkin vain 11 km. Lisäksi taustalla olevia rappuja hänen mukaan ei saa kiivetä. Ei ole kuntoa tarkastettu, kuulema saattaa olla lahonneita osa. No olihan tuossa tiessä tänne ihan hyvät näkymät.

 

Tästä päästyämme tietä 13 olikin vuonon laidalla paljon omena puita, aina Kinsarvik asti. Tässä navigaattori ( päivitetty 2011.3) opasti lautalle. Lauttarannan läheisyydessä kävin kaupan pihalta kysymässä paikalliselta onko silta tehty jo. Vastasi että on tehty. Silta joka valmistunut 8/2013. Tämä Hardanger silta on Norjan pisin riippusilta. Hieman enne siltaa maana alla olevassa liikenne ympyrässä piti arpoa mihin päin. Väärin meni vaikka ei ollut kuin kaksi vaihtoehtoa. Hienot valaistukset oli täällä. Tunnelista tullaan sillalle ja sillan jälkeen taas tunneliin.

  

E 16 tiellä vähän ennen Gudvang tunnelia norjalainen motoristi ajoi ohi. Tällä tunnelilla pituutta 11,6 km. Niin ja olihan siellä tutka kameroitakin kaksi. Tunnelissa pakokaasua oli aika lailla. Alla olevan vidoen lopussa näkyy juuri ja juuri liikenne tutka kamera. joka ei ottanut kuvia meistäkään. Norjalainen tiesi kamerat ja ihmettelin mitä jarruttaa.

 


Aurland in kylällä päätimme kiertää E16 tunnelin tietä 243. Tämä tunnelihan on maailman pisin tunneli. Pituutta 24,51km. Fv 243 taasen käy 1306 metrin korkeudessa ja maisemat oli kauniita. Tällä tiellä liikenne aika hiljainen mutta siitä huolimatta oli lähi piti tilanne. Saksalainen auto kurvin jälkeen tuli keskellä tietä. Säikähdyksellä onneksi selvittiin.

      

E16 tien päällä, ties kuinka paljon? Ja lampaita täällä ylhäällä oli enemmän kuin muita liikkujia.

  

Viimeiset kilometrit ajettiin pimeässä ja hieman ripotteli vettä. Tästä ajettua hieman löytyi Vang kylästä mökki.

Video 1.8.2014

 

Kahdeksas päivä la 2.8.14 reitti. Vang - Beitostølen - Randsverk - Sjoa -  Vinstra - Atna - Røros - Åsarna - Östersund - Strömsund - Lövberga  790 km

 

Yön vietimme Bøflaten Camping alueella ja mökki maksoi 390 NOK eli 47 euroa. Otimme mökin kun yöllä satoi. Leirintä alueella lähinnä autoilijoita. Yksi moottoripyöräilijä oli. Yöpyi teltassa ja pyörän perässä oli peräkärry, muistaakseni sohvalla liikenteessä ja olisiko ollut puolalainen.

 

Aamulla lähdimme 10 jälkeen liikenteeseen ja ilmeisesti ennen heräämistä kun lähdettiin tulosuuntaan. No tulipa kyseisen leirintä alueen lähistö videolle.

 

Hieman ajettua E 16 tietä käännyimme pikkutielle (FV 289) joka oikaisee tielle 51. Hieman ennen 51 tielle tuloa oli hiihtäjä rullasuksilla ottamassa mäkivetoja. Tiellä 51 ja Beitostølen kohdalla hiihtäjiä paljon tiellä harjoittelemassa. Onhan tuossa hyvät puitteet harjoitella. 

 

 

Tämä tie FV 51 oli turistien suosima tie, ja korkein kohta lähes 1,4 km korkeudessa.

 

Maisemaa siinä on ja lisäksi Jotunheimen kansallis- puisto ihan vieressä. Näissä kahdessa kuvassa taustalla toi kansallispuisto.

   

Vaikuttaa että talvella tulee tuiskun kanssa lunta jos auraus keppejä katselee. Tie kiinni joulukuusta huhtikuulle. Øvre Sjodalsvatnet vesi lähes saman näköistä meressä.

  

Randsverk jälkeen käännyimme tielle FV 257 ja LC pyörän navigaattori veti soralle. Jatkamalla tietä 257 olisimme päässeet nopeammin eteenpäin. No toisaalta tuli vaihtelua ajaa soratietä FV 440 ja maisemat oli paremmat.  Sjoa jälkeen käännyimme tielle E6. Emme jaksaneet kauan ajaa, tankkasimme  Statoil Vinstrassa. Nyt meni 25,63 litraa ja kilometrejä oli tullut 542 eli keskikulutus huiman alhainen 4,73 l/100km. Tässä samalla tutkimme karttaa että tielle FV 27 ja sitten FV 219  ja kohti Atna.

  

Tiellä 27 tien laidassa lehmiä. Vähän arvelutti miten käyttäytyvät, onneksi pelkäsivät meitä enemmän. Alla olevista vidoista selviää kumman ääntä pelkäävät. Vanhaa vai uutta kessua.

   
 

Atna jälkeen tielle RV 3 käännyttyä olimme autoilijoiden jaloissa. Eipä juuri nähtävää ollut. Tynset jälkeen tielle FV 30 joka oli huomattavasti rauhallisempi kuin RV 3. Lisäksi liikenne rauhallisempaa. Rørosissa alkoi jo nälkä painaa. Kaveri veti tielle RV 31 ja kohti ruotsia. Pysähdyimme syömään noin 10 km ennen rajaa kylässä nimeltä Brekken. Huoltoasema oli kiinni ja myös viereinen Coop kauppa. Sehän ei haitannut meitä, olihan meillä leipää, maksapasteijaa, sardiineja, keksiä sekä kahvia. Syödessä joku veti 705 Gessulla, ilmeisesti joki paikallinen kun ei ollut laukkuja mukana.

 

Pysähdyimme vasta Funäsdalen syömään. Ensimmäinen pizza paikka (Gamla Versas) antoi vain ruokalistan kun kysyin Ruotsiksi onko teillä pitsaa. Samalla ohjasi muita meidän jälkeen tulleita pöytään. Päätimme saman tien vaihtaa paikkaa. Ajoimme hieman tulosuuntaan Funäsgrillen  ja siellä saimme pitsat ja vieläpä edullisimmin. Ja hyvältä maistui.  

Tästä jatkoimme 84 tietä kohti 315 tietä ja poroja paikoin tien päällä. Ja oli erään järven rannalla joutsenkin poikasineen.

  

Tienlaidasta löytyi matka muisto, ja joillekin se nostattaa verenpainetta ; )

 

Östersund tullessa ei eräs autoilija tykännyt kun oli kaksi kaistaa ja oikeanpuoleinen oli vapaana käännyin siihen vaikkakin tulin kolmion takaa. Pisti saman tien vilkun oikealle ja kääntyi eteen. Pistin vilkun vasemmalle ja ajoin ohi.

Strömsund  tankkasimme. LC meni jo höyryillä, omassa näytti range vielä 94 km. Tankkasin omaan pyörään 29,12 litraa ja LC meni 27,22 litraa. Ajettuja kilometriä 601 eli keskikulutus 4,85 ja LC 4,53 l/100 km.

 

Tästä jatkoimme  vielä noin 20 km tuttuun yöpaikkaan vaikka oli pimeä jo. Olisimmeko päässeet 10 km kun pyörästäni kuului kauhea ääni. Painoin jarrut pohjaa,  takana tullut painoi myös jarrut pohjaan eikä onneksi törmännyt minulta tippuneeseen laukkuun. Oli keskellä ajokaistaa, eikä onneksi takaa tullut autoa.  Huolimattomasti olin lukinnut sen tankatessani ja laukusta ei saa avainta pois jos ei ole lukossa. Lukossa oli vaan ei pitohaarukka ollut raudan takana.  Eipä tuohon juuri tullut kuin niitit kului kun ryysäsi pitkin asvaltti tietä. tästä jatkoimme matkaa Flåsjöstrand camping jossa mökki maksoi 350 SEK eli 40 euroa. Niin olemme olleet täällä edellisen kerran yötä 8.7.2012.

 

Yhdeksäs päivä su 3.8.14 reitti. Lövberga - Storuman - Arvidsjaur - Alsvbyn - Haaparata - Ylitornio 685 km.

Lähdimme vähän jälkeen kymmenen  liikkeelle. Mökki on ihan E 45 tien vieressä vaan eipä tuossa yöllä liikennettä juuri ollut. Ei ainakaan häirinnyt. Lämpötila taasen alkoi kivuta yli 22 asteen jo lähtiessä.

 

Noin sata km ajettua pysähdyimme Vilhelmiinan huoltoasemalla kahville. Ruotsalaisia motoristejä oli myös siinä. Olivat tulossa norjasta. Siinä varmaan juteltiin 20 minuuttia niitä näitä. Heitä eteenkin kiinnosti uusi BMW LC malli. Storumanissa pysähdyimme kun Volkswagenista oli osat kelvanneet. Olisiko tämä sitä ruotsalaista kierrätystä ???

 

Tämän junan kuvattuani jatkoin matkaa ja hieman ajettuani oli puomit alhaalla. Sieltähän se sama juna tulikin.

  

Arvidjaurissa pysähdyimme syömään. Ensimmäinen paikka mihin ajettiin oli ruuhkaa (Sibylla Ican vieressä) joten ajoimme Frasses siinä ei ollut ruuhkaa joten Super extra Sgromålet naamaan ja tielle.

 

Sangis armeijan ylivarasto myymälän pihalla pysähdyimme vaikka ei ollut aukikaan. Taasen oli tehty puusta mainioita esineitä.

 

 

   

Jopa Snoopy oli täällä.

    

 

Tästä jatkoimme Haaparanna OK jossa tankkasimme. Tällä kertaa laitoin 32,00 litraa tankkiin ja km oli ajettu 623. Keskikulutus lähti heti nousemaan kun vauhti kasvaa. Nyt keskikulutus oli 5,14 l/100km. Matkaa oli tullut navigaattorin mukaan 4700 km maksimi nopeus muka 278 km/h. Olisiko jossain tunnelin jälkeen saanut yhteyden ja lukemat sen mukaiset. Ja on sitä melkein 81 tuntia pyörän päälläkin istuttu. 

 

Tässä näet miten anakee 3 kului matkalla.

 

Rajan paremmalla puolen.

 

Video 2-3.2014

 

päivitetty 28.8.2014

päivitetty 2.10.2015 videolla 26-29.7.2014 Tornio - Ahvenanmaa

päivitetty 5.10.2015 videolla 29.7.2015 ja 30.7 aamupäivä.

päivitetty 6.10.2015 videolla 31.7.2014

päivitetty 11.10.2015 videolla 1.8.2014

päivitetty 1.8.2017 videolla 2-3.8.2014