Malagaa masennukseen 3 - 9.12.2014

Reissu tuli puun takaa kun soitin Valkoisen Jäämeren Jutaaja Mc Huurre, siinä isompia miettimättä (max 2 min) kysyin voiko lähteä seuraksi. Liput tilasi heti puhelun päätteeksi. Töistä piti yksi loma päivä ottaa lisää. Sekin onnistui "Buenosti."

Mc Huurre, tekemiä videoita Youtubella.

Málagaa masennukseen & Albufeiraa alakuloisuuteen (johdanto)                        Málagaa masennukseen & Albufeiraa alakuloisuuteen "Official Trailer"

3.12.2014 lentokoneella Malagaan. Malagassa oltiin 23.45 paikallista aikaa. Siitä taksilla hotellille ( Benalmadena Palace) ja nukkumaan.

GS700 alle ja sit noudetaan Wingi                                                                                    Öljyt vaihdettu ja sitten: Go West !

1 päivä 4.12.2014 reitti suurin piirtein kilometrejä noin 150.

Alkoi heräämisellä ja siitä huonosti nukutun yön jälkeen respaan. Antoivat huoneen hissin vierestä. Aamupalan saimme hyvitetyksensä. Aamupalan jälkeen altaille. Ei ketään uimassa eikä meitäkään kiinnostanut saati ollut aikaa koska vuokra pyörä BMW F 700 GS vuokrattuna saapuu puolen tunnin kuluttua.  Larios rental vuokraamosta 350 euron hintaan. Sitten toisen pyörän luo ja siihen öljynvaihto. Öljyt käytiin hakemassa huoltoasemalta. Wingin öljyn suodatin ei tahtonut lähteä irti tuppivyöllä. Meisseliä ei saatu lyötyä läpi. Joten hakemaan työkalua. Ei sitä kaupasta eikä kolmesta ensimmäisestä huoltoasemalta löytynyt. Neljännestä sain vasaran josta oli varsi irti. No sillä meisseli läpi ja suodatin irti ja uusi suodatin paikoilleen ja öljyt koneeseen.

14.36 palautimme vasaran ja samalla tankkasimme tankit täyteen ja matka alkoi. Solred Benalmadena. F 700 GS meni 12,34 litraa. Litra hinta 1,275 euroa/litra. Ajoimme aina  Mirador del Estrecho jonne pysähdyimme katsomaan Afrikan mannerta. Tässä oli kissan pentuja jotka myös halusivat kyytiin. Koira ei niinkään ollut kiinnostunut meistä.

Tästä ei enää ollutkaan pitkä matka majapaikkaan. Beach Hotel Dos Mares majoitus BUNGALOW  maksoi 74 euroa sisältäen aamupalan. Majoituksen vietyä tavarat meren rantaan kuvaamaan auringon laskua. Taivaalla oli tummia pilviä joista tuli reissun ainoat sade pisarat hartioille. Illan päätteeksi kävimme syömässä hotellin ravintolassa.

Tarifa ja ensimmäinen ajopäivä takana....Mc Huurre, tekemiä videoita Youtubella.

2 päivä 5.12.2014 reitti suurin piirtein

Aamu alkoi pulahduksella mereen josta aamupalalle. Aamupalan jälkeen teimme yhdessä Wingiin lähtötarkastuksen. Siinä menikin tovi.

Tiellä( N 340 / E5) olikin tuulimyllyjä jotka eivät pyörineet koska tuulta ei juuri ollut. Vejer de la Frontera ennen  tiellä  pikipaikkauksia, tuskin roudan aiheuttamia. Tästä ajoimme Shell ( Ctra. el Calvario Jerez de la Frontera) tankille vieressä näytti oleva IKEA. Tällä kertaa tankkiin meni 12,38 litraa. Keskikulutus oli 4,87. Paikalliset maksoivat ensinnä ja sitten tankkasivat. Tästä jatkoimme matkaa ja edessä alkoi näkyä armeijan autoja. Kenties viesti komppania tuli jostain. Autoja oli 12 ja kärki auto. Seviliassa olikin pientä ruuhkaa olihan kello 16 ja perjantai. Paikalliset moottoripyöräilijät ajoivat aika rohkeasti. Tästä moottoritietä kohti Portugalia.

Sevilian ruuhkassa.                                                                                                                   Äkkihoppu edelle!

Portugalin ja Espanjan raja silta!

Rajan jälkeen oli tietulli asema jossa pähkäilimme pitääkö maksaa. Kylteissä ei ollut moottoripyöriä pitikö maksaa vai ei. Emme maksaneet jatkoimme matkaa. Vähän tämän jälkeen pysähdyimme tankkaamaan. Tankkasin 16,08 litraa joka maksoi 23,86 eli litrahinta 1,484 Euroa /litra. Nyt keskikulutus viime tankkauksesta oli 6,14 litraa /100 km. Suurempi kulutus johtui siitä että ajoimme pitkään moottoritiellä jossa nopeus 120 km/h.

Mantaariini kauppias tien laidassa käännyimme ja kävimme ostamassa 3 kg mantariinejä 2 euroa.

Majapaikka oli Monica Isabel Beach Club saimme viimeisen huoneen paikka oli ihan täynnä. Päästyä majaksi kävimme rannalla ihailemassa auringon laskua ja keräsimme simpukan kuoria.

Mc Huurre, tekemiä videoita Youtubella.

Toinen ajopäivä ja suuntana Albufeira                                                                         Alkaa helpottamaan.....

3 päivä 6.12.2014 reitti

Aamun sarastaessa ajoimme rannan tuntumaan ensinnä kuvaamaan auringon nousua. Siitä sitten vasta aamupalalle.

Aamupalan jälkeen sattui pieni hazardi homma hotellin aulassa. Mitä tässäkin tilanteessa olisin tehnyt. Tästä lähdimme kohti Ponta de Sagres. Kävimme LAGOSissa  tankilla  6,19 ja hinta jo 1,499 euroa /litra. Nyt keskikulutus 5,53 litraa / 100km. Huoltoasemalta lähtiessä siinä pölähti varpusparvi, kyytiin halusivat. Emme ottaneet koska ei kypäriä eikä muitakaan ajovarusteita. Vähän ennen linnoitusta paikallinen ajoi aika lähellä. Eikä mennyt edelle vaikka ajoin tien reunassa. Ilmeisesti paikallinen tapa.

Sagresin linnoitus meinattiin vallata vaan se Suomen lippu jäi matkasta.

Sagresin linnoitus katsoimme kun neljä lautojen kanssa pulikoivat meressä. Laine lautailijoita ilmeisesti.

Sagresin linnoituksessa oli myös pieni kirkko, kävimme tovin siellä hakemassa suojelusta retkelle.

Varpusparven hyökkäystä & paranemista havaittavissa ja Mandarinas y Motos  Mc Huurre, tekemiä videoita Youtubella.

Cabo de São Vicente majakalle seuraavaksi. Sinne olisi päässyt ihan perille vaan enpä viitsinyt ajaa. Siellä oli kahvila jossa join kahvit ja lähetin postikortteja muilekin jutaajille.

Aljezur bombeiros palolaitoksen vieressä Wingi mies tankkasi menovettä. Tästä jatkoimme Odemira jossa katsoimme löytyykö majoitusta. Kylän jälkeen näytti että pieni rakennus olisi ollut tulessa, ei ollut poltti risuja sen takana. Tästä vähän matkaa niin pellolla polteltiin risuja jälleen. Tien laidoissa puita ja näytti siltä kun olisi ajanut tunnelia.

Aurinko alkoi jo painumaan alas eikä majoitusta löytynyt,  jatkan kun ehdin. Aljustrel löysimme hotellin joka maksoi 65 euroa aamupalalla. Hotellissa oli Turkkilainen ja Suomalainen sauna. Toki kävimme saunomassa. Harvinaista herkkua. Koko reissun siistein ja paras hotelli hinta laatu suhteelta. Hotelli sijainti. Google mapsillä.

4 päivä 7.12.2014 reitti

Aamupalan syötyä pyörille ja lähtö tarkastus. Lähtötarkastus sujuikin sukkelaan noin 1h 45 min. Tästä Beja kautta Moran. Vähän ennen Moran ia oli aika paljon oliivipuita tien varsilla. Moran kylää ennen tien kunto ei ollut Wingille paras mahdollinen. Taasen F 700 GS toimi ihan hyvin asvaltti renkaillakin. Noin 35 km ajettua pysähdyimme Beja tankille. Nyt tankkiin meni 9,88 litraa ja ajettuja kilometrejä 229. 95 maksoi 1,489 Euroa/litra ja keskikulutus nyt 4,31 litraa/100km. Tämä oli reissun pienin kulutus johtuen siitä että ajoimme pieniä teitä ja hiljaisella nopeudella.

Moran jälkeen oli junan tasoristeys jossa ei näyttänyt kuitenkaan kulkevan junia. Tiellä kuitenkin oli varoitus merkit tasoristeyksestä.

Rosal de la Frontera jälkeen pidimme pienen siestan. Muitakin  pyöriä näytti menevän ohi.  Sevillan kaupungissa mentiin muutama risteys ohi. No navigaattori löysi seuraavan reitin.  Niin ja liikenne ympyrässä valotkin. Vähän ennen Moron De La Frontera kylää kurvissa autoa työnnettiin. Lähellä oli armeijan tukikohta, kenties olivat sinne menossa. Tästä ei ollutkaan ennän pitkä matka Gran Hotel Morón. Kun saimme majoituttua sitten lähdimme Moron De La Frontera syömään. Paikalla oli myös sirkus ja väkeä sen mukaisesti. Runsaiden etsintöjen jälkeen löysimme yhden missä ei ollut tungosta. Söimme ja taustalla televisiosta tuli peli jossa  Barcelona pelasi jalkapallo.

Kahden pilkku neljän vai minkä tähden hotelli ?    Mc Huurre, tekemiä videoita Youtubella

5 päivä 8.12.2014 reitti

Aamulla vielä kävimme Moron De La Frontera kylässä sekuvain ajelemassa ja hotellin vieressä tankkasimme. Nyt meni 14,51 litraa ja maksoi 17.70 euroa. halvinta bensiiniä nyt 1,22 euroa litalta. Keskikulutus nyt 4,6 litraa ja ajettu 316 km. Tästä sitten suunta El Coronil kylä jossa näkyi ensimmäinen paikallis- poliisin auto. Kylällä ei näkynyt juuri muita kuin yksi koira, kaikki muut ilmeisesti nukkumassa. .

Móron: Pizzaa, sirkusta ja vähän tähtiä.....   Mc Huurre, tekemiä videoita Youtubella

Tästä jatkoimme alta 10 kilometriä Castillo de las Aguzaderas joka olisi ollut vallattavissa koska päivystäjää ei paikalla

Zaharan kylän jälkeen tie lähti nousemaan ja kävi 1357 metrissä. Tässä pysähdyimme ja napsimme kuvia.

Tässä 13,5 min videon pätkä kun noustiin  huipulle.

Rondan kaupunki taustalla ja Puente Nuevo silta.

Tästä alkoikin koko reissun parhainta tietä. Kallistukset hyviä ja voi ajaa aika reipaasti. Ei kuitenkaan niin reipaasti kuin paikalliset. Kerrankin takarengas kului koko kulutus pinnalta. Syynä kurvia ja kurvia.

Tästä muutama video tiestä.

Paikka oli suosittu pyöräilijöiden keskuudessa.

Rätkäkundeja & pauketta  ja Aja ajomiäs, äläkä vain unta nää....  Mc Huurre, tekemiä videoita Youtubella

Tästä matka jatkui kohti Benalmádena ja Apartamentos Vistamar. Päätimme ajaa pitkin moottoritietä säästääksemme aikaa. Tankkasimme tankit täyteen ja Huurre pesi pyörän. Tämän jälkeen hotelliin. Palautin pyöräni viereiseen hotelliin jossa yövyimme ensimmäisen yön. Sitten kohti avantoa.

Tämän jälkeen Huurre palautti pyörän tallille josta se haettiin. Illan päätteeksi kävimme kaupassa hakemassa illaksi ja aamuksi evästä.

9.12.2014 aamulla aikaisin kentälle 7.00 paikallista aikaa kone lähti. Taksissa kysyin Huurreteelta mikä jäi? No masennus jäi.

Välilasku tehtiin Lontoon Gatewick  kentällä. Malagasta lähtiessä koneen kapteeni sanoi että vasta tuulta joten myöhästymme Lontoosta. Koneen vaihto meni juoksu jalkaa muutama jäi koneesta. Helsinki - Vantaa kentälle saavuimme niin Huurteen lento Jyväskylään oli peruttu. Lento oli korvattu bussi matkalla. Flybeltä oli yksi kone rikki joka vaikutti lentoihin. Itsekin jouduin lentämään Kemiin Kajaanin kautta.

Matka meni ihan suunnitellusti. Mitään ongelmia ei ollut. Kelikin oli mitä parhain pohjoisen moottoripyöräilijälle. Lentoliput maksoi 164 euroa Helsinki - Malaga - Gatewick - Helsinki (Norwegian) 118 euroa Kemi- Helsinki - Kemi (Flybe) matkatavaroita ei ollut vaan pelkät käsimatkatavarat. Pyörän vuokra 350 euroa.