18.7 - 23.7. 2014
Kaverin kanssa päätettiin lähteä käymään Norjassa. Pakkasin pyörän jo 16.7 valmiiksi. Torstaina menin töihin ja perjantaiaamuna lähdimme pohjoista kohti. Reissulla suunnistelin tehdä seuraavia asioita. Veinesodden batteri käydä katsomassa, Boston koneen hylkyä, ja Berlevåg asemia.
18.7.2014 1. Päivä 890 km. Tornio - Sodankylä - Ivalo - Utsjoki - Tana - Kongsfjort - Berlevåg - Austertana
Lähdimme 9 jälkeen liikkeelle. Ensimmäinen pysähdys oli Neste Sodankylä jossa joimme kahvit ja söimme kaverin tekemiä voileipiä. Seuraava pysähdys oli Ivalon ABC jossa tankkasimme ja täydensimme ruoka varastoa. Vähän ennen Utsjokea taivas näytti tummalta joiden takia pysähdyimme ja teimme ruuat. Juuri kun saimme syötyä alkoi hieman sataa vettä. Pieni kuuro oli vain.
Jatkoimme matkaa tietä FV 891 ja käännyimme FV 890. Tästä risteyksestä noin 8,6 km päässä vasemmalla on järvi jonka takana on Boston koneen hylky. Emme kuitenkaan lähteneet käveleen sinne koska kello oli paljon ja eikä ajosaappaissa sinne oikein haluttanut kävellä. Ilma olen että sataako vai ei. Jatkoimme matkaa Kongsfjord josta löytyy Veinesodden batteri. Ilma oli hieman sumuinen.
Tässä muutama videon pätkä joista selviää jotain paikasta.
Paikan viereen pääse jopa autoilla, me kummiksi ajettiin pyörillä perille asti. Alla olevista vidoista näet tien kuntoa.
Joku tutki tarkoin ympäristön.
Berlevåg asemista ei juuri ollut jäljellä kuin betonin murskaa. Taustalla Berlevågin kylä. Asemat ovat olleet nykyisen maston juurella.
Tästä ajoimme Austertana ja ihan tien FV 890 vieressä oli majoitus tilat. Illalla kävimme saunassa jossa oli uima allaskin. Aamupala oli jo huoneessa. Leipää, kananmunia, yms.
19.7.2014 reitti tässä. 8.30 olimme jo tien päällä. Suunatana oli Tana ja sieltä Nuorgan jne. Alla oleva kuva majapaikan kohdalta tieltä otettunai.
Kuitenkin päätimme pistäytyä Tenojoen ja meren yhtymä kohdassa. Tänne on joki tuonut ajan saatossa hiekka aika lailla.
Tässä video tielle FV 890.
Tästä jatkoimme Tana josta taasen Nuorgam ja suomen puolelle. Alakönkäällä oli suomalaisia lohestajia joilla oli siimat olleet kireällä. Juttelimme heidän kanssa ja jatkoimme Utsjoella kahville. Minua olis haluttanut jäädä tänne kun täällä oli Teno maraton. Olihan minulla sen verran lenkki vehkeitä matkassa että siitä olisi läpi päässyt. Urheilu teippi nänneille ja varpaiden väliin valkovaseliini vain uupui. No kumminkin olisi ollut joku tuttu jolta olisi saanut niit. Tässä tuloket. Näin jälkeen päin ei harmita yhtään että jäi väliin.
Utsjoelta jatkoimme Tenojoki vartta Karigasniemelle jossa maisemat on hyvät. Karasjoella pysähdyimme kahville. Tästä jatkoimme jotakin kuin 20 km ja teimme ruuan. Syötyämme jatkoimme matkaa POSTI TIEN etelä päähän. Kenties ajamme tämän vielä tänä kesäna Sepon, kaiman ja Manun kanssa.
Tästä kohteena oli Hetan majatalo jossa Piese taasen tarjosi kahvit ilmaiseksi kurapyöräilijöille. Saimme myös hyvän vinkin missä kannatte tankata Hetassa. Itse en tankannut koska riittää hyvin vielä bensiini. Muoniossa kävin kaupassa ja Reponiemen tien haarassa erosimme. Jäin vielä Muonioon yöksi.
Muoniossa viihdyin pari päivää tai oikeastaan Koniniemessä. Lepäilin ja kävin lenkillä. Kävin ihastelemassa salaman halkaisemaa puuta ja siinä samalla Muoniossa kaupassa.
Fiskarsin voittanut alla olevissa videoissa.
Muoniojoki ja lohta on tänä vuonna. Siinä kun saunottiin lohta hyppi siellä täällä. Ei kuitenkaan ota kiinni koska veden lämpötila liian korea.
Lämpötila paukkui helle rajalla joten 22.7.14 päätin lähteä pohjoista kohti. Muoniossa tankkasin tankin täyteen. Käsivarrentie 7665, Enontekiö meni vaaraan tie ja päätin käydä katsomassa koska ei ollut puomia.
Video ylös ajettaessa ja maisemia ylhäältä.
Käsivarrentie 10585, Enontekiö lähtee tie Lammasoaivi päälle vaan eipä sinne taaskaan päässyt kun puomi oli kiinni. Olisiko ollut kolmas kerta kun yritin sinne päästä maisemia katsomaan.
Hieman ennen Birtavarrea on vanhaa E6 tietä johon on tehty Skardals tunneli joka on 2265 metriä pitkä. Eipä ihmetytä miksi on tehty kun ajoin vanhaa E 6 tietä. Niin näille ei kaikille pääse välttämättä. Tälle ei pääse kun pyörällä. Alkupäässä kaksi kiveä nostettu ettei autolla pääse. Toisessa päässä kaivettu oja.
Birtavarresta lähtee tie FV 333 josta pääsee Haltin huipusta 6 km päähän. Täällä oli joki suomalainen kuvaus ryhmä kuvaamassa jotain. Jossain näillä main.
Saavuin puolen yön maissa ja pystytin teltan ja lähdin kohti Haltia. Ilma lämpötila oli +16 astetta ja sääskiä ihan kiitettävästi.
En käynyt Haltin päällä vaan Ráisduattarháldi päällä. Joka on hieman korkeampi kuin Halti.
Paluumatka tunnelmia.
Ja paluumatka ei mennytkään ihan putkeen. Lyhyin reitti ei ollut paras. Jää piikeistä olisi ollut nyt hyötyä.
Alas päästiin pienten vastuksien kautta. Tunturin alla lähteitä.
Tänne pääsee jopa normaali autolla.
Yön nukuttua kohti Suomea. Ajoin Muonioon yöksi ja siitä jatkoin nukutun yön jälkeen kotia. Seuraavana aamuna piti olla "kustannuspaikalla" töissä siis.
Tässä Haltin videoita soittolistana joista vain muutama edellä esitettynä.
HALTI