Norjassa mutka 29 - 31.12.2014
Reissun tarkoitus oli opetella talviajon niksejä. Tässä niitä.
- Pimeäajo kurssi
16, 17, 22c, 25d, 25e ja 25f.
- Vastatuuliajo kurssi 6, 7, 12 väliin jätettiin 13 ja 14 koska tuuli lännen
suunnasta.
- Mittarinäkyvyysajo kurssi 8c, 8e sekä 9a.
-"Lakana-ajokurssi" 12, ja 18 (mukana tällöin myös täysperävaunuyhdistelmät)
- Etusen pidon - ja hallinnan menetys hallitusti, osat 8, 9d, 10a, 10b sekä 10c
- Kuinka ajan tuiskussa oikein & miellyttävästi- teema kurssi
- Vastatuulipakkas, luikaslipsu sekä uraohjauskurssi
- Jäänmuodostus kurssi 7c, 8 ja 12
- Tiealueen
ulkopuolle, kiinni juuttuneen moottoripyörän takaisin tieuralle saattaminen,
sekä
- Syvälumiohjastusajo
Alkuperäinen suunnitelma oli ajaa Alta ensimmäiseksi yöksi, sieltä Skiboth kautta Kilpisjärvelle ja sieltä kotia. Matkaan kuitenkin tuli muutosta kun katsoimme YR.no netti sivustolta keli ennusteita. Matka olisi aika varmuudella tyssännyt kelipuomeihin ennen Kvaenangsfjellet ylitystä. Talvisin Norjassa nyös hyvä katsoa onko teillä rajoituksia. Tässä esimerkiksi Finnmarkin alueella olevat tien kunnot ja rajoitukset. Täältä voi myös hakea tie kohtaiseti rajoitukset.
Matkaa tuli minulle 1058 km. Huurteelle ties mitä. Tuskin 2 tonnia riittää.
29.12 Ylitornio - Muonio - Hetta - Galdotieva 306 km.
Päästyä töistä ajoin autolla kotia. Pakkasin pyörän ja lähdin matkaan hieman ennen 10. Ensimmäinen pysähdys oli Pellossa. Join kahvit kun aamulla en ennättänyt töissä pannulista vetää. Tästä kohti Muonion Seo jossa oli sovittu Mc Huurteen kanssa tärskyt. Pellon kylän pohjois päässä näytti taltioituneen klo 10.56 Tie 21 Pello kelikameraan moottoripyörä mies. Ties kuka on ???
Muonion alapuolella pakkanen alkoi jo lähennellä -20. Ylitorniolla ei ollut kuin -12 astetta. Pakamukan kohdalla pidin pienen tauon. Tähän asti ei vieläkään kunnon valkoista tietä. Kendan Big Block edelleen helvetin huono ajettava karhutulla jäljellä.
Tästä jatkoin Muonion ABC tankille. 23,38 litraa ja tankki on täynnä. Siihen pyörähti Rovaniemen kollega, sanoi ettei kukaan muu voi olla kuin minä. No ajaahan niitä moni muukin talvella kuin minä. Siinä vaihdettiin kuulumiset ja jatkoin matkaa Seo :lle jossa Huurre odottikin jo kaasu käsi levottomana.
Tästä jatkoimme Galdotieva jossa Huurre tankkasi ja minä join kahvia ja ostin ruokaa. Siinä kun kahvia join ja pidimme taukoa paikallista neitoa kiinnosti moottoripyörä hemmot. Oli HD minni joten talvi ajo ei hänen heiniä ilmeisesti. Kelkalla varmaankin ajaa lakista päätellen.
Hieman ennen tänne tuloa alkoi satamaan lunta ja päätimme jäädä tänne yöksi kun mökki maksoi vain 70 euroa kahdelta hengeltä. Illan päätteeksi teimme mökin astiastolla ruuat ja saunoimme.
Tässä esittely video sarjasta Teaser "Vuojen Pimmein ajo" Mc Huurre video Youtubelta.
30.12.2014 Galtotieva - Katokeino - Karasjok - Karigasniemi - Kaamanen. 278 km.
Lähdimme tarkoituksella aikaisin liikkeelle. (7 jälkeen) Koska alkuperäinen suunnitelman mukaan Kilpisjärvi oli määrän pää. Iltapäivästä tulee toinen lumi kuuro ja kerkiämme ajaa mahdollisiman pitkään ennen kuin lunta taasen tulee. Galtotieva - Katokeino väli 53 km johon kului aikaa kaksi tuntia. Tiellä oli lunta paikoin 10 cm. Yksi auto oli tiellä yöllä jäljistä päätellen ajanut. Enemmän teillä jäniksen ja ketun jälkiä oli kuin autojen. Aura auto oli myös tien laidassa lähdössä liikenteeseen. Olimme liian aikaisin liikeellä ilmeisesti.
Kautokeinon Statoililla join kahvit ja päätimme kun huoltoaseman pitäjä sanoi ettei Altan suuntaan kannate mennä. Lisäksi yksi paikallinen poromies kertoi myös saman. teemme reitti muutoksen ja ajamme Kaamaseen. Kautokeinon jälkeen olikin jo tie aurattu. Vaan eipä sekään hurjastelua sallinut. Irtolunta tiellä ja liukasta. Kun ei ole vielä liikennettä ollut kovin paljoa että olisi irtolumet pöllynneet pois.
Tämän päivän aiheita Pimmeen ajon kurssitarjotimelta.
Karigasniemi Kaamanen välillä pyörän perään jäätä ja lunta.
Päivän tapahtumat videolla.
Majapaikaksi valitsimme Lomakylä Jokitörmä Kaamanen. Vuokrasimme mökin hintaan 120 euroa. Mökissä oli kaikki tarvittava. Sauna, astiasto, yms.
31.12.2014 Kaamanen - Inari - Ivalo - Sodankylä - Rovaniemi - Ylitornio 474 km.
Matkaan lähdimme hieman jälkeen kymmenen. Avaimen palautimme Jokitörmän respaan. Tästä jatkoimmekin matkaa kohti South. Tie oli aurattu hieman irtolunta tiellä. Pito ei paras mahdollinen. Inarin jälkeen tien kunto parani. Toki Inari Ivalo väli kurvinen ja olihan siinä porojakin tien varsilla. Karhun pesäkiven kohdalla lämpö mittari meni plussan puolelle. Pyörästä lumet tippui eteenkin takarenkaasta lumet lähti.
Ivalossa tankkasin tankin täyteen. 25,88 litraa ja ajettuja kilometrejä 414 Muonion jälkeen keskikulutus 5,8 l/100km. Keskikulutus aika kova mitä nopeutta ollaan ajettu, tyhjäkäyntiä paljon ja aamulla kylmästä käyntiin selittää kulutuksen. Siinä tankatessa kelkailija kysy "eikö ole kylmä?" No ei ole "tuliliivi" lämmittää mukavasti. Siinä samalla muutama autoilija nappasi kuva kännyköillä.
Ivalosta ajaessa Saariselälle taivaan rannassa aurinko melkein näky. Ei nouse vasta kun 9.1.2015. Aurinko nousee klo 11:57 laskee klo 12:36 ja oli laskenut horisontin alapuolelle 3.12.2014 klo 12:23. Mutta hyvin tuo valoa toi jo.
Saariselällä kävimme tauolla. Mc Huurteen eturengas taasen oli paineita tiputtanut. Samalla tankkasi ja minä kävin kahvilla. Ivalo Saariselkä välillä tie osittain asvaltilla. Johtunee suuresta liikenne määrästä nastat syö jää polannetta. Tästä olikin hyvää teitä Sodankylään asti. Sai ajella rajoitusten mukaan 100km/h. Ja pääsimme ajamaan JÄÄPOLANNE NOPEA AJO 8a ja 8c. Liikenne aika vähäistä. Yläpostojoen kohdalla Mc Huurre lähti ohittamaan autoa, auto oli ajanut 90 nopeudella tähän asti. Aloin katsomaan mikä ohituksessa kestää. Auto lähti kiihdyttämään. Palasi taasen ruotuun kun ajoin rinnalla tovin.
Sodankylän yläpuolella taasen hyvin huomasi miten eturengas käyttäytyy höylätyllä tiellä.
Sodankylän Nesteellä tarkistimme onko takamus tulessa, ei ollut. Siinä samalla kahviteltiin ja taas MC Huurre tankkasi ja kävi hotelilta hakemassa kännykän laturin jonka oli kolme päivää sitten sinne unohtanut.
Sodankylän alapuolella vara lasku paikalla kokeilin tuota mittari ajoa. Eihän siitä mitään olisi tullut jos ei kuutamo olisi valaissut. Ilman lämpötila vaihteli 0 ja -12 välillä. Välillä veti kypärän visiirin huuruun kuten kameran linssinkin.
Kemijärven risteyksessä pysähdyimme taukoa pitämään. Siihen tuli KTM kuski joka ihmetteli meidän touhuja. Tästä jatkoimmekin Muurolaan jossa tiemme erosi. MC Huurre lähti jäämerentietä alaspäin ja minä 930 tietä kotia kohti.
Tässä vuoden viimeisen päivän ajot videona. Suomalainen ja Englis versio
Juttu lisää löytyy moottoripyörä. org sivuilta ja BMW SPORTBIKES FINLAND
Päivitetty 8.1.2015