Postitie ja Sautso kanjoni kesäkuu 2015

Matkaa tuli  n.1340 km tässä takarenkaan testissä. Päätin lähteä käymään pohjoisessa koska Ylitorniolla niin vietävästi pikku lintuja jotka kuppaavat, sekä mitäpä sitä lomalla muutakaan tekisi kuin ajelisi pyörällä. Sen isompia suunnitteluja ja takana kun oli uusi Mitas E 07 ja takajarru sylinteri oli saatu irrotettua ettei ollut enää tönkissä. Lisäksi olin tilannut takajarru sylinterin korjaus sarjan joka sisältää suojakumit ja ravan. BMW varaosa numero 34 21 2 330 312 jotka maksavat noin 29 euroa merkki liikkeestä.

 

Ma 29.6.2015 Ylitornio - Muonio 270 km josta sorateitä 200km.

Lähdin liikkeelle iltapäivällä 14 jälkeen. Ensinnä ajoin kylälle ja tankkasin tankin täyteen. Soratie alkoi vasta Pakisjärventien alusta (ajettua n. 40km).  Pakisjärventielle kääntyi edestä auto joka melkeinpä heti päästi ohitse. Fiksuja ovat ruotsalaiset, toisin kuten me suomalaiset. Pakisjärvi - Sirkkakoski välinen tie oli hyväkuntoinen eikä siinä tullut yhtään autoa vastaankaan. Yhtälailla Ylipää - Viia eli matalajoentie oli hyvä ajaa. Ensimmäiset porot näkyi vasta Nuottajoen ja Taapajärven, sekä ohitin juuri ennen Taapajärveä auton joka ajeli 50-60 km. Kolarin ja Rovaniemen kunnan rajan tuntumassa muutama iso Hirvas oli pellolla syömässä heinää. Tainiontien alussa tuli puutavara auto vastaan. Tainiossa tie muuttuu Kittilän kunnan rajalta otusmaantieksi. Tie oli paikoin aika karkealla sepelillä ja Heidenau scout siinä kyllä etsiskeli tietä välillä aika levottomasti. Lähempänä Kalloa tien kunto muuttui paremmaksi, irtokiveä oli vähemmän. Ylläsjärvessä taas ajettiin liikenne ympyrä enskamiehen tyylillä.  Äkäslompolossa olin hieman yli 18.20 joten kauppa oli mennyt kiinni juuri parikymmentä minuuttia sitten. Äkäslompolosta ajoinkin Kuerlinkojen kautta Laurinojalle. Hieman haastavampaa maastoa ja vanhojen Laurinojan ja Kuervaaran avolouhokset itäpuolelta tuttua reittiä. Lisää oli tullut reitille haastetta viime talven aikana tykkylumi katkonut mäntyjä ajouralle.

 

 

Ti 30.6.2015 Muonio - Hetta - Näkkälä - Kautokeino - Sautso - Holgajávri n 530 km.

Lähdin liikkeelle aamupäivällä 9.30 jälkeen. Pakasaivosta ajoin tuttuja sorateitä Jokijärvi - Kangosjärvi. Muoniossa tankkasin pyörän tankin täyteen ja kävin samalla ostamassa hieman evästä matkaan. Tästä ajoin Sonkamuotkaan jossa join 50 centillä munkki kahvit. Tästä ajoin hieman pohjoista kohti ja ENONTEKIÖN YHTEISMETSÄN soratietä sitten lentokentän tuntumaan. Tällä välillä tuli linja-auto vastaan ja hieman ihmettelin miksiköhän. No oli vienyt nuorisoa sinne jotka ajoivat sieltä sitten polkupyörillä kylälle. Enontekiöltä jatkoin 93 tietä pohjoista kohti. Hieman jälkeen kun taajama loppui näin tien vierellä kaksi moottoripyöräilijää joista tunnistin toisen pyörän ja omistajan. GSA Janne oli siinä, toinen pyörä oli alkanut ääntään. Olivat soittaneet tiepalveluun ja hinaus auto oli tuloillaan. Minulla sattui olemaan EMC Oulun huollosta saama käynti kortti että voivat soittaa sinne. Tästä lähdin jatkamaan matkaa kun hinaus auto saapui. Suuntasin Näkkälän kylälle, kun en sielläkään vielä ole käynyt. Vanhat ihmiset kun puhu aina kun tuuli talvella kylmästi että tuulee "Näkkälän perältä" Ja olihan tietä ollut tekemässä nykyisin eläkkeellä oleva työkaverini. Pillaria oli tietyömaalla nuorena poikan ajanut. Galtotievan Seo lla söin poronkäristykset olihan kello jo 14. Tästä syötyäni jatkoin matkaa Kautokeino jossa en pysähtynyt. 1,5 km Kautokeinon Statoilin jälkeen tiestä erkani soratie päätin ajaa sitä. Tie vaikuttaisi olevan vanha postitien pohjaa.  Näkee Norjan ilmakuvasta ihan selvästi että mistä tie aikoinaan on mennyt. Mierojärven kohdalla uusikin tie menee vanhan tien päällä. Eipä tuossa tarvitse asvaltilla ajaa kuin 3 km Kautokeinon Statoilin jälkeen jos soralle mielii. 

 

 Pidin taukoa hieman postitien alussa. Lähdin ajamaan postitietä 16.06 ja saavuin Masin risteykseen 17.45. Tiellä ei näkynyt kuin yksi suomalainen asunto auto ja yksi suomalainen henkilö auto, lisäksi Masijoen sillan tuntumassa kaksi Norjalista autoa. Lisää selviä alla olevasta videosta.

 

Masin sivu haara päätin käydä ajamassa. Tämä tie kun on vielä ajamatta. Päätin ottaa sivulaukut pois vähentääkseni painoa ja voi ajaa hieman rivakkaamasti.

 

30.6 Etelästä pohjoiseen otti 4 h 20 ajamalla vielä Masin sivu haara.  Yövyin Holgajávri rannalla jonne Garsiasta 16 km.

 

 

 

Ke 1.7.2015 Holgajávri - Kautokeino - Muonio 280 km.

Alla on päivän video. Aamulla heti herättyäni otin videon pätkän. Sitten söin aamupalan ja ja pistin vielä nukkumaan. Heräsin noin 30 minuutin päästä kun aurinko lämmitti ja oli niin kuuma. Pulahdin viereisessä järvessä viilentämässä itseäni. Tähän vasta heräsin kunnolla. Hieman kylmän puoleista vettä. Ei kun teltta kasaan ja matkaan.  Etelään tulikin nopeampaa kun oli myötätuuli  2 h 46 min. taukoineen. Tosin pidin huomattavasti vähemmän taukoja kuin eilen. Postitieltä päästyäni Kautokeinosta lähti perään HD kuski ajoi ohi heti kun alkoi 90 rajoitus. Eikä ajanut ihan rajoitusten mukaan. Oli pakko pysähtyä Galtotievassa ei pääsee Muonioon tankkaamatta. 1.71 euroa 98 E hinnaltaan. Siinä samalla join aamukahvit.  Enontekiöllä kävin Hetan Majatalossa Piese jututtamassa. Taasen sain ilmateetksi pulla kahvit. 18.6.2015 yövyin täällä kun kävin Hetta - Pallas välin tutkimassa. Silloin ei keritty ajatuksia vaihtaa. Tästä jatkoin Yhteismetsä auto tien kautta Sonkamuotkaan josta Muonioon kauppaan ja tankille. Ostin velipojalle muutaman maitopurkin jotka pistin takalaukkuun jonka mökille menin. No toinen maitopurkki hieman alkoi reponiemen tiellä vuotaa. Sivulaukussa tankin suojaraudoissa Karhut säilyvät postitienkin ehjinä. Illan päätteeksi saunottiin ja uitiin. Vesi oli lämminnyt Muonio joessa jo huomattavasti. Vaan eipä yli uida vielä.

 

 

To 2.7.2015 Muonio - Pakasaivo - Kolari - Pasmajärvi - Viia - Sirkkakoski - Väystäjä - Ylitornio 290 km.

Veljen tyköä ajoin Pakamukaan jossa olikin tuttuja. Kihlangin entinen kauppias, siinä join kahvit ja juteltiin lähinnä lohista ja paikkakunnan tapahtumista. Tästä ajoin soratietä Hannukaisiin jossa meinasin ylittää Valkeajoen. En arvannut pistää Mitas E 07 tällä kuormalla vesistön ylitys testiin. Vasta penkka hieman liian korkea. Vettä ei tainnut olla kuin 40 - 50 cm. Tästä matka Kolariin ja Teuravuoman ja Korkealehdon kautta Sieppijärveen. Sieltä Pasmajärveen josta taas alkoi soratiet. Enää en käynyt asvaltilla kuin pakosta. Aalisjärvessä kävin etsimässä Serkku tytön mökkiä. No löysin sen kun ajoin yhden pihaan ja sattui olemaan naapuri. Matalajoen tieltä ajoinkin hieman eri reittiä. Pallistajan kautta Lankojärven itäpuolelle. Olympia voittaja Eero Mäntyrannan kodin vierestä Sirkkakoskelle. Tästä samaa reittiä kuin tullessakin Pakisjärveen. Lohinivasta ajoin Törmäsjärvelle josta Kivilompolon kautta Väystäjään ja hirvimaiden läpi kotia.

 

Parempi soralla Mitas E 07 kuin Heidenau Scoutt. Kulutus kestävyydestä ei tietoa. Heidenau kestää takan noin 10 000 km. Vaikka ei kestäisiki kuin 6-7 th km. Seuraava valintanakin on Mitas. Eturenkaan vielä Heidenau Scoutt ja viimeinen eteen pistämä on. Märällä savella aika olematon pito. Nyt postitiellä lähti parikin kertaa alta. ja 90 - 100 km/h ääntää aika lailla.