Espanja - Marokko 2017

Tarkoitus lähteä ajamaan sorateitä Saharaan, kurviteitä kukkuloille ja samalla sukulaisia karkuun! Matkaa kertyi vain 4600 km, johtuen pyörän kytkimen alettua luistaan.

 

 

Pyöräni on jo Espanjan Torreveijassa, vein sen sinne lokakuun alussa. Lennän Oulu - Helsinki - Alicante ja mukana vain käsimatka tavarat. Ennen reissua hankin Espanjasta siihen sorakelpoiset renkaat. Eteen tietenkin tulee Continental TKC 80 ja taakse Mitas E 07. Anakee 2 otan vararenkaiksi mukaan.

 

Valmistelut löytyy täältä

 

 

Ja suunnitelmissa jotain tälläistä!

 

16.1.2017 Lentokone laskeentui Alicante Spain ja ensimmäisenä varusteiden täydennystä sekä pyörän tsekkaus, kunnostus.

 

 

 

Suunnitelmat meni ihan roskikseen kun 18.1.2017 satoi aika lailla lunta Espanjassa. Yhdeksän kymmentä vuotta sitten oli kuulema viimeksi satanut Murciassa lunta. Syynä oli kylmä rintama, virtaukset joka ulottui Siperiasta Espanjaan asti.

 

18.1.2017                                    

Hieman ennen Sierra Carrascoy lähtevää tietä päätin kääntyä takasi tukikohtaa ja mahdollisimman isoille teille. Isoilla teillä kenties lunta aurattu ja vähemmän lunta. A30 tiellä hieman ruuhkaa ja jono pysähteli. 4 km matkaan meni reilu tunti. Moottorin lämmöt nousi aika korkealle ja siinä samalla väliin alkoi öljyn merkkivalo vilkahdella. Moottorin kävi kuitenkin normaali äänellä. Huoltoasemalla päätin että ajan Murcian BMW liikkeeseen (Belmoto) ja huollatan pyörän ja teettää 150 000 huollon. Syynä merkkivalon vilkkumiseen oli öljyn määrä alarajassa. Olihan tuolla ajettu reilut 6 tonnia joista suurin osa sinkki tiukalla. Hotellin otin ihan BMW huollon vierestä Hotel Azarbe.     

Samalla laitatin uudet renkaat Anakee pois ja tilalle eteen Pirelly Rally  kun ei saanut Continental TKC 80 ja taakse tuttu Mitas E07.  Renkaat näet 19.1 2017 videosta. Renkaat maksoi 217 euroa alle laitettuna.                                                                                   

      

19.1.2017 ajoin Murciasta tukikohtaan ja onneksi navigaattori ohjasi hieman pienemmille teille.

 

20.1.2017 päivä mukka Sierra de Carrascoy ssa. No eihän sinne nytkään päässyt. Syynä oli että lunta tullut ja huonosti aurattu. Tukikohdassa odotettiin paripäivää että vesisade vähenee.

 

22.1.2017 Torrevieja - Tabernas 450 km

 

 

22.1.2017  lähdettiin matkaan johan tuossa melkein mökki höperyys alkoi iskeä. Suunnaksi Cartagena  jonne ajoi moottoritietä A7. Täältä sitten meren rantaa seuraten pienemmille teitä. Suunnitelma oli Puerto de Velegique kautta Mini Hollywood ja sitten illan päätöksi jostain yöpaikka.

Asador Restaurante El Cruce pysähdyin syömään. Olihan siinä muutama Spanian poikakin pysähtynyt. Tästä matka jatkui rantaa pitkin ja meno vettä piti tankata. Seuraaviksi yritin Puerto de Velegique eihän sitä pääsyt ajamaan. Ei kun takaisin ja suunta Mini Hollywood. Tänne jouduin maksamaan 20 euroa sisälle pääsystä vaikka aikaa ei ollut kuin reilut puolituntia tutustua alueeseen. Kuitenkin kannatti.

 

Lopuksi lähimpään kylään ja majapaikka sieltä. Majapaikaksi otin Hostal Avenida.

 

 

23.1.2017 Tabernas - Benalmádena 290 km

 

24.1.2017 Benalmádena - Ronda - Gipraltar 240 km

 

Gibraltar piti hieman etsiskellä hotellia.

 

 

Reitti tulee olemaan joku tällainen Marokon puolella. Se ei ole kiveen hakattu, mennään Saharan tuulen mukaan tarvittaessa. Alla olevaa kuvaa klikkaamalla tulee suurempi kuva.

 

 

 

25.1.2017 Gipraltar - Meknes 390 km

 

Atlas vuoriston pohjois- osaan myös tullut aika lailla lunta. Joten Cirque de Jaffar  mahdoton ajaa lumen takia kuten moni muukin. Eikä alkuperäinen reittisuunnitelma toteutunut, pyörän kanssa ilmenneiden ongelmien takia.

26.1.2017 Meknes - Merzouga 460 km

 

27.1.2017 Merzouga - Taouz- Merzouga 75 km

 

28.1.2017 Merzouga - Tafraoute Sidi Ali 133 km

 

 

  Saharassa kuitenkin tuli ajettua. Merzouga - Zagora väli.

  

29.1.2017 Tafraoute Sidi Ali - Zagora - Foum Zguid 240 km

 

30.1.2017 Foum Zguid - N'Kob - Tizi-n-Tazazert - Boumalne Dades 296 km

 

 

31.1.2017  Boumalne Dadès - Tizi-n'Ouano 319 km ja kun ei päässyt R704 läpi takasin oli tultava samaa reittiä.

 

 

31.1.2017 reissulla alkoi pyörän kytkin luistaa. Pääsin sillä onneksi hotellille, ajoin reilut 150 km luistavalla kytkimellä ja aikaa se otti 3 tuntia 41 minuuttia.

 

1.2.2017 aamulla hyvin nukutun yön jälkeen menin ensinnä aamupalalle. Paremmin järki luistaa täydellä mahalla. kello 9.06 (paikallista aikaa) soitin +35880004531 (Lähi Tapiolan hätäpalvelu) ei saanut yhteyttä, toisessa päässä puhuttiin arabiaa. Kokeilin Sonerankin liittymällä ei päässyt sama homma. Pyysin respaa soittamaan. He sanoivat ettei numero ole käytössä. Soitin 9.26 (Marokon aikaa) Suomeen tutulle ja pyysin häntä soittamaan hätäpalvelu numeroon ja hätäpalvelun soittamaan minulle. 9.28 jo minulle sieltä soitettiinkin. Sanoin että kytkin luistaa. Kyselivät että minne pitää hinata. Sanoin että Marrakesin BMW huoltoon joka on lähin. Onneksi olin etukäteen selvittänyt Marokon BMW huollot. Niitä on kolme. Marrakesh, Rabat ja Casablanca.

13.00 aikoihin soitti joko hinaus auto firmasta tai BMW Marrakesistä. Sanoin että pyörä on Boumalne Dadès ja hotelli Caluga Dades pihalla. 15.45 taas sain puhelun että 1,5 tunnin kuluttua hinausauto paikalla. 16.04 soitettiin taas Hätäpalvelusta. Miten homma on lähtenyt etenemään. Sanoin että yhteyttä on otettu ja hinuri paikalla reilun tunnin päästä.

17.30 aikoihin hinaus auto oli hotellin pihalla. Ajoin pyörän lavalle, ykkösvaihteella ei luistanut kytkin ja olihan hinaus auton lava maassa lähes vaakatasossa. Hinauspalvelun miehet alkoivatkin aprikoida miten lava saadaan kyytiin nostettua. Näin sen heidän ilmeestä, sillä he puhuivat vain arabiaa ja hieman ranskaa josta ymmärrä vielä vähemmän kuin arabian kielestä. Onneksi hotellin henkilökuntaakin moinen tapaus kiinnosti joten sain heidät tulkiksi. Sanoin että nostaa vaan pidän jarruilla ja jaloilla pyörän pystyssä. Lavan kuljetus koreus ei ollut kuin metrin luokkaa maasta joten hyvinhän se meni. Seuraava haaste olikin miten pyörä sidotaan. Ilmeisesti olivat vain autoja kuljetelleet kun meinasivat vain renkaista köyttää kiinni. Puutuin sitomiseen sanoin tulkille että mistä pitää sitoa. Pyörän eturengas ajettiin lavan laitaan kiinni. Nostettiin keskiseisonta tuelle. Siirrettiin pyörää hieman eteen että rengas on lavassa kiinni. Sidottiin moottorin alapuolella olevista putkista molemmille sivuille kiinni. Moottorin suoja raudoista taasen 45 asteen kulmassa eteen päin ja molemmin puolin. Eturengas köytettiin lavan edestä minun liinalla kiinni ja suoraan lavaa kohtisuoraan. Lopuksi köytettiin kilven takaa laukkojen välisestä raudasta taakse päin kiinni. Ja minun liinoilla tämäkin sidottiin. Tulkin ollessa paikalla alettiin täyttämään papereita. He ottivat lisäksi kuvia sitomisesta ja pyörästä. Minä otin videon sitomisesta. Sanoin vielä tulin ollessa paikalla että tarkastettava säännöllisin välein. Heti kymmenen kilometrin jälkeen niin näkee pitääkö korjailla.

18.30 sitten lähdettiin liikkeelle. Vois sitä tavarojen määrää mitä hyttiin nostettiin. Kaksi ortiblen 30 litran säkkiä. Toisessa oli teltta varusteet ja toisessa makupussi ja vaatteita. Lisäksi kengät, kypärä, ajovarusteet ja noin 40 litran kassi (Lapland Jägäre) joka sisälsi arvokaimat tavarat, läppärin kamerat, yms. Apukuski oli varmaan 190 mittainen ja halusi välttämättä keskelle istumaan jossa oli vähiten tilaa jaloille. Tarkastimme kiinnityksen jo N10 päästyä eli 500 metrin päässä. Lisäksi apumies seuraili jatkuvasti tietäen tiessä olevat kuopat takalasin läpi miten pyörä pysyy mukana. Emme päässeet pitkällekään kun aurinko oli jo horisontin alapuolella. Onneksi auton lavalle oli valot joten pimeys ei haitannut yhtään. Kuski ja apu kuski puhuivat keskenään. Päätin osallistua keskusteluun. Esitellä itseni Syyrian arabian kielellä, hieman olivat hämillään kun osakin arabiaa. He ymmärsivät sen täysin. Kysyivät missä olet oppinut arabiaa. Sanoin että Syyriassa töissä ollessani.

19.30 aikoisin pysähdyimme ensimmäisen kerran huolta asemalle. Tilasin kuskille ja apu kuskille teet ja ihmettelin minne apumies meni. Hän kävi iltarukouksella huoltoaseman takana. Siellä oli ihan tätä varten tilat. Skouran kylä ajettiin ohi ja itsekseni arvelin että pysähtyvätkö syömään. Ei pysähdytty. Olihan jo kello paikallista ruoka aikaa lähellä. Sanoin kuskille että seuraavassa kylässä syödään. Sanoi että Ouarzazate löytyy hyviä ruoka paikkoja. Ouarzazate pysähdyimme syömään. Ajoimme ihan kadun vierellä olevaan ruoka paikkaan. Siitä oli hyvä seurata autoa koska se oli silmiemme alla.  Minulla oli aika nälkä, oli syönyt aamupalan viimeksi.  Sanoin kuskille että tilaa ruuat ja pullo vettä, ymmärsi hyvin englantia ja tilasi ruuat. Kysyin ruokalan pitäjältä missä voi kädet pestä, näytti paikan siellähän se oli ruokalan peräosassa. Siellä kävi välistä keittiö henkilö kuntakin pesemässä käsiä.  Alkupalaksi tuli salaattia, jossa oli ainakin kurkkua. Hyvän näköistä se oli ja vielä paremman makuista. Itsekseni ajattelin että tähänkö se ruoka sitten jää. Onneksi sitten tulikin kanaa, ranskalaisia ja leipää ja jotain cili kastiketta lisäksi. Päätin syödä paikallisella tavalla. Sormin siis hieman jouduin menemään riman alta paloittelin kanan haarukalla ja veitsellä. Täkäläiseen tapaan leivästä otetaan pieni pala jolla otetaan sitten ruokaa. Välillä kastelin leivän palan mauste seoksissa joita taisi olla kaksi. Toinen oli tomaatista tehtyä ja toinen chilistä. Syönnin päälle tilasimme kahvit. Olisikohan ruoka maksanut kolmelta hengeltä hieman yli 120 dirhamia eli hieman alta 12 euroa. Rahat annettua tarjoilijalle hän kiikutti rahat yhteen pöytään jossa oli ilmeisesti paikan omistaja jolla oli salkku missä oli rahat. Sieltä hän antoi tarjoilijalle vasta rahat jotka hän toi minulle. Vastasin rahat saatua "Sukran" lähdimme autoa kohti ja sanoin rahasalkun omistajalle "Massalaami".

Autolle päästyä tarkistettiin kiinnitykset ja matka taasen alkoi. Noin puolen tunnin kuluttua alkoi tie nousta ja muuttua kurvisemmaksi. Päätin kaivaa laukusta navigaattorin ja katsoa missä mennään. Olimme saapumassa juuri Tizi N'Tichka lle kellon ollessa 23.30. Tästä lähti tie laskemaan ja kurvista se oli. Tästä oli reilut 100 km BMW liikkeeseen vielä. Olisimme ajaneet puolisen tuntia tien laskettua ajoimme tien laidalla olevalle kahvioon. Otimme tällä kertaa teet. Siinä niitä juodessa paikalle tuli linja auto ja kahvio muuttui hetkessä vilkkaan oloiseksi. Kaiken näköistä matkustajaa nuorista vaareihin. Perheitä ja yksin matkustavia. Linja-auton pysähdyttyä ulkoa alkoi sieraimia hivellä grillin tuoksua.  Siellähän oli grilli sytytetty ja siellä grillattiin lammasta. Lähdin teen juotua katsomaan grillausta. Siihen sitten alkoi muitakin linja-autoja pysähtyä ja paikallisia rekkoja. Kauppa näytti käyvän kuin siima, vaikka kellokin oli yli puolen yön. Sisälle mentyä katsoin että osa kävi hakemassa hieman lammasta ja loput ruuat kaivettiin laukuista. Leipää näytti olevan jokaisella mukana omissa kantamuksissaan. Lähdimme jatkamaan matkaa.

 

 

 

2.2.2017 klo 2.00 oltiin Smeia Marrakesin pihalla. Kävin vartijalta kysymässä koska aukeaa. Sanoi että kahdeksalta aamulla. Aloin liinoja aukaista niin kuski sanoi "Munke bukra" eli myöhemmin. Näytti että hyttiin vaan. Hyttiin päästyä sieltä löytyi viltti jonka alle menimme nukkumaan. Olihan seikkailua kerrakseen ja voihan sen merkkipäivän näinkin viettää.

 

 

 

  

3.2.2017 Marrakesh - Kenitra 376 km luistavalla kytkimellä.

 

4.2.2017 Kenitra - Taraguilla 250 km.

 

5.2.2017 Taraguilla - Murcia 550 km.

 

6-12.2017

 

Kytkin oli lopussa

 

 

Päivitetty 29.6.2017

 

Päivitykset jatkuu näille sivuille jossakin vaiheessa. Videot on kuitenkin jo valmiina, niihin tuskin tulee lisäyksiä saati uutta.