GS Attack to Vaggetem 8-11.7.2013
Huomio alla olevan jutun on kirjoittanut MC Huurre. Juttu löytyy myös Pohjolan Kurapyöräilijöiden sivulta. Sivun materiaaliin omistaa MC Huurre.
Iskettiin 3:lla
GS:llä
Pasvikin
laaksoon ja tarkemmin siellä
Vaggetemiin,
Nyrudiin
sekä kolmen valtakunnan rajapyykille
-tai
ainakin sen maastoon. Kuiteskin
niin pitkälle kunnes tuli stoppi
ethen, eli ruma musta käsi
keltaisella pohjalla ja sit
vielä nuori rajavartijanainen! Kelit olivat kelvolliset tosin räntääkin
olis
voinut sataa.....tai edes pohjoistuulta joko olisi ollut poikaa niin
ilmajäähdytteisille koneille kuin
kuskeillekkin.
Reittinä
tämmönen, ( tosin
tää
GM
ei osaa piirtää reittiämme aivan alas rajalle asti...!), eli ei suorinta reittiä
iskun jälkeen pakoon kuitenkaan vaan
Slettnesin
majakan kautta. Vaggetem
ja Slettnes
siksi kun eivät kaverini olleet noissa paikoissa käyneet niin opasohjaajana
toimin ite
siis.
Ja jotta matkaan saisin vähäsen, edes jotain lisäjännitystä, niin
jutasin
Ylitorniossa 3":n tuuman naulaan niin että hetken aikaa meni ennen kuin tajusin
että runko ei ole väsynyt vaan luikertelu johtuu takarenkaasta. Edessä vielä
2500km:n ajo Pasvikiin,
sen jälkeen rompolia,
terävää kiveä ja muutenkin todella
surkiaa
enduropolkua niin nyt ei onnistunut isku kohteelle ollutkaan enää aivan
läpihuutojuttu!
No ei muuta kuin äärimmäisen
seikkailupärräni
sivulaukusta "mällipakkaus" käyttöön ja ilmat sisään. Olimme sopineet Kittilän
Shellille kokoontumisen ma. aamuksi klo 10:00, joten nyt oli tiukattava sinkkiä
kireämmälle koska rengasoperaatiossa menetimme kaiketi sen 20 min hyvää
jutausaikaa!
Rengas tuntui pitävän ilmat myös renkaan alaosassa joten keskeytyksittä
saavuimmekin Shellille sen 20min myöhässä mutta
GSA-kaverimme
ei siitä vielä hermostunut.
Jatkoimme sulassa sovussa Levin ja Pokan
tien kautta matkaa Inarin
Nestelle jossa tankkasimme
seuraavan kerran, tosin 1200GSA-kaverimme ei tainnut turhaan availla
korkkiaan..(tanker-R1200GSA)!
Kiihdytimme muutamien sadekuurojen lävitse
Sevetintietä
kohti Näätämöä
ja kellonaikojen vertailua varten pysäytin kolmen
GS:n
parven
(Kette), sopivasti Palovaaran laelle
jossa oli vieläkin kaatamaton palovartiotorni. Kellot täsmällistä iskuamme
varten synkroniin
ja yhden ohjaajan voimin kapuaminen ilmatähystystä suorittamaan ja siten
turvaamaan muiden, vanhempien ohjaajien vedenlaskuoperaatio.
Jatkoimme sovitulla tavalla,
muodostelmassa sekä Sevetintien
leveyden huomioon ottaen,
melkeimpä kohtuuttomalla
ajonopeudella kohti Höybuktmoenin
entistä niksmannien
sotilaslentokenttää. Kentälle saavuttuamme ohjasimme
GS:t
siistiin riviin ja ojennukseen entisten
Stuka-
sirpalesuojien sisään, kaiken varalta. Emme kuitenkaan kohdanneet tulta sen
enempää idästä kuin lännestäkään joten saimme suorittaa kuvaustiedustelua aivan
rauhassa...... .
Tämä kuva muuten ei esitä erään
mukanamme olleen ohjaajan kuvaa vaikka yhdennäköisyys onkin melkoinen. Hän
onnistui jälleen pudottamaan yhden (varpusen) Pokan tiellä yhteentörmäyksen
tuloksena hänen itsensä kärsimättä laisinkaan tappioita! Onnistuimme siis
jatkamaan toistaiseksi tappioitta
Hessengin
Statoil -huoltamolle jossa suoritettiin
Gessujen
pikatankkaus, toki sammutimme koneet tankkauksen ajaksi. Täydensimme vesisäiliöt
sekä vastaavasti suoritimme henkilökohtaiset
hygieniajutskat.
Starttasimme tielle kaikki kolme lähes yhtaikaisesti ja otimme suunnan kohti
Vaggetemia.
Mutkainen ja mäkinen tie oli kutakuinkin oivallisen huonossa kunnossa aivan
kuten 12 vuotta sittenkin, joten
gessuohjaajien suut olivat
muikeana! Jutausnopeutemme
oli jälleen aivan jotain muuta mitä tienvarren punavalkeissa tikkareissa oli
toivottu, senkin uhalla että
norweegian sanktiot ovat
erityisen kohtuuttomat jos tutkakeilaan sattuu joutumaan.
Luotimme rajaseudun hiljaiseen ja lähes
olemattomaan liikenteeseen ja muutenkin olisi tuntunut turhauttavalta siirtyä
kohteelle vaatimatonta ohjausnopeutta käyttäen etenkin kun näkyvyys oli
kerrassaan mainio! Sadekuurotkin jäivät tyystin Suomen rajan taakse.
Kello lähestyi jo iltaa ja tarkoitus oli päästä majoittautumaan ennen keskiyötä
ja mahdollisesti aivan tien päähän eli kolmen valtakunnan rajamerkin maastoon.
Vaggetemin
hiljaisempaakin hiljaisemman kyläpahasen jälkeen asfalttipäällyste loppui ja nyt
raskaasti lastatut Gessumme
keikkuivat kuin ilmatorjuntatulessa. Uraa oli mutta kehnoa. Hieman ennen
Nyrudin
poliisiasemaa tähystäjämme huomasi edellään hitaammin liikehtivän mönkijän
kyydissään vihreäksi pukeutuneita rajasotilaita jotka olivat selvästi hälytetty
varallemme. Yllätimme hemmot
totaalisesti! Johtopyörän kiihdytettyä
monkijän
rinnalle kovaäänisen kiihdytyksen raikuessa ilmoille alkoi mönkijä huojua ja
heilua puolelta toiselle holtittomasti, ja hetken jo luulinkin sen syöksyvän
viereiseen syvänteeseen lepikon keskelle!
Toinen ja vielä kolmas GS
lisäsi järkytyksen sekä tuhon laajuutta niin että mönkijäkuski lähes pysäytti
ajoneuvonsa paikoilleen meidän
jatkatessamme vauhdikkaasti
pomppivaa tieuraa lähettyvillä olevan poliisiaseman nurmialuetta kohti.
Laskeuduimme viheriälle tasaiselle ja hyvin hoidetulle nurmelle kaikkien
alkaessa selostaa äsken tapahtunutta kilvan toisiemme kanssa. Tuosta vaan ei
kenellekkään
suotu pudotusmerkkiä sivulaukkuun vaikka se olikin jo "melkein" pudotus. Jos
sitten joku kysyy ja ihmettelee että mitä ihmettä jokin poliisiasema on täällä
iivanan
kuusen takana korvessa, keskellä ei mitään niin selitys on yksinkertainen:
täytyyhän epäkelvot poliisit
jonnekkin sijoittaa niin miksi ei
tänne! Muutaman kuvan jälkeen jatkoimme kohti päämäärää, eli nyt tieura
totaalisesti oli kapea sekä kurapasseja täynnä oleva kiviura jonka katkaisi
pariin otteeseen tukeva hirsivarusteinen poroaita. Vuoroin perään väistelimme
muutoin niin suoralla entisellä sotatiellä olevia kurapasseja sekä isompia
kiviä, pienempien sinkoillessa jatkuvasti lokasuojiin sekä tienvarren
pusikoihin.....Venäjän puolta oli hyvä tarkkailla aina kun pusikot vain antoivat
myötä, eli tuolla joen takana oli se entinen
CCCP.
Tuli patoallas ja
met
jatkoimme ajoa nyt länteen, aina siihen asti kun vanhan sotatien, tai mitä siitä
nyt oli jäljellä ura ilmestyi jälleen eteemme. Suunta alas ja täytyy myöntää
että koko ajan oli mielessä että milloin takarenkaan alaosan ilmat tulevat
pihalle, joko mällin irtoamisen seurauksena tai sitten jokin terävä kivi
repäisee uuden reijän
kuluneeseen Trail
Attackiin.....muilla
sentään oli nappulaa tai ainakin kunnon
Heidenauta
alla. Vaan pääsimmepäs monen ajokelvottoman tieuran (ja hitaan etenemisen...)
kilometrin jälken
tien päähän, kolmen valtakunnan rajamerkin polun päähän.
Norskien
vartiotornissa syntyi säpinää kun asetimme
Gessumme
asemiin. Ajokieltomerkkiä sentään kunnioitimme emmekä tulleet siis haastamaan
riitaa norskien
rajasotilaiden kanssa, eli astelimme laillisesti polun päähän tutkailemaan
opastauluja. Kohta paikalle asteli, (säntäsi) kuvan kaunis norjalainen
valioluokan, viikinkien geenejä selvästi kantava tyttö- naissotilas, tosin ilman
asetta? Aseen kanssa olisimme
tiätysti kaikki antautuneet
välittömästi ilman "Hände
Hoch"-komentoakin.....tai
ainakin nuoremmat ohjaajat Korporaali
alkoi tivaamaan mitä hemmoja,
mistä yksiköstä, sotilasarvojamme, jne. mitä nyt yleensä tuolla korvessa
ensimmäisenä tuntemattomilta
BMW-GS-ohjaajilta voidaan nyt
kysyä. Vastasimme sotilaan lyhyesti ja tahdikkaasti tulevamme vain yöpymään
rauhallisin elkein, emmekä olleet aseistettuja edes....
Ihmettelimme vain sitä kun nainen ei
ollut kiinnostunut Gessuistamme
lainkaan, eli olisi ollut näköjään aivan sama vaikka olisimme tullee paikalle
John Deer-traktoreilla
tai japsimp:llä
! Törkeää! Päästimme naissotilaan jatkamaan matkaa kaikesta huolimatta koska
tiesimme että puiden takana näkyvässä tornissa meitä tähtäsi
sniper-valioluokan
(WW
II-Air
Veteran
Son)
ampuja, emmekä olisi saaneet ISOA majoitustelttaamme pystytettyä 2:lla
ohjaajalla, joten meillä ei ollut varaa menettää yhtä. Hiljaisuus palasi
alueelle jonka rikkoi ainoastaan
GSA-kaverimme kirveen iskut
nuotiota tehdessään sekä
Gessujemme pakoputkien hiljainen
naksahtelu kauniissa ilta-auringossa.....
Vartiovuorolistaa kun emme muistaneet tehdä, saivat kaikki ohjaajat nukuttua
vähintäin
5.45h. Aamu 7:00 oli ISO majoitustelttamme jo
Gessun
satulassa kuten myös ajohousumme takamukset murisevien koneiden viedessä meitä
jälleen kohti uusia seikkailuja
Tullessamme
edellisenä iltana kolmen valtakunnan rajapyykille, tai oikeammin sitä ennen,
antautui Gessuni
etustefa
vaikka vasta maaliskuussa sen vaihdoin!!
Elikkäs
taas tuli ensisiteelle sitten käyttöä, koska pidän noita
vermeitä
aina mukana ja mikäs sen parempi suoja teleskoopista pursuavalle ja sitä pitkin
jarrusatulalle valuvalle notkealle öljylle. Tästä saimmekin idean
mööten
nimeksi: "Stefa-Rally
I ", ´paikka ainakin on erityinen ja kuitenkin "faciliteetit"
ovat laadukkaat -tai
ainakin paremmat kuin pystymetsässä, alueella kun on:
-ulkohuussi
-polttopuita
-hillaa (kts.
vaikka kuva!)
-ilmainen mp-parkki
-24h / 7-security aluevartiointi & valvonta
-elektroninen ilmatilan valvonta
-suo-oja aamupesua varten ja mikä parasta, kaikki aivan
imatteeksi
!
No nyt jatketaan kuitenkin takaisin sinne
Hessengin
Statoilille mutta sitä ennen muutama pieni pysähdys, mm vankileiri 2:n kohdille
josta nopeat kuvat..
Mainittakoon samalla ja tässä yhteydessä
että niksmanneilla
oli Kirkenes
- Nyrud
välisen tieuran varrella 36 vankileiriä joista edelleen osan rakenteita on
nähtävissä, mm tiheät piikkilanka-aidat, telttakuopat, alkeelliset kiviuunit,
jne. Samoin matkan varrella olevalla
Tangenfjelletillä
oli niksmanneilla
88cm it-patteri
(tutkaohjauksella), jonka tehtävänä oli suojata läheisyydessä sijaitsevaa
elintärkeätä Nautsin
lentotukikohtaa. Alueelta voi yhä löytää puisia ammuslaatikoita sekä ammusten
hylsyjä, tuliasemakaivantoja jne.
Hessengissä
oli aikoinaan iso parakkialue joka käsitti yli 70 parakkia. Nyt kuitenkin
tankkasimme sekä Gessut
että ohjaajat. Tarkastin takusen
ja kas-kas,
ilmaa oli hiukan karannut harakoille, vain 2.3
kpa
vaikka Ylitorniossa laitoin sen 3.3
kpa.
Nooo....ei
hätiä mitään, nyt on alla kuitenkin pikiteitä ja siispä suunta vain kohti
Gamvikia.
Gamvik
on jäänyt ikävällä tavalla aikoinaan mieleeni, nimittäin sieltä on hankala saada
bensiiniä, sama koskee vieressä olevaa isompaa kylää eli
Mehamnia.
Jo kahdesti aiemmin olen joutunut tulemaan sieltä takaisin ihmisten ilmoille
"pintakaasulla" kilometrejä mielessäni laskeskelle samalla kun olen tiiraillut
kiesimittaria mahdollisimman ihanteellisia (taloudellisia), lukemia
käyttäen..... Nyt ei sitten tällä kertaa tehdä sitä virhettä!
Gandvikin
vuononpohjan jälkeen ohitamme 3
neuvostomp-hemmoa joilla on
allaan vaatimattomat, (175cc)
kevytmp:t mutta siitä huolimatta
he painelevat suhteelisen
rivakkaa vauhtia kuitenkin jääden nopeasti jälkeemme.
Karlebotn:in
risteyksessä pysähdyttäessämme kohta he tulevat takaamme ohitse äänimerkit
soiden?
Sodanjulistus- vai mitä tämä tarkoittaa? Starttaamme kohta heidän perään ja
pistelemme vuorostaan heidän ohitse torvet soiden.
Varangerbotn
oli nopeasti nähty ja surkeaa oli jälleen nähdä kuinka pieneksi ja hiljaiseksi
on tuo aikoinaan niin ISO kyläpahanen kutistunut. Kaasutamme kohti
Skiippagurraa,
(ent
Skipagurra)
jolloin vastaamme tulee 2
mp-hemmoa joista ensimmäinen
näyttää minulle "himmaa
-hei
hei" pumpaten kytkinkättään alas,
-moikkaa
ja kiitän sivuuttaessamme toisemme ja pudotankin välittömästi nopeuteni 80:een
......norweegian
sakot sattuu ihan oikeasti, viimeksi toissa maaliskuussa
Kvaldesundissa
1600Nok (230 €) vaikka ylitys oli vaatimattomat 9km/h 50@59 ...nyt ei sitten SAA
tulla maksuja!
Matelen korpitaivalta piiiitkään
80km/h toiset Gessut
perässä, kunnes alan "järkeilemään" että missähän kohdin se
radar-hemmo
oikein voisi olla? Tulen siihen tulokseen että seuraavan kylän, eli
Skiippagurran
portilla tietysti, no, sinnehän oli vielä matkaa ainakin 8 km ja meillähän oli
tälle päivälle ajomatkaa n 990km ja tarkoitus oli olla Lemmenjoella yötä ja
vielä käydä saunassa sitä ennen niin nyt lähetään ->
Kaarran n 100km/h erään mutkan jälkeen ylämäkeen ja huipulta avautuu, kas
ah-
niin ihana, jokaisen mp-hemmon
toivemaisema: POLITIBIL
MED
RADAR FORAN
! ACHTUNG
!!!!!!! Salama-jarrutusta ja olen jo a i v a n v a r m a n a että nyt osui ! Nyt
sattuuuuuuuuuuuuu
uuuuu
uuu
u ei taas !
Valuuttelen
"noin" 80km:ää alamäkeen "maisemia katsellen -tyyliin" samalla kun tsiigaan
peilistä takana tulevia toisia
Gessuja
Tenon sillan kupeella alkoi välittömästi
kypärit
päästäoton
jälkeen monitahoiset & vaiheiset
selvittelyt (+ hienpyyhkimiset sekä tietysti
onnittelut..B-)
aiheestä:
miksi ei sakkoja tullut -vaikka
piti !
Syy
sakottumuuteen
oli "miun
nopeat reflexit",
no tai sanotaanko että
POLITI-mannen hitaus kaiketi,
vaan oikiasti
se mittas
kahteen suuntaan sillä tykillään! Ja kun toi
Gessu
on loppujen lopuksi aikas
hiljanen
ja toisekseen paikalla oli melkoinen
tuulenmyrä,
niin siinähän kävi sit
silviisii,
et ko
mie
tulin putkahin
siihe
mäentörmäälle,
tää
manne
alkoi vasta suuntailemaan sitä tykkiään ja
mie
ku
kerkisin justiinsa sen verta
himmailee
nii
ei se sit
hirmuista ylimäärää miulle
nähtävästi näyttänyt, ja sit
ku
met
laskimma
alas, niin tää
hemmo
alkoi kääntää tykkiään vastaavasti alas
ko
nyt sieltä oli tulossa autoletka. Jari sanoikin (jutasi
n:o:lla
2), et manne
pysäytti het
seuraavan tulevan auton siihen sakkorysään......
Siis IHME paikassa mitattiin! Olin aivan varma et vasta
Skippagurran
portilla on tuo värkki- vaan ei.
No Tenon sillan kupeessa sit
makaroonit
pantiin kiehummaan
ja saimma
hieman huilata samalla...
Jatkettiin sitten kohti Mehamnia
ja sanoinkin että nyt sitten kaikki tankkaa vielä tuossa
Rustfjelman
Essolla koska Ifjordin
cafe-baarista ei ole aina ollut takeita. Niin myös tehtiin ja
sit
alkoikin taas se enskamiesten
hymyily, tosin pikitietähän tuo on mutta
stefarallille
ominaista kuoppa-pompputietä ja aivan samanlaista se oli 3 vuotta sitten.
LT:llä
ei tohtinut laskea menemään silloin mitä nyt ilosta kirmaten
Gessulla
Hyvin rivakasti, olkoonkin että radarista jo äsken selvittiinkin, paineli nyt 3
Gessua
vuononrantoja ylös ja alas niin että kauhistus! Kai siellä tikkareitakin jossain
oli vaan kuka niitä ennätti siinä
vauhissa
kahtelemaan
kun viimeisenä tuleva määräsi vaihdin ja
mie
taas suunnan...
Ifjordista
käännyimme 888-tielle jossa ei vauhti mitenkään hiljentynyt, vaan
melkeimpä
päinvastoin. Nyt kun oli reilusti näkyvyyttäkin paikka-paikoin kun
jutasimme
vuonoilla. Ainoa paha oli se kuin
norskit
tahtovat oikioa
noita kurveja ja aina oikeanpuoleisissa kurvissa oli sormenpäänkokoista
irtokiveä jonka meikäläisen
Contikin kyllä huomasi! Ja sitten
kun usein oli mr.Myrphy
ajossa mukana niin eikös se vaan ollutkin ihme kun ainoat ne harvat
vastaantulija-autot tulee juurikin noiden tiukkojen mutkien kohdilla samalla kun
otit reunakivet kiertäen keskitien kautta !......ja sama kohta taas
uudelleen.....
Noo....pääsimme kuitenkin ilman
damageja
Mehamnin
kylälle asti ja sehän oli ihmeen hiljainen? Ei siinä sitä kuitenkaan jääty
ihmettelemään vaan vielä oli 20km
Gamvikiin
matkaa, eli ei muuta kuin ruiskusuuttimet töihin...
Gamvikin
kylällä oli molemmat vanhat miehet lähteneet ulkoilemaan joita tervehdimme
hillitysti. Jatkoimme suoraan majakalle vievää tieuraa joka olikin, kas
-kas,
saanut uutta päällystettä sen 3- 4 km sitten viime käynnin, eli enää ei soraa
ollut jäljellä kuin viimeinen
kilsa pari. .. Tietenkin tämä
Gessuohjaajia
harmitti niin että emme
tod.näköisesti tule tänne
uudelleen enää koskaan?
Siinä viimeisellä osuudella muuten, sen mäen korkeimmalla kohdin on
oikialla
puolen niksmannien
tykstöasemat
(rajäytetyt)
ampuma-aukkoineen & romuineen ja nyt vasta tässä kotisohvalla muistin että olisi
ehdottomasti pitänyt käydä tarkistamassa oliko siellä paikoillaan vielä se
niksmannien
generator,
semmoinen siirrettävä rautakehikossa oleva boxeribensakone! No, se jää seuraavan
kertaan sitten tuokin....( ~2:n ~3:n vuoden päähän siis )
Tultiin maailman pohjoisimmalle (kiintomaan) majakalle eli
Slettnesiin.
Lintubongareitten
"paratiisiin" koska tämä piste on kaikenmaailman siivekkäiden viimeinen etappi
matkalla Karhusaarille & Huippuvuorille ja vastaavasti ensimmäinen sieltä
palatessa. Ja mikäs täällä rauhallisessa ympäristössä onkaan ruokailla, huilata
ja nukkua, mitä nyt jos vähän joskus tuulenväre käy niin että parit
aallonmurtajat huuhtoutuu kuivalle maalle majakan juurelle ja majakka huojuu
kuin laivassa olisi (näin sanoi majakan opas). Tosin olen
ite
aikoinaan täällä teltalla yötäkin ollut eikä edes kangas väreillyt koko yönä,
että kaikki on mahdollista..
Panimme isolleen ja söimme
norskien niin rakastamia
vohveleita Gudbrandsdalen
(juu se ruskea & makea) juuston sekä 3:n erilaisen hillon kera. Tuo kuvan
valkoinen flöte,
ei ole sitä miltä näyttää, vaan se on hapanta, kermavaahdon tapaista
jutskaa..
Kaffea
kun sai santsata mielenmäärin ja
itekkään kun en kahvia yleensä
juo niin 3 kuppia sain kitattua tuon maukkaan vohvelin kera enkä kehtaa tässä
kertoa sitä kuinka paljon ennätimme syödä noita hilloja ja ruskeaa juustoa sillä
aikaa kun odottelimme opastetun majakkakierroksen aloitusta.
Tuuli oli nyt ystävällinen koska
Gessutkaan eivät kaatuneet.
Pystyimme kävelemään aivan itsenäisesti majakalle jonne opas meidät ohjasi ja
aloitimme kierroksen luonnollisesti majakan pohjakerroksesta. Oli esitelmää
rakennushemmoista
kuvineen eli sama porukka joka oli rakentanut kaikki Finnmarkin majakat. Sitten
esittylyssä
oli tuo majakan valolaitteen, alkuunsa
petroolilla
toimivana se oli hiukan työllistävä kun joka päivä sinne piti raahata (ei ollut
tietä !) 100kg painavia tynnyreitä jne.
Sitten tuli niksmannit
jotka pitivät liittoutuneiden aluksia silmällä vaan eihän
net
tyhmiä olleet että aivan rannikolla olisivat ajelehtineet....
No sitten ku
Hermannin lähtöaika koitti niin sitten piti majakkaa vähän tuulettaa niin että
tynkä jäi jäljelle. Neuvostojoukot sitten auttoivat rakentamisessa koska valo
oli etenkin heille tärkeä juttu ja siksi mm
portaikkossa
on neuvostotähtiä jne,
vähän muutenkin eri mallilla rakennettu tuosta räjäytyskohdasta ylöspäin.
Tultiin ylös valolinssistön viereen ja olihan siinä "masterpiece".
Näkyy muuten kauas tuollainen linssistö ja nyt aivan harmittaa kun en malttanut
sitä olla tsiigaamassa mereltä käsin kun pari vuotta sitten
Hurtigrutenilla
ajelin ohitse, mitä kun oli yöaika ja merellä myrskyä....
Sitten tuli kylmäsota ja
kriositettina siitä mainittakoon
tuo eräs maatilan taloksi naamioitu rakennus aivan majakan läheisyydessä. Se
nimittäin toimi mereen laskettujen
Sonar-poijujen
kuuntelukeskusena
eli neuvostosukellusveneitä pystyttiin jäljittämään tuolta mökistä käsin. Mökki
on nykyään kesäasuntona. Ai niin ja juu, tuosta majakan sumutorven tehosta voi
saada hieman jonkinlaisen kuvan kun opas kertoi sen torven äänen kantautuneen
aina Mehamniin
asti, että voi - voi niitä perheitä, (4-5), pienine lapsineen jotka joutuivat
itse majakalla aikoinaan asumaan !
Meillä on nyt kääntymisen paikka, eli oli aika lähteä
jutaamaan
takaisin Suomeen ja 888-tie oli nopeaan vauhtiajoon kuin tehty.
Polttoaine tosin oli meillä hieman vähissä (taas !),
Gamvikin
kylän ainoa pumppu oli suljettu ja luulimme että
Mehamnista
saisimme. No Mehamnin
ainoa asema oli mennyt kiinni 45 min sitten, eikä se ollut automaatti. Ainoa
paikka josta voisimme saada olisi siten se epävarma
Ifjordin
Cafe-baari? No, ei muuta kun taloudellista ajotapaa kerraten eikä sitten kovin
raakasti
kiihdytellen tultiin "häntä koipien välissä" asenteella pintakaasuajoa lähes tuo
koko matka vaikka nimenomaan oli tarkoitus ettei nyt pääsisi näin käymään kun jo
kahdesti aiemmin olin melkein jäänyt sinne tien päälle....(elämä on..). Meidän
GSA-miähellä
oli varmasti hauskaa seuratessaan kuinka hiljaa ja nytkytellen eräät meistä
ajoivat.....
Hopseidetin
kohdalla vielä hieman kuvailtiin tuota luonnon muovaamaa "lähes" läpikuljettavaa
vuonoa. Nyt kun oli laskuveden aika, niin pääsimme näkemään kuinka rannalla oli
useita kraatereita
muistona siitä kuinka niksmannit
yrittivät räjäyttämällä saada venereitin tuosta läpi, onnistumatta siinä
kuitenkaan. Olisihan se selvästi lyhentänyt tuota nykyistä rannikkoreittiä.
Ifjordissa
oli kuin olikin automaatti joten saimme tankit täyteen ja nyt alkoi jälleen
"oikea ajo"!
Met
annoimme Gessujen
laulaa ja ei aikaakaan kun olimme jo
Skoganvarren
kenttäsairaalan raunioilla.
Niksmanneilla kun oli
Lakselvissa
suurin sodanajan lentotukikohta (Banak)
ja pien- ja suurvammapotilasta kun jostain kummasta syystä niitä riitti niin
jossaihan
ne oli kuntoutettava ennen pitkää laivamatkaa tai sen ajan koneiden, kylmää ja
rahnustavaa
lentomatkaa Germaaniaan.
Skoganvarressa
pantiin harsoa käteen tai sitten sitä lyhennettiin sopivammaksi.
Mainittakoon vielä kun tuli tuo
Banakin kenttäkin puheeksi. Jos
ajatte ennen Lakselvia
paikkaan nimeltä Hamnbukt
5. on siellä sataman lähellä kalliolla laivan keula. No mitenkä se sinne on
joutunut ja miksi, sen voitte arvata kun kerron että kyseessä oli ammuslaiva ja
sitten kerran eräältä matruusilta pääsi suusta sana: "ups"
Laivan nimi oli
Argus
Vaan mehän aloimme loppujutauksen
kohti Lemmenjokea jonne savuimme
aamuyön auringon ensisäteiden aikaan ja tietty saunomaan ensimmäiseksi......Hyvä
reissu vaikka itelle
ei tullut mitään uutta ......paitsi tuo majakka sisältä.
Ja vihdoinkin, se
kauan ja piiiitkään
odotettu 278-osaisen, suuren suosion saavuttaneen
DVD-sarjan
ensimmäisen osan traileri nähtävissä nyt ja VAIN
kurapyöräiljä-saitin
lukijoille
T Ä Ä L L Ä,
olokeepa
hyvät ja kypärit
päähän - sohvatuolille makhuulle
8- minuutin ajaksi
Loput tämän odotetun ohjelmasarjan 276-osaa ja tästä nyt näkemäsi trailerin
varsinainen 55-minuuttinen ensimmäinen osa tullee syksyn aikana tai jää kokonaan
tulematta....
Tässä Mc Huurteen tekemä video reissusta
Ja tässä ensisiteen käyttöä moottoripyörän etefa vuodon korjaamiseen.