Loma reissulta suoraa Yöjutaukseen (27.7 - 2.8.2016)

 

27.7.2016 Tornio - Pello - Pajala - Kaunisvaara - Muodoslompolo - Karesuvanto - Kilpisjärvi 470 km

Lähdimme ABC Tornion pihalta yhdeksän maissa ja ensimmäinen pysähdys oli jo kotona, unohdin sade takin kotia. Hieman tuli vettä jo. Odotimme että kuuro menee ohi noin tunnin ajan. En kuitenkaan pukenut sade asua päälle. Seuraavaksi ajoimme Pellon Joppariin jossa söimme seisovasta pöydästä, kellon ollessa puolta päivää. Suunnaksi otimme Ruotsin Pajalan ja tie 99. Harvemmin tulee sitä ajeltua. Pajala mentiin ohi, pysähdyimme Kaunisvaaran kylällä. Erkheikistä tieltä 395 olikin vedetty uutta pintaa tiehen. Noin kolme kilometriä ennen Kaunisvaaraa oli vielä soralla tie. Eivät olleet vielä pintaa ehtineet laittaa. Tietä kunnostetaan Kaunisvaaran kaivoksen risteykseen asti vaikka kaivos toiminta jo ehti loppuakin. Tässä oli suomalainen pariskunta kääntymässä takaisin koska alkoi soratie. Pysähdyin ja juttelin heidän kansaan. Sanoin että ei siinä ole kuin vajaa viisi kilometriä sorapintaa sitten alkaa uutta päällystettyä tietä. Teille tulee kiertäminen Muonion kautta huomattavasti pidemmäksi ja aikaa vieväksi. He lähtivät hiljaa ajelleen soratietä kohti Pajalaa.

Kaivostoiminnan loppumiseen on syynä rautamalmin hinnan lasku ja suuret kustannukset kuljettaa malmia maailman markkinoille. Kuljettivat autoilla rikasteen Kiirunaan kun rautatietä olisi tarvinnut tehdä 15 km lisää niin olisi oltu jo vanhan kalkkikaivoksen rautatiellä. Ja olisipa siihenkin rakennettu Muoniojoen ylittävä maantie silta. Tuskin enää tehdään ellei kaivostoiminta ala uudestaan.

Kaivokselta kohti pohjoista lähdimme. Koniniemen kohdalla pysähdyimme, soitin veljelleni joka tuli veneellä Ruotsin puolelle. Annoin hänelle tietoa tulevasta suku kokouksesta. Samalla joimme hänen termospullolla tuomaa kahvia. Tästä jatkoimme matkaa aina Saivomutkan asti, edessä näytti tulevan vettä. kaveri puki sade asut päälle. Itse ajattelin että pikku kuuro. Ja sitä vettä tuli että melkein hartioiden korkeudella tammukat ui. Ajo nopeutta ei voinut juuri 50 km/h enempää ajaa. Ja näkyi muutaman kerran iskevän salamakin maahan. No tulipa ajopuku testattua miten pitää vettä.

Karesuvannon rajabaarissa joimme kahvit ja pienempi tankkinen (LC malli) tankkasi hieman menovettä ja riisui sade asun pois. Tästä jatkoimme Kilpisjärvelle matkaa. Ensinnä käytiin Kilpisjärven Lomakeskus Oy joka oli täynnä. Sitten soitin josko Villa Kilpisjärvellä olisi yö paikka. Sekin oli täynnä. Yöpaikan saimme Lapland Hotel Kilpis.

 

 

28.7.2016 Kilpisjärvi - Kåfjorddalen - Reisaelva - Kvænangsbotn - Alta 510 km

Yhdeksän jälkeen olimme jo tienpäällä. Ensimmäinen pysähdys oli Morsiushunnun kohdalla. Joka on 19,9 km valtakunnan  rajalta Skibotnia kohti. Tosin tuossa tien vierellä ei ole isoja kyltejä että suurin osa ajaa ohi. Ainakin suomalaisia näytti menevän ohi nytkin.

Tästä jatkoimme matkaa Lyngen vuonon rantaan. Hieman ennen ensimmäistä tunnelia on hyvä kalapaikka. Siitä olen nostanut seitä muutamalla reissuilla ihan kotia asti. Larsberg tunnelia hieman ennen on tämä pysähdyspaikka. Tästä jatkoimme seuraavalle tunnelille. Siinä tuli iäkäämpi mies polkupyörän ja koiran kanssa vastaan Kysyin voiko tunnelin kiertää laillisesti. Sanoi että voi, tosin tietä ei kunnossa pidetä enää. On kevyen liikenteen käytössä nykyään. Skarvdalen tunnelin ajoimme vanhaa E6 myöden jossa näytti oleen joskus maan vyörymä. Seuraava oli Isfjelltunneli jossa olikin isoja kiviä tippunut tielle, siinä olisi öljypohja oiennut jos kohdalle olisi sattunut.

Sitten olimmekin jo Birtavarressa. Bitrtaverresta FV 333 tietä myöden kohti Haltia. Tie alkaa nousemaan ylös noin 10 km jälkeen muuttuen hieman ennen sitä sorapintaiseksi. Kävimme noin 5 km päässä tien päästä josta taasen on Haltin huipulle matkaa kuusi kilometriä. päätimme kääntyä takasin koska Halti oli sumun peitossa joten sinne on tyhjä lähteä ilman kompassia ja kepsiä. Muuan vuosi sitten kävin tätä kautta Raisduohaltin päällä ja siellä ei ole mitään merkkejä reitissä. Tänne meni suomalainen auto meidän edellä ohitimme sen ja se ohitti puolestaan meidät kun käännyimme takaisin. Tämän tien varrella on sitten lampaita heti asutuksen loputtua.

Kuolasjärven takan Haltin huippu sumun peitossa.

Suunta kohti Storslett ja Raisijoki vartta. Storslettasta ajettua FV 865 tietä reilut kolme kilometriä päätimme tehdä puuat. LC heppu olikin ostanut karvalakki version Jetboilin kun ei ollut pietsoa. Joten hieman häntä ennemmin ehdin syödä. Ja LC heppu ei kuivattanut sukkia sylinterin päällä. Jatkoimme tästä matkaa noin 44 km ja vastaan tuli puomi. Noin parikilometriä aiemmin tie vasta muuttui sorapintaiseksi. Käännyimme takasin ja ajoimme toisesta risteyksestä jokivarteen. Siellä olikin rakennelmia kaikki muut oli lukossa paitsi WC josta saimme vettä tankattua juoma pulloihin.

Takasin tultua noin 7 km pysähdyimme sillalla jossa oli pieni putous. Tämä putous on nimeltä Puntafossen. Koskessa oli pieni hiiden kirnuja. Tulva vesi oli pyörittänyt kovempaa kiveä ja tehnyt kallioon noin 40 cm syvennyksen. Tästä jatkoimme matkaa ja pysähdyimme kun Noita akka oli lentänyt sähkötolppaan. Todennäköisesti jokin oli laittanut sen merkiksi tien viereen että muita opasteita hänen risteykseen ei tarvita. Tästä jatkoimme matkaa Statoilille ja joimme kahvit. Kaveria alkoi hieman silmä luppaseen joten otti pienet tirsat.

Giltuntretin päällä pysähdyimme. Minä kävin sisällä juomassa kahvit sillä aikaa kaveri katseli maisemia ja latoi muutaman kiven päällekkäin ;) Muutama pakollinen kuva opastessa tuli otettua.

Sørstraumenia ennen käännyimme tielle FV 367 eli kohti Kvænangsbotnia. E6 lyhennetty ja tehty silta ettei tarvitse enää kiertää vuonon pohjalta. Tie oli ilman päällystettä mutta sehän meille sopii vallan mainiosti. Tästä ajettua noin 7,5 km tuli silta ja siinä vesiputous. Pysähdyimme katsomaan kun alhaalla paikallinen mies kalasti. Sanoi että siinä on kaksi noin 5 - 6 kilon lohta jotka ei nouse ylös koskea kun on liian paljon nousua. Yritti ottaa leivän päälle suola kalaa. Paikan nimi on Návet ja tässä missä on. Koskessa paljon neliömäisiä kiviä, pysähtymisen arvoinen paikka. Ja siinä ihan kosken vieressä onkin hyvä leiri paikka teltalle. Näyttäisi olevan yksityistä maata Norjan karttojen mukaan.

Tästä jatkoimme matkaa Alta ja huoltoasemalle. K Cirkle eli entinen Statoil. Jossa tankkasimme tankit täyteen. Bensiini hinnaltaan nyt vain 1.66 euroa/l kun joskus ollut parin euron luokkaa. majapaikan otimme AltaStrand Camping ja mökki maksoi 63 euroa yöltä.

 

29.7.2016 Alta - Garsia - Karigasniemi - Kaamanen - Vaggatem 570 km

Olipa leirintä alueella sellainen pöytä jota ei saa rymyämällä rikki saati kauhavalaista siihen uppoamaan. Ja siinä vierellä tieviitta jossa oli jopa Roomaan 4276 kilometrit. Suunnaksi Altan Postitie ja ylä osa siitä. Kaverilla Anakee 3 joten alapäätä tyhjä lähteä ajamaan niillä. Kyllä postiteien alussa näytti että kaverilla saisi olla eri renkaat, kun yritti polttaa lakua soralla ja asvaltti renkailla. Pikefossenilla pysähdyttiin ja suomalaisia kalastajia näytti olevan taas Mazijoella. Tästä matka jatkui 92 tietä Karasjoelle ja siitä Suomen puolelle Karigasniemeen. Karigasniemessä söimme, eipä tainnut juuri muuta olla tarjolla kuin Pizzaa. Olisi alagartea joutunut odottamaan puolisen tuntia että olisi auennut. Tankeihin meno vettä ja kohti Kaamasta. Kaamasessa tiemme erosi. Jatkoin itse Näätämön suuntaan.

Hieman ennen Näätämöä oli KTM mies tien laidassa pysähtyneenä. Pysähdyin ja kysyin että onko ongelmia. Ei ollut. Poristiin sorateistä ja häntä kiinnosti Pomokairan läpi ajo paljonko on vettä Rajalompolossa. Sanoin että noin 40 cm ja viikko sitten siitä yli ajoin. Sitten mainitsi että olen jo toinen pysähtynyt motoristi että juuri ennen sinua yksi pysähtyi myös. Ja jatkoi matkaa Kirkkoniemen suuntaan. Arvelin että Yöjutaukseen myös hän on menossa. Toivotin turvallisia kilometrejä ratsun selässä.

Näätämön kaupalla näinkin että BMW pyörä on parkissa. En tunnistanut pyörää ennen kuin MEK tuli ja esitteli itsenä. Täydensin ruokavarastoja Näätämön K kaupasta ja tankki täyteen meno vettä tietysti. Tästä jatkoimmekin jo kahden baijerilaisen muodostelmassa kohti määrän päätä. Seuraava pysähdys oli Hessning K Cirkle jossa join kaakaot. Tästä matka jatkui kohti Vaggatemiä. Juuri kun käännyimme soratielle tuli MEK lle tuttu mies TV. Itse myös nähnyt ohjelma en olisi tunnistanut. Siinä turistiin suomen kielellä parikymmentä minuuttia. Hilloja joka paikassa ja eraus karhu liikkuu siellä minne menemme. Tämä mies on Paatsjokilaaksossa asuva Hermann Sotkajärvi on ollut ikänsä tekemisissä karhujen kanssa. Hän tietää mitä tehdä, jos karhu yhtäkkiä ilmestyy metsästä. Ohjelma on katsottavissa Areenassa 17.12.2016 asti.

Olimme 21.15 Suomen aikaa määrän päässä. Pystytimme teltat ja lähdimme käymään kolmen valtakunnan rajalla. Vettä oli ja Norjalaisten pitkospuut oli osittain veden alla. Olihan täällä vettä tullutkin. Ja myös hilloja söimme välillä. Rajapyykillä olimme puolen yön maissa. Takasin lähdettyä tuli taivaalta vesi kuuro niskaan. En katsonut kello koska olimme leirissä. Muu porukka oli mennyt nukkumaan. Nuotio oli vielä hiilloksilla joten pääjoukolle äkiä kunnon tulet jos ovat kylmissään kun tulevat. Tulivat joskus kolmen maissa. Ja tietenkin suomen ajasta puhutaan edeleen.

 

 

 

 

Tässäpä tämä tuskin enää lisään videoita tai juttua. Alla olevista videoista selviää lähes kaikki.

 

 

 

 

 

 

Tässä McHuurteen tekemiä videoita YöJutauksesta.

 

YöJutaus I "Pre Teaser"                                                                                                                            YöJutaus I - TEASER

              

YöJutaus I:n vesipaljut                                                                                                                             Näätämön K-Marketin terassilla......

              

YöJutaus ja eri ammattiliittojen erikoisasiantuntijoiden lausunnot sen haitoista, yms....                                Yöjutauksessa palakitut

                  

Yöjutaus "Kuraa, lätäkköä mutta ei sotatien kunnossapitopataljoonasta alppikengän jälkeäkään"            YöJutaus "Poliisiasemalle uimaan, ja sit Grense- Jakobselviin tulille"

         

YöJutaus "Korpfjelletiltä jacuzziin"                                                                                                        YöJutaus "Vardön uutta hotellia, ja kardaanikaputtia"

         

YöJutaus "Sa´pmi Petteriä tapaamassa"