Norjassa mutka 2-6. kesäkuussa Los Bomberos porukalla.

Los Bomberos porukka Kilpisjärvellä ihailemassa Saanaa.

Tässä ajettu reitti jolle tuli matkaa 2168 km navigaattoriin piirtyneen jäljen mukaan.  Ylhäällä olevassa kuvassa näkyy majapaikat ja punaisella lipulla lautat.

1 Päivä Tornio - Tärnäby  510 km

  

Lähtö tapahtui klo 09.07(ruotsin aikaa)                                     Hymyilyttää alkumatkalla

  

Vettä niskaan                                                                           Arvidsjaur ja ruokatauko taustan Gurmee ravintolassa.

SANGIS ja ensimmäinen kuuro niskaan. Nahka-asuste mies veti jo sade asun päälle. Muut eivät vielä hötkyileet pienten kuurojen takia. Arvidsjaurissa käytiin syömässä paikallisessa Sibyllan paikassa ja vieressä olevassa kaupassa ruokaostoksilla. Tupakkimieheltä myyjä kysyi paperit. Pitäisikö olla vielä isompi pyörä ja pitempi parta.

 

Letkaa

 

Sorelsin paloasema joen varressa. Asemalla ei ollut ketään. Asemalla kaksi höökiä ja lätäkkö. Lisäksi kenties Riv auto tai vastaava.

  

ICA Sorelsen ja taustalla Paloasema                                           Letka seurasi navigoijaa kuin hai laivaa.

 

Sama videon pätkänä

 

Sorsele ICA sta ruokaa ja kohti Tärnäbytä 

 

Sorelsen keskustaa

  

Tauko SLUSSFORS

  

Majapaikassa 20.54 (Ruotsin aikaa)

Majapaikka olisi ollut ihan täydellinen jos siinä olisi ollut sauna.

 

2 Päivä - Tärnäby - Andenes  635 km (8.40 - 21.54)

  

Mo i Ranan kunnan aluella napapiirin kohdalla käytiin kahvilla. Vettä tuli taivaalta ja lämpötila kohtuulliset + 4 astetta.

  

Kahvilla                                                                                    Tauko ja takarengas puhki.

Tauko paikalla ja takarengas tyhjeni lopullisesti. Onneksi jollain oli mukana tubeles paikat, renkaan täyttö vehkeet  ja rengas pumppu. Rengas pumppu kylläkin ei talvikäyttöön tarkoitettu sillä maaliskuussa hajosi suu aukko Nikkaluoktassa - 20 pakkasessa. Tulevia Norjan kiertäjiä asia kiinnosti niin paljon ettei tilanteesta saatu yhtään "Tilanne kuvaa"  Renkaan keskellä selvä reikä, ties mikä sen oli puhkaissut. Tästä käännyttiin takasi 1,5 km päässä Shell jossa ei saatu ilman paineita lisätty. Olisiko jota kuin 38 km päässä tästä päästy rengas täyttämään huoltoasemalla kunnolla. Tämän jälkeen rengasta seurattiin kaikkien kuskien voimilla.

   

Lautassa Bognes - Lodingen                                                      Perämies ja KIPPARI.

Lautta Lødingen-Bognes  100 NOK kesto 1 h 15 min.  Aikataulut näkee myös linkistä.

 

Video lautan kahvilasta

 

Åse Statoil video

  

Viimeinen tauko noin 40 km ennen majapaikkaa. Koko päivän satanut vettä ja matkan teko alkoi tökkiä. 

   

Majapaikka                                                                          

Majoitus 11 km ennen Andenesiä Mitnatsol camping 4 hengen mökissä. Mökkiin tehtiin viikolla varaus oli ainut mökki joka oli jäljellä. Toisaalta teltassa majoittautunut tarkoituksella halusi testata varusteita. Miten onnistuu sadepäivän jälkeen  kuivatella vaatteita sekä uuden makupussin toimivuus. Hyvin yö meni paitsi aamulla paikalliset ajoivat 5 metrin päästä autolla ohi. Yhdessä oli vetonivel rikki ja sehän herätti autonasentaja koulutuksen saaneen nukkujan. Mutta ei mökissäkään paljon varusteet kuivuneet kun ilmanvaihto lähes olematon.

  

Taustalla BLEIK in kylää                                                        Maisemaa

 

Pohjosisen osasto kävi jäämeressä pulikoimassa. Etelän hemmot todistavat ja kuvasivat tapahtumat. Rannalla kirjoitusta. Oliko meitä jo odotettu?

 

 3 päivä Andenes – Tromso – Kilpisjärvi sisälsi 2 lautta matkaa 489 km (8.29 - 21.54) Suomen aikaa

 Andenes –Gryllefjord   258 NOK 36.8 km kesto 1h 45 min 

 

Juuri ennen lähtöä.

 

Lähtö majapaikasta

 

Bleik istä kohti Andenesiä

 

Juuri vähän ennen Andenesin keskustaa.

      

Andenesin keskusta paikallista aikaa kello 7.53 oli aika hiljaista.  Muutamia autoja oli kuitenkin liikkeellä. Puolituntia ennen lautan lähtöä satamassa vain yksi auto ennen meitä.

    

Lautalla pyörät sidottiin koska olihan siinä meren käyntiä sen verran että olisivat voineet kaatua. Lautta aika tyhjänä vielä turisteista.

   

Vähän ennen Gryllefjord vuoren seinässä oli veneen kuva kalliossa. Kertoivat että luonto muokannut ja on reilut 30 metriä korkea.

 

Hieman merenkäyntiä

    

"THE STIG" letkan hännillä vähän jälkeen Gryllefjordista lähdettyä.

 

Gryllefjordista Straumsnesin puolelle 172 metriä merenpinnan yläpuolella olevan paikan kautta.

 

Finnsnesin statoililla tankilla ja kohti 855 tietä myöden Olsborgia.

 

Norjan päätieltä E6 Olsborg pohjoista kohti.

 

862 tien kautta Tromsan saapuminen.

 

  

Vähän ennen Tromssa huoltoaseman vieressä oli pizzeria.( Best stasjon Kvaløysletta vieressä) Tässä meinattiin syödä vaan ei käynyt kuin Norjalainen pankkikortti joten paikka vaihtoon, sillä kellään ei ollut käteistä riittävästi. Syömässä käytiin keskustassa Blå ROCK Cafessa sellaista gurmee ruokaa kuin Motorhead 200g. (Hampurilainen ranskalaisilla) Kenties parhaimmasta päästä hampurilaisia mitä olen syönyt. Hyvin maukas ja tulinen.

 

Tromso – Kilpisjärvi 199 km

 

 

Tromsasta E 8 tien kautta kohti Breidvikeidet lauttaa ja sieltä Kilpisjärveä.

 

Breivikeidet - Svensby  6,2 km. noin 20 min Hinta MP:stä 58 kr  aika useasti lähes joka tunti. Breivikeid lautalla saapuminen Svensby. 91 tiellä. Norjalaiset eivät odottele keulaporttien laskua ainakaan liian pitkään.

 

Svensby - Lyngseidet väliltä maisemat ja ajo keli paranee. Tie 91.

 

Vuorelta valuvien vesien takia tehty tunneleita ennen Lyngseidetiä.

 

 Pollfjell tunneli joka valmistunut 1983 ja kunnostettu 2012 syksyä ennen. Pituutta tunnelilla 3230 metriä ja tiellä 868

 

Puvun lämmitys kaapeli maassa. Oli juuri käännytty tieltä 868 E8/ E6 tielle. Skibotn huoltoasemalle matkaa 24 km. E8 tie välillä Tromssa Tornio ja nimeltään Northern Lights Route.

 

Majoittautuminen Villa Kilpisjärvi.

 

4 Päivä Kilpisjärvi - Sirkka n. 257 km (12.39 - 18.06)

 

Tykin kaliiberi 75 mm , lähtönopeus 990 m/s ja ammuksen paino 4,1 kg  Järämä  saksalaisten asemat olivat osa Operaatio Birke.

 

Saapuminen Leville keskusvaraamoon. Paikantietäjä tuli takana joten yksi ylimääräinen kierros liikenneympyrässä.

  

Sesonki ohi ollessa majoitus yhteensä 50 euroa yöltä.

 

5 Päivä Sirkka - Tornion 277 km (11.34-16.42)

Levin nesteellä THE STIG

 

 

6.6 Pello ja tankkaus Joppari paarissa sekä pyörät että kuskit.

 

Lähtö Jopparin pihalta Gustomi miehillä jo tekee tienpäälle mieli!

 

Stret figterin takarenkaan tarkastus Tornion liikennevaloissa. Norjassa puhkesi ja paikattiin tubeles paikalla. Kesti Ouluun asti. Eli reilut 1000 km. Musiikki kuuluu kypärän radion kautta.

 

Tornion uudelta sillalta  Haaparanan puolelle. Edessä meni tuleva motoristi. Autokoulun auto seurasi häntä. ENSKA pyörällä ajetaan myös seisaaltaan paljon eteenkin kuoppaisilla sorateillä.

 

Haaparannan Shellin liikenne ympyrän lähellä joku istuskeli aika huonossa paikkaa.

 

Kesti se reissun, ruskea pilkku on tubeles paikka joka pistettiin reilut 1000 km sitten Norjan vesisateessa.

 

Kaikki videot soittolistana Youtubella 2-6. kesäkuussa  29 videota   •33 minuuttia