Talviralli 2014 7-9.2.2014

 

Talvirallista taisin ensinnä kuulla Pohjolan kura pyöräilijöiden foorumilla. Googlella sitten löytyi hakusanalla Talviralli 2014 MP69 kerhon lisätietoa tapahtumasta. Myös Ural Roikka keskustelupalsta löytyi   7-9.2 2014 Talviralli 2014

 

Matkaan lähdin 8.2.2014 klo  6.30 ja Rovaniemen nesteellä olin 7.50 maissa jossa join kuumaa kaakaota ja söin sämpylän. Tästä Ranuaa kohti. Narkauksen kohdilla tie oli poikki kellon ollessa 8.37.  Kesto: 08.02.2014 klo 07:44 - 11:43 

Turve rekka oli palanut ja tien raivaus käynnissä. Kiertotie oli Jokelan kautta. Ajoin Jokelantie noin 14 km ja käännyin metsäautotielle Kuohungintielle josta taas matkaa Siikakämäntielle 13 km. Tähän matkaan meni aikaa tunti 25 minuuttia. Tiellä lunta noin 10 cm ja sen alla sojoon painuneet renkaan jäljet. Joka tietenkin oli jäätynyt.

Parikertaa penkka pölisi kun urasta otti suuntaa. Mitä tästä opin. Älä lähde pienille teille joissa ei autoja ole ajanut viime lumisateen jälkeen.

Ranualla olin 11.15 jossa MC Huurre tarjosi kuumat kaakaot ja siinä samalla kuivattelin hikeä. Tästä lähdimmekin kahden BMW muodostamassa parvessa kohti Pudasjärveä. Matkaa tuli 72 km johon kului aikaa 1h 13 min ilman pysähdyksiä. Keskivauhti ei ollut kuin 59 km/h. Syynä tähän oli että tiellä oli pari senttiä lunta. Ja paikoin satoi myös lunta.

 

Ranua Pudasjärvi tiellä aika lailla liikennettä. Moni auto ohitti. Tässä kenties fiksuimpia ohituksia.

 

Pudasjärvelle tultaessa Kuusamon tie asvaltti näkyi joten päätimme ajaa Nesteelle kaakaolle ja tutkimaan muuta reittiä.  Taukoa pidimme noin 15 minuuttia. Näytti siltä että Kuusamon teille oli suolaa pantu. 16 km pätkän asvalttiteitä vaihdoimme 19 km polanne tietä. (Rahtimiehentie, Parkkilantie ja Sotkajärventiehen.) Pudasjärven ja Puolangan kunnan rajalla tie näytti hyvän näköiseltä. liukasta kuitenkin oli kun oli satanut hivenen lunta ja lämpötila lähellä nollaa. Alla video tästä  Huomaa että mittaritaulussa vilkkuu keltainen valo.Lyö luiston estoa päälle,

ASC-ajonvakautusjärjestelmän (Automatic Stability Control)

 

Puolangalle tultaessa ajoimme Teboilin kylmä asemalle tankille. Tietenkin minun kameli ei ollut taaskaan janoinen. Paikalla matkailua autoa tankannut pohjoisen mies alkoi heti puhumaan kun  MC Huurre sanoi että kevät tullut. (Olihan lämpötila jo pitkälti plussan puolella.) Ajokausi kun on lyhyt sitä voi pidentää molemmista päistä. Lisäksi seuraava tankille tullutkin auton kuski kyseli mihin matka. Ilmeisesti monia kiinnostaa talvella ajavat motoristi. Samalla pidimme taukoa ja joimme lämmintä. Olisiko mennyt 15 minuuttia aikaa tankatessa ja tauolla.

Alla olevasta videosta ei kuvaa saa kun räntäkuuro peitti linssin. Äänet kuuluu hyvin.

 

Tästähän enää matkaa 70 km johon kului aikaa reilu tunti. Keskinopeus ei päätä huimaa mutta jos perille aikoo niin maltti on valttia.

 

Tulo matkaa pelipaikoille (MC HUURRE Produktions)

 

Matkaa kertyi minulle noin 450 km johon kului aikaa reilut 10 tuntia ja 10 minuuttia. Eli keskinopeus taukojen kanssa 45 km/h. Ajettu Reitti löytyy tästä.

 

Paikalla oli myös vanhempiakin pyöriä. Kaikille yhteinen tekijä oli talvi olosuhteissa ajaminen. Majoitus oli taustan teltoissa. Järjestävä seura piti kipinää ja lämmitti kamiinoita aina aamu 7 asti. Illalla ei juuri kerinnyt kuvia ottamaan kun tuli hämärä ja pimeä.

 

Illalla noin 17 maissa jaettiin kokoontumisajon palkintoja. Luokkia joita oli monta muutaman muistan. (pisin matka, pienin kuutiomäärä, isoin kuutiomäärä, vanhin pyörä jne.)

 

Sunnuntai 9.2.2014

Porukka alkoi lähtemään jo aamu 7 jälkeen. Leiriä alettiin purkamaan 10 maissa. Monessa teltassa oli paloturvallisuus kohilla kun kamiinaan vieressä tai ympärillä oli vesilammikko.

  

Alla muutama kuva sen isompia selityksiä.

  

Olisiko Yamaha FJ 1200?                                                                                                   A team (Pohjolan kurapyöräilijöitä)

  

Team Eesti                                                                                                                           Team Germany

 

 

Paluumatkalle lähdin 10 jälkeen ja matkaa tuli 430 km. Kotona olin 19 maissa. Keskinopeus oli 48 km/h. Taukoja en pitänyt kovinkaan montaa.

Vähän ennen Utajärveä oli valtatie 22 tien laidassa sivuvaunuja. Pysähdyin juttelemaan ja samalla jäähytin renkaita. Rokualle menevän tien jälkeen alkoi asvaltti paistaa. Yhdestä pyörästä oli kastunut virran jakaja. Samalla sain heiltä vinkkiä missä on polanne tietä.

Utajärveltä käännyin Puolangalle menevälle tielle 837, nastojen tekemät urat joista paistoi asvaltti . Tätä jatkoin noin 22 km ja käännyin Yli-Kiimingin tielle. Seututie 836 oli täysin polanteella. Yli-Kiimingintietä ajoin Jokelaan jossa kävin erään talvimotoristin tykönä (Tuffe) Tässä vierailussa meni kenties tunti.

Yli-Kiimingistä tie 833 asvaltti paistoi ja rapa lensi. Käännyttyä tältä tieltä tien kunto parani tie 848. Kiiminki Yli II välinen tie 849 aika vilkas liikenteeltään tähän aikaan. Olisiko mökkiläisiä tulossa mökiltä. Vasta Yli Iin jälkeen tie 849 kunnolla polanteinen ja liikennettä ei kovinkaan paljoa. Oijärven jälkeen liikennettä ei juuri nimeksikään. 

Simo - Ranua tie 924 taasen paikoin huono kuntoinen koska oli epätasainen ja urainen. Lisäksi Ranuan suunnasta tullut auto ajoi liian lähellä takana kunnes päästin ohi. Sompujärven tiellä 923 alkoi ilta hämärtää ja valot alkoi näyttämään tietä. Tien kunto hyvä ja miellyttävä ajaa.

Tervolassa pysähdyin Neste Kuksassa kahville ja siinä samalla söin sämpylän.  Nelostie rapainen ja kovanlainen liikenne. Onneksi tätä tietä ei tarvinnut ajaa kuin 1,3 km. Käännyin Varajoentielle 929. Tämän tien kunto paras, tätä tietä oli miellyttävä ajaa Mellakoskelle. Mellakoskelta ajoin 930 tietä myöden Aavasaksalle. Tien parempi kuin eilen. Irtolumi oli ilmeisesti polkeentunut tiehen kiinni.

Ylitornion keskustassa tankkasin ja ajoin kotia. Keskikulutus oli hivenen päälle 6 litraa johtuen tyhjäkännillä käytöstä. Navigaattorin reitti näytti matkaksi tuleen 882 km.

 

 

Yhteen vetoa.

Erittäin hyvä ilmapiiri kokoontumis ajoissa vaikka oli erilaisia pyörän omistajia ja ikäisiä. Kaikkia yhdisti talvi ajaminen.

Järjestelyt pelasi hyvin. Jopa telttoja lämmitettiin järjestävän seuran toimesta. Ruoka oli hyvää ja aamiainen riittävä.

Reittivalinnoissa tuli opittavaa. Narkaus kohdalla Kantatie 78 liikenne poikki.   Valitse varmin reitti niin pääset helpommalla :)

Ilmat nyt ei olleet parhaat mahdolliset. Lämpötila nollan molemmin puolin. Ja luntakin satoi. Toivoin pakkasta!

Makuupussi tuli testattua ja porontaljat toimi myös. Ei edes vesi niistä tule läpi.

Toden näköisesti mukana ensivuonnakin jos työ ei estä harrastusta.