KUHMO  pe-su, 22.-24.01.2016 ja Bygøynes Winter Tour 2016 24.1 -27.1.2016 noin 2400 km.

 

 

Aurora Borealis Biker Meeting 2016 (ABBM 2016)         Bygøynes Winter Tour 2016

Vuoden 2016 Aurora Borealis Biker Meeting tullaan järjestämään yleisön pyynnöstä jälleen etelämpänä, kuin koskaan ennen, eli Kuhmossa. Samalla kertaa järjestetään ensimmäinen Talavi- Talavisotajutaus.

   

 

Hieman ennen reissua (11.1.2016) oli pyörän kanssa ongelmia. Öljyn lauhduttimen putkesta vuosi hieman öljyä. En saanut purettua kun on edessä molemmin puolin DIN pistokeet. Toista en saanut pois kun niin ahdas paikka. Täytyi laittaa toinen lemmari jolla öljy vuoto tyrehtyi. Paikoillaan on vielä alkuperäinen klipsi kiinniteinen lemmari. Ei hyvä.

 

16.1.2016 eteen yritin laittaa uutta talvirengasta ja siinä samalla tein 120 000 huollon. 21.1.2016 päivää ennen reissua oli taas eturengasta tyhjän. Ei kun Torniosta työpaikalta hakemaan pitävä talvirengas ja se laitaa alle. (töistä lähtiessä en muistanut ottaa sitä kotia) Torniossa kun kävin tulessa tutkin huomista polannetie reitti. Liakka - Yliliakka - Karunki - Ruotsin Karunki - Luppio - Koti. Tämän reitin mahdollistaa Karunkin ja Luppion jäätiet.

 

22.1.2016 lähdin liikkeelle jo 7.00 maissa. Ensinnä jäätietä Ruotsin puolelle (Nuotioranta - Luppio), sieltä Ruotsin Karunki josta taas Suomen puolelle jäätietä. Karunkista Yliliakkaan ja Raunolta moottoritietä Lapintuulen Nesteelle. Jossa jo kolme pyörämiestä odottikin minua. Tässä söin kunnon aamupalan ja lähdimme liikkeelle 9.50 aikoihin. Ensimmäinen etappi oli asvalttitietä Olhavaan jossa pysähdyimme. Siinä laiteltiin pukujen lämmitys johtoja ym kiinni jne. Olhavasta matka jatkui 855 tietä Tannila jossa pieni pysäys. Tannilasta kohti Pudasjärven Nestettä, tässä pidettiin taukoa ja lämmiteltiin hieman. Huomasin että varustusta jäänyt kotia. Sauvat olin unohtanut matkasta. Kävin huoltoaseman vieressä kaupassa vaan seillä vain kävely sauvoja. Kimmo lupasi tehdä pajusta jos tulee tiukka paikka.

Pudasjärvestä Parkkilantietä Hirvaskoskelle. Näin vältettiin Oulu Kuusamo tien asvaltti pintaa. Oulun ja kainuun rajalla pysähdyttiin pienelle tauvolle. Tästä jatkoimmekin Hyrynsalmelle jossa taas tankkausta ja kahvittelua. Hyrynsalmelta suoraan Kuhmoon. Ensimmäiset 20 km oli aika epätasaista ja haastava ajaa. Eipä siinä voi kun nopeutta tiputtaa ja pistää kieli keskelle suuta.

 Reitti oli tässä asvaltti pintaisia teitä vältellen. Kuhmossa olimme noin 16.30 jossa olikin jo viisi pyörämiestä paikalla. (McHuurre, Nasta Arska, HessuL, Are ja VJussi)

 

 

 

Videona ensimmäinen päivä ja MC Huurteen tekemä video

  

 

23.1.2016

Aamu alkoi kylmäkäynnistys kisalla. Ja kun lämpötila oli -10 alapuolella tuomaristo päätti muuttaa sen nopeus kilpailuksi. Vähän tuotti ongelmia selvitää voittaja. Piti oikein kuvanauhoja tutkimalla selvittää asiaa. Voittaja Tommi L (BMW R 1200 GS) hopeaa Are (BMW R 1200 GSA) pronssia Kimmo (BMW R 1200 GSA LC)

Tästä Kuhmon S markettiin joka sponsoroi makkarat ja sinapit tälle päivää. Siinä pihalla myös paikallinen lehti kävi tekemässä juttua talvi motoristeistä. Tästä jatkettiin matkaa Jyrkänkosken muistomerkki jossa lehti otti myös kuvia pyöristä ja ohjaajista. Seuraavana tutustittiin Motti näytely Saunajärven tietämillä. Yksityinen henkilö jolla talvisodan materiaalia yhdessä telen kopissa. Sitten ajettiin Pieni Kuusijärven rannalle jossa paistettiin makkarat. Tästä matka jatkui Kilpelänkankaan muistomerkki jossa laskettiin seppele. Tästä matka jatkui Iso Lontanlampi jossa ajettiin jäällä pyörillä. Pitihän sitä itsekin omalla kokeilemassa. Nastoitus ei toimi silkalla jäällä. Illalla oli palkintojen jakoa ja vapaata seurustelua saunan lisäksi.

 

 

Bygøynes Winter Tour 2016

Täältä sitten matka jatkui Norjaan  ja pieneen kalastajakylään nimeltä Pykeija.

 

Su 24.1.2016 reitti

Lähdimme liikkeelle hieman jälkeen kahdeksan. Alun perin matkaan piti lähteä viisi pyörää kuskeineen. Nyt vain kolme (Kampi, Timo57 ja Nixi) ja Are lähti alkumatkaksi mukaan. Ei halunnut ajaa kotia lyhyintä tietä. Lentiiran kautta Suomusalmelle jossa Timo57 tankkasi ja muut juotiin kahvit. Are lähti tästä omia reittejä kotia kohti. Suomusalmelta suunta kohti Taivalkoskea. Tien pinnat alkoi olemaan hyvin polanne pintaisia. Taivalkoskella syötiin ja matka jatkui Posiolle. Posiolla kahviteltiin ja kelkkamiehet katsoivat hieman hämmentyneitä meitä. Heidän ajokausi oli vasta alkanut. Meillä ties koska? Posiolta kohti Maaninkavaaraa ja sielä Kemijärvelle. Kemijärvellä juotiin kahvit ja Timo tankkasi. Timon pyörä pieni tankki joten taukoja pidettiin sen mukaan. Kemijärvellä ABC huoltamon liikenne valot eivät vaihtuneet millään. Kumma juttu kun kesällä kuitenkin ovat toimineet. Nyt ei. Kemijärveltä Pelkosen niemen kautta Sodankylään.

Ennen hoteliin menoa söimme huoltamolla ja tankit täyteen. Päivän lämpötilat pyörivät - 7 ja -15 välillä. Hieman loppu matkasta tuli lunta. Hotelliin saavuimme 19.30 aikoihin. Saunaan ja sitten nukkumaan.

 

Ma 25.1.2016 reitti

Aamulla olimme liikkeellä taasen hieman jälkeen kahdeksan. Tästä ajoimmekin Saariselälle jossa Timo tankkasi ja kahvit juotiin Kaunispään huipulla jossa olimme hieman 10 jälkeen. Tästä matka jatkui Inarin Nesteelle jossa syötiin. Pakkasen ollessa -15 luokkaa. Tästä jatkoimme Näätämöön jonne ajaessa pakkanen alkoi kiristyä. Sevettijärvi -25 ja kypärän hengitys ilma kanavat alkoi jäätyä. Hieman ennen Näätämöä jo hengitys kulki pienen mehupillin läpi. Onneksi vauhissa sain kynnellä kynsityä auki vaseman puolen reikää ja taas ilma kulki.  Näätämö pysähdyimme kauppaan ja tankille. Siinä samalla ostimme ruokatarpeita Pykeijan ja joimme kahvit. Kauppias sanoi että ulkona -34. Molempien BMW mittarit näytti vain -30 ja näytti siltä että ei enempää näytäkään. Lisäksi Tommin (Kampi) etu renkaaseen jouduttiin lisäämään ilmaa. Pakkanen hieman lauhtui ennen Pykeijaa. Pykeijassa oli -15 tienoilla. Ja paikalliset sanoi ettei pitkään aikaan ole näin kylmää ollut. Majoitukseen ei heti päästy kun avain ei ollut avain koodilukossa.

   

Tiistaina 26.1.2016 käytiin Kirkkoniemessä matkaa tuli hieman yli 200 km. Lähdimme jälkeen yhdeksän liikkeelle taivas oli hieman paremman näköinen. Pilviä siellä täällä, ei lumisadetta. Kirkkoniemessä tankkasimme ja kävimme satamassa. Raja-asemalle emme lähteneet katsomaan polkupyöriä koska oli hieman kiire syömään. Olimme sopineet Pygones Bristo ruokailun kolmeksi paikallista aikaa. Kirkkoniemeen päästyä alkoi satamaan hieman lunta. Paluumatkalla oli hieman tuiskuttanut, yhdessä kohdassa oli aika valli. Läpi mentiin eikä nurin menty. E6 tien laidassa Pykeijaan lähtevällä tiellä olikin aura auto tien laidassa. Lähdimme sen perään. Paikoin oli tuiskuttanut aika lailla, aura-autosta lensi lunta että perässä piti kaasua keventää.

      

 

Ke 27.1.2016

Aamusta lähdimme liikkeelle vähän ennen kymmentä. Majoitus piti siivota ennen lähtöä. Ajoimme ensinnä Neideniin jossa näkyi sama mies kameran kanssa kuin eilen. Näätämöjoen sillalla pyörätie oli eilisen tuiskun tukkima, pienellä lumilingolla sitä aukaistiin. Tästä matka tulliin jossa oli raskaan kaluston kuntotarkastus meneillään. Samalla Tommi kävi kysymässä paljonko saa tuoda kuningasrapua. Pari kiloa "No Proplem" tullin vastaus.  Tästä matka jatkui Näätämön kaupalle jossa joimme kahvit. Pakkanen nyt -20 luokkaa. Timo tankkasi ja tästä kohti Inaria. Tie oli aika urainen, pari kertaa lähti eturengasta pito eteenkin Jääjärven kohdalla. Vauhti tietenkin tippui seuraavaksi. Nyt ajettiin juuri ja juuri 60km/h. Sevettijärveltä noin 40 km ajettua tien kunto parani että ajonopeus oli lähellä rajoitusten mukaista. Poroja ei nyt näkynyt tien laidoilla niin paljoa kuin tulessa. Vai olisiko keuluilla ajanut Tommi hätistellyt ne pois tieltä. Inarissa ajoimme Nesteelle jossa syötiin. Tästä minä lähdin kohti Kittilää. Tommi ja Timo jatkoi etelään ja Sodankylän suuntaan. Tästä lähdin kohti Kittilää. En pysähtynyt kuin Kittilässä join kahvit ja taasen matkaan. Seuraava pysähdys oli koti kylällä pistin tankin täyteen. Keskikulutus oli 6,1 litraa/100 km. Normaalisti 5,8 luokkaa. Kulutus tietenkin johtuu tyhjäkäyntiä käynyt jonkin verran. Kotona olin vähän jälkeen 20.  Reilut kymmenen ja puoli tuntia kului reiluun 600km ja matkaa kertyi 2400 km.