Norjassa mutka 2-6. kesäkuussa Los Bomberos porukalla.
Los Bomberos porukka Kilpisjärvellä ihailemassa Saanaa.
Tässä ajettu reitti jolle tuli matkaa 2168 km navigaattoriin piirtyneen jäljen mukaan. Ylhäällä olevassa kuvassa näkyy majapaikat ja punaisella lipulla lautat.
1 Päivä Tornio - Tärnäby 510 km
Lähtö tapahtui klo 09.07(ruotsin aikaa) Hymyilyttää alkumatkalla
Vettä niskaan Arvidsjaur ja ruokatauko taustan Gurmee ravintolassa.
SANGIS ja ensimmäinen kuuro niskaan. Nahka-asuste mies veti jo sade asun päälle. Muut eivät vielä hötkyileet pienten kuurojen takia. Arvidsjaurissa käytiin syömässä paikallisessa Sibyllan paikassa ja vieressä olevassa kaupassa ruokaostoksilla. Tupakkimieheltä myyjä kysyi paperit. Pitäisikö olla vielä isompi pyörä ja pitempi parta.
Letkaa
Sorelsin paloasema joen varressa. Asemalla ei ollut ketään. Asemalla kaksi höökiä ja lätäkkö. Lisäksi kenties Riv auto tai vastaava.
ICA Sorelsen ja taustalla Paloasema Letka seurasi navigoijaa kuin hai laivaa.
Sama videon pätkänä
Sorsele ICA sta ruokaa ja kohti Tärnäbytä
Sorelsen keskustaa
Tauko SLUSSFORS
Majapaikassa 20.54 (Ruotsin aikaa)
Majapaikka olisi ollut ihan täydellinen jos siinä olisi ollut sauna.
2 Päivä - Tärnäby - Andenes 635 km (8.40 - 21.54)
Mo i Ranan kunnan aluella napapiirin kohdalla käytiin kahvilla. Vettä tuli taivaalta ja lämpötila kohtuulliset + 4 astetta.
Kahvilla Tauko ja takarengas puhki.
Tauko paikalla ja takarengas tyhjeni lopullisesti. Onneksi jollain oli mukana tubeles paikat, renkaan täyttö vehkeet ja rengas pumppu. Rengas pumppu kylläkin ei talvikäyttöön tarkoitettu sillä maaliskuussa hajosi suu aukko Nikkaluoktassa - 20 pakkasessa. Tulevia Norjan kiertäjiä asia kiinnosti niin paljon ettei tilanteesta saatu yhtään "Tilanne kuvaa" Renkaan keskellä selvä reikä, ties mikä sen oli puhkaissut. Tästä käännyttiin takasi 1,5 km päässä Shell jossa ei saatu ilman paineita lisätty. Olisiko jota kuin 38 km päässä tästä päästy rengas täyttämään huoltoasemalla kunnolla. Tämän jälkeen rengasta seurattiin kaikkien kuskien voimilla.
Lautassa Bognes - Lodingen Perämies ja KIPPARI.
Lautta Lødingen-Bognes 100 NOK kesto 1 h 15 min. Aikataulut näkee myös linkistä.
Video lautan kahvilasta
Åse Statoil video
Viimeinen tauko noin 40 km ennen majapaikkaa. Koko päivän satanut vettä ja matkan teko alkoi tökkiä.
Majapaikka
Majoitus 11 km ennen Andenesiä Mitnatsol camping 4 hengen mökissä. Mökkiin tehtiin viikolla varaus oli ainut mökki joka oli jäljellä. Toisaalta teltassa majoittautunut tarkoituksella halusi testata varusteita. Miten onnistuu sadepäivän jälkeen kuivatella vaatteita sekä uuden makupussin toimivuus. Hyvin yö meni paitsi aamulla paikalliset ajoivat 5 metrin päästä autolla ohi. Yhdessä oli vetonivel rikki ja sehän herätti autonasentaja koulutuksen saaneen nukkujan. Mutta ei mökissäkään paljon varusteet kuivuneet kun ilmanvaihto lähes olematon.
Taustalla BLEIK in kylää Maisemaa
Pohjosisen osasto kävi jäämeressä pulikoimassa. Etelän hemmot todistavat ja kuvasivat tapahtumat. Rannalla kirjoitusta. Oliko meitä jo odotettu?
3 päivä Andenes – Tromso – Kilpisjärvi sisälsi 2 lautta matkaa 489 km (8.29 - 21.54) Suomen aikaa
Andenes –Gryllefjord 258 NOK 36.8 km kesto 1h 45 min
Juuri ennen lähtöä.
Lähtö majapaikasta
Bleik istä kohti Andenesiä
Juuri vähän ennen Andenesin keskustaa.
Andenesin keskusta paikallista aikaa kello 7.53 oli aika hiljaista. Muutamia autoja oli kuitenkin liikkeellä. Puolituntia ennen lautan lähtöä satamassa vain yksi auto ennen meitä.
Lautalla pyörät sidottiin koska olihan siinä meren käyntiä sen verran että olisivat voineet kaatua. Lautta aika tyhjänä vielä turisteista.
Vähän ennen Gryllefjord vuoren seinässä oli veneen kuva kalliossa. Kertoivat että luonto muokannut ja on reilut 30 metriä korkea.
Hieman merenkäyntiä
Tromso – Kilpisjärvi 190 km
Breivikeidet - Svensby 6,2 km. noin 20 min Hinta MP:stä 58 kr aika useasti lähes joka tunti
Majoittautuminen Villa Kilpisjärvi.
4 Päivä Kilpisjärvi - Sirkka n. 257 km (12.39 - 18.06)
5 Päivä Sirkka - Tornion 277 km (11.34-16.42)
Videot Youtube lla älkää jakako linkkejä vielä sillä videoissa leikkaamista ja kenties jotain laitonta. Voitte toki katsoa niitä ja kommentoida minulle.
Alla linkki ja jonkin näköistä kuvausta mistä video kertoo.
Sunnuntai 2.6.2013 matkalla kohti Tärnäbytä Los Bomberos porukalla.
THE STIG
Sunnuntai 2.6.2013 matkalla kohti Tärnäbytä Los Bomberos porukalla. Sorsele ICA sta ruokaa.
Suunta Tärnäby ja sieltä Norja.
Sorselen keskustaa ja matkalla Tärnäby.
3.6.2013 lautassa Bognes - Lodingen. 100 NOK moottoripyörältä joka sisälsi kuskin. Lauttamatka kesti noin 1h 15 min.
3.6.2013 lautassa Bognes - Lodingen. Takakannella kuvattu ja koko päivän satoi vettä.
Tankilla Statoil Åse. Tästä majapaikkaa noin 40 km.
4.6 lähtö aamulla Bleik Mitnatsol camping mökistä kohti uutta päivää. Ilmakin jo huomattavasti parempi kuin eilen.
Lähtö klo 8.29 ja lautta lähtee klo 9.30(suomenaikaa) Lautta lähtee 12 km päästä 8.30 Norjan aikaa eli reilun tunnin päästä.
Maisemaa Bleik ja Andenes väliltä. Välillä oli teräsverkko aita estämässä ylhäältä vierivien kivien tielle tuloa.
Juuri saavutaan Andenesiin.
Lautalla Andenes - Gryllefjord hieman meren käyntiä. Onneksi pyörät sidottiin kiinni.
Lautta matka kesti 1h 45 min ja maksoi 258 NOK. Matkan varrella kalliossa luonnon muokkaama kuva joka muistuttaa purjealusta.
Gryllefjordista lähdön jälkeen 86 tietä kohti Finnsnesiä kuvattu.
"THE STIG" letkan hännillä vähän jälkeen Gryllefjordista lähdettyä.
Gryllefjordista Straumsnesin puolelle 172 metriä merenpinnan yläpuolella olevan paikan kautta.
Finnsnesin statoililla tankilla ja kohti 855 tietä myöden Olsborgia.
Norjan päätieltä E6 Olsborg pohjoista kohti.
862 tien kautta Tromsan saapuminen.
Tromsasta E 8 tien kautta kohti Breidvikeidet lauttaa ja sieltä Kilpisjärveä.
Hinta MC 58 NOK
Breivikeid lautalla saapuminen Svensby. 91 tiellä. Norjan ei tyhjää odottele keulaporttien laskua.
Svensby - Lyngseidet väliltä maisemat ja ajo keli paranee. Tie 91.
Vuorelta valuvien vesien takia tehty tunneleita ennen Lyngseidetiä.
Pollfjell tunneli joka valmistunut 1983 ja kunnostettu 2012 syksyä ennen. Pituutta tunnelilla 3230 metriä ja tiellä 868
Puvun lämmitys kaapeli maassa. Oli juuri käännytty tieltä 868 E8/ E6 tielle. Skibotn huoltoasemalle matkaa 24 km. E8 tie välillä Tromssa Tornio ja nimeltään Northern Lights Route.
Saapuminen Leville keskusvaraamoon. Paikantietäjä tuli takana joten yksi ylimääräinen kierros liikenneympyrässä.
6.6 Pello ja tankkaus Joppari paarissa sekä pyörät että kuskit.
Lähtö Jopparin pihalta Gustomi miehillä jo tekee tienpäälle mieli!
Stret figterin takarenkaan tarkastus Tornion liikennevaloissa. Norjassa puhkesi ja paikattiin tubeles paikalla. Kesti Ouluun asti. Eli reilut 1000 km. Musiikki kuuluu kypärän radion kautta.
Tornion uudelta sillalta Haaparanan puolelle. Edessä meni tuleva motoristi. Autokoulun auto seurasi häntä. ENSKA pyörällä ajetaan myös seisaaltaan paljon eteenkin kuoppaisilla sorateillä.
Haaparannan Shellin liikenne ympyrän lähellä joku istuskeli aika huonossa paikkaa.
Gryllefjordista lähdön jälkeen 86 tietä kohti Finnsnesiä kuvattu.
"THE STIG" letkan hännillä vähän jälkeen Gryllefjordista lähdettyä.
Gryllefjordista Straumsnesin puolelle 172 metriä merenpinnan yläpuolella olevan paikan kautta.
Finnsnesin statoililla tankilla ja kohti 855 tietä myöden Olsborgia.
Norjan päätieltä E6 Olsborg pohjoista kohti.
862 tien kautta Tromsan saapuminen.
Vähän ennen Tromssa huoltoaseman vieressä oli pizzeria.( Best stasjon Kvaløysletta vieressä) Tässä meinattiin syödä vaan ei käynyt kuin Norjalainen pankkikortti joten paikka vaihtoon, sillä kellään ei ollut käteistä riittävästi. Syömässä käytiin keskustassa Blå ROCK Cafessa sellaista gurmee ruokaa kuin Motorhead 200g. (Hampurilainen ranskalaisilla) Kenties parhaimmasta päästä hampurilaisia mitä olen syönyt. Hyvin maukas ja tulinen.
Tromso – Kilpisjärvi 199 km
Tromsasta E 8 tien kautta kohti Breidvikeidet lauttaa ja sieltä Kilpisjärveä.
Breivikeidet - Svensby 6,2 km. noin 20 min Hinta MP:stä 58 kr aika useasti lähes joka tunti. Breivikeid lautalla saapuminen Svensby. 91 tiellä. Norjalaiset eivät odottele keulaporttien laskua ainakaan liian pitkään.
Svensby - Lyngseidet väliltä maisemat ja ajo keli paranee. Tie 91.
Vuorelta valuvien vesien takia tehty tunneleita ennen Lyngseidetiä.
Pollfjell tunneli joka valmistunut 1983 ja kunnostettu 2012 syksyä ennen. Pituutta tunnelilla 3230 metriä ja tiellä 868
Puvun lämmitys kaapeli maassa. Oli juuri käännytty tieltä 868 E8/ E6 tielle. Skibotn huoltoasemalle matkaa 24 km. E8 tie välillä Tromssa Tornio ja nimeltään Northern Lights Route.
Majoittautuminen Villa Kilpisjärvi.
4 Päivä Kilpisjärvi - Sirkka n. 257 km (12.39 - 18.06)
Tykin kaliiberi 75 mm , lähtönopeus 990 m/s ja ammuksen paino 4,1 kg Järämä saksalaisten asemat olivat osa Operaatio Birke.
Saapuminen Leville keskusvaraamoon. Paikantietäjä tuli takana joten yksi ylimääräinen kierros liikenneympyrässä.
Sesonki ohi ollessa majoitus yhteensä 50 euroa yöltä.
5 Päivä Sirkka - Tornion 277 km (11.34-16.42)
Levin nesteellä THE STIG
6.6 Pello ja tankkaus Joppari paarissa sekä pyörät että kuskit.
Lähtö Jopparin pihalta Gustomi miehillä jo tekee tienpäälle mieli!
Stret figterin takarenkaan tarkastus Tornion liikennevaloissa. Norjassa puhkesi ja paikattiin tubeles paikalla. Kesti Ouluun asti. Eli reilut 1000 km. Musiikki kuuluu kypärän radion kautta.
Tornion uudelta sillalta Haaparanan puolelle. Edessä meni tuleva motoristi. Autokoulun auto seurasi häntä. ENSKA pyörällä ajetaan myös seisaaltaan paljon eteenkin kuoppaisilla sorateillä.
Haaparannan Shellin liikenne ympyrän lähellä joku istuskeli aika huonossa paikkaa.
Kesti se reissun, ruskea pilkku on tubeles paikka joka pistettiin reilut 1000 km sitten Norjan vesisateessa.
Kaikki videot soittolistana Youtubella 2-6. kesäkuussa 29 videota •33 minuuttia