Norja  23-26.6.2015 matkaa tuli 1680 km.

 

Tiistaina 23.6.2015 ajoimme vain Muonioon jossa tutustuimme pyynti ja saanti miehiin.

 

 

Keskiviikko 24.6.2015. Muonio - Ballangen noin 490 km.

Muoniossa tankkasimme ja kävimme kaupassa täydentämässä ruokavarastoja. Tästä jatkoimme Ruotsin puolelle ja kuinka ollakaan Kitkiöjärvi ja  Parkalompolo väli meni soralle. Kitkiöjärvestä olisi jatkettu 10 km Kitkijoelle siitä olisimme päässeet kestopäällyste tietä.

 

Parkalompolo jälkeen ajettiinkin vain päällysteteitä aina Norjan puolella. Kiirunassa kävimme syömässä El Gigantenin vieressä olevassa pitseriassa. Eivät huolineet kortti maksua vain käteistä. Narvikissa  kävimme vanhoilla Saksan sota-asemilla.  HKB 34/973 Rombaken ja HKB 36/973 Framnes.

HKB 34/973 Rombak oli taistelu valmis kesäkuussa 1941. Asemiin oli ensinnä pystytettiin neljä Puolalaista haupitsia. Laajennettiin vuonna 1942 heinäkuu, tykistö oli kun kuusi ranskalainen 15,5cm sFH414 tykkejä. Tykkien kantama 11000 metriä. Ei ole kovin paljon nähtävissä kun alue on osaksi asunto ja  liikunta aluetta. Eipä tästä ollut jäljellä kuin yksi bunkkeri ja tähystys paikka, ja maastossa betoni laattoja.

HKB 36/973 Framnes oli taistelu valmis syyskuussa 1940. Tämä patteri oli  vuonna 1940 perustettu meripatteri (MKB 3/511) neljällä 12cm L / 44 Armstrong tykkieä panssarilaivoista Tordenskjold ja Harald Haarfagre. Patteristo muutti nimen HKB syksyllä 1944, että se tuli osaksi armeija patteria osasto Narvik. Komento bunkkeri on viereisen asuinrakennuksen alla. Tänään ei ole juurikaan nähtävää linnakkeessa, lentokentän laajenemisen vuoksi.

HKB 35/973 Saltvik Neset perustettiin kesäkuussa 1941 Saltvikiin niemeen. Patteristossa  oli neljä 10,5 cm K331 Ranskan tykkiä joiden kantama oli 11000 metriä. Tänne emme päässeet koska tien päässä tuli omakotitalon pihalta mies ja kysyi puhummeko Ruotsia. Vastasimme vi talar liten.  Mies sanoi että yksityis-aluetta, käännyimme ja lähdimme suosiolla pois. www.norgeskart.no näkee tonttien rajatkin.

 

 

 

 

Narvikin lähistöllä muita Norjalaiselta sivuilta löytämiä saksalaisten paikkoja.

Art.Gruppe III/973 Narvik:

 

 

Tästä jatkoimmekin Ballangen leirintä alueelle josta otimme pienimmän mökin hintaan 375 NOK = 43,83 Euroa. Illalla lääkintä helikopteri laskeutui lähistölle ja nousi ilmaan noin 30 minuuttia myöhemmin.

 

Torstai 25.6.2015.  Ballangen -  Fauske noin 400 km.

 

Yöllä alkoi sataa vettä ja sitä satoi aamullakin. Päätimme lähteä käymään  tunturissa Sitashytta katsomassa maisemia. Sinne ajettu tunturissa aika sumuista. Käännyimme 6 km ennen Ruotsin rajaa takasin olisiko 26 km ollut enää määränpäähän.

 

Uudeksi kohteeksi saksalaisten sukellusvene tukikohta joka on ollut Sør-Skjomen vuonon perukoilla. Paikalta löydettiin kivilaatta ja vanhoja parakin pohjia. Tästä jatkoimme syömään ja söimme Ballangenin keskustassa BALKROA joka löytyy ainakin Facebookista. Pizza Beefmaster 3 oli täyttävämpi kuin hampurilainen.

Syötyämme jatkoimme matkaa Tjelneset kystbatteri, Kjeldebotn, Norja jonne emme ajaneet maatilan pihan läpi. Suunta seuraavaksi Porsøya torpedobatteri josta ei juuri mitään ole jäljellä. Täältä jatkoimme pieniä sorateitä myöden E6 josta käännyimme Kjøpsvik ja lautta Drag. lautta satamaan saavuimme 20 min lautan lähdettyä ja seuraava saapuu vasta 1 h 40 min päästä. Mietimme ajammeko E 6 kautta päätimme pitää taukoa ja juoda kahvit. Lautta Norghatten Nord AS MF maksoi 160 NOK=18,70 euroa kahdesta moottoripyörästä ja voi maksaa pankkikortillakin.

Drag ajoimme Fauske camping alueelle isommin pysähtelemättä. Pieni mökki maksoi 450 NOK eli 52,5 euroa.

 

 

Perjantai 26.6.2015 Fauske - Tornio 580 km.

 Fauske camping alueella mökki no 13 oli toiseksi lähimpänä E 6 tietä. Yöllä meni muutama rekka ohi jossa oli ihan korvin havaittavissa renkaassa pinta irtoamassa. Ei suositella heille jotka vaativat rauhallisen nukkumapaikan. Aamulla oli sadekin jo loppunut.

Tästä noin 60 km E 6 tietä lähdimme tielle 77 joka menee Jungerdalin kautta Arjeplog. Eteenkin tämän tien alku pätkä on maisemallisesti kaunista. Lisäksi kun pääsimme rajalle ilmakin viileni huomattavasti. Syynä oli että tunturissa olevat järvet vielä osittain jäässä. Arjeplogissa kävimme syömässä ja kiertelimme kylän katuja/ teitä hieman. Seuraava pysähdys oli Arvidjaur jossa joimme huoltoasemalla pulla kahvit. E 4 päästessä ajaminen melkein meni kilvan ajamiseksi autojen kanssa. Autot ajoivat yksikaistaisella tiellä 80 - 90 km/h vaikka nopeus oli  110. Kun sitten alkoi ohitus kaista kaikki kiihdyttivät. Eteenkin BMW auton kuljettajaa sieppasi kun kaksi pyöriäinen ohitti.

 

 

 

Päivitetty 5.7.2015