NIKKALUOKTA 7 -9.3.2014

Aurora Borealis Biker Meeting 2014 (ABBM 2014)

Perjantaina 7.3 lähdimme Mc Huurteen kanssa kohti Nikkaluoktkaa noin klo 8.00 Tietenkin Ruutulipun saattelemana.  Matkaa minulle tuli noin 750 km. 880 km pelkästään Mc Huurtelle kotoa Nikkaluoktkaan. Osallistuja määrä kenties tippui siitä syystä että tiet oli asvaltilla. Olisiko ajetusta matkasta päässyt polanteella ajamaan 150 km. Mennessä 35 km ennen Nikkaluoktkaa tie muuttui vasta polanteiseksi. Takasin tulessa polanteella Nikkaluoktka - Svappavaaraan 110 km.

 

Tankilla käytiin Ylitornion Nesteellä ja moni katsoi joko kevät on tullut ???

 

Ensimmäinen tauko pidettiin E10 tiellä Överkalixissa. Siinä sattui pieni katstrooffi. Se selviää videolla. Hakkasissa kävimme tankilla ja koska olimme ensimmäiset moottoripyöräilijät niin huoltoaseman pitäjä tarjosi meille kahvi ja teen paakelseilla ilmaiseksi.

 

Tästä jatkoimme Gällivaaran MMCK kerholle. Täällä myös saimme kahvit ja sooda vettä sekä meille esiteltiin kerho tilat. Kerrottiin Midnatssolsträffen joka on  seuraavalla kertaa järjestetty jo 40 kerran. Alkaa torstaina 26/6 klo 18.00 ja päättyy sunnuntaina 29/6. Lisää löydät tietoa MMCK sivuilta.

  

 

Tästä jatkoimme matkaa kohti Kiirunaa. Hieman ennen Svappavaara pysähdyimme tauolle ja katsoimme miten renkaan nastoitus voi. Nastoitus selviää videosta.

    

Kiirunan OK pysähdyimme tankille ja täydensimme ruoka varastoa. Siinä samalla kaasukahvaa Mc Huurre korjasi herkemmäksi. Menossa oli sotaharjoitus Cold Response 2014 -harjoitus, Norjassa ja Ruotsalaista kalustoa menossa sinne päin. Tästä saimme viitteitä hieman ennen Svappavaara tien laidassa oli sotilaita.

    

Hieman ennen Nikkaluokta pidimme tauko kun etu rengas karkasi molemmilta. Kaatumisilta onneksi vältyttiin. Viimeiset 30 km paikoin urainen ja monttuineen. Lisäksi aura-auto oli jättänyt keskelle tietä tuuman korkuisen olakkeen joka oli osittain lumen peitossa. Alla muutama kuva joista selviää kunnossapidon laatu. 

  

 

 

Nikkaluoktaan päästyä Piese oli vastassa. Hetimiten aloimme alueetta suunnistella. Mihin tulee yleisölle paikat, parkki paikat yms.

     

Ensimmäisenä tehtiin pyörille parkkipaikka. Päätimme tehdä sitä riittävästi. 

  

Seuraavaksi yleisö joka saapuu katsomaan ABBM 2014 EK 1 ja EK 2.

   

 

Alueen järjestelyt kun saatiin valmiiksi, kokki (piese) ruokakin oli valmiina. Täytyy sanoa että kieli suli ruuan mukana. Ruokailun päätyttyä alkoi ensimmäinen palkinto tilaisuus. Kategoriat olivat pisin matka ja pisimmät nastat.  Pisimmän matkan voitti Mc Huurre 880 km. Pisimmät nastat Piese voitti 9 mm nastoilla. Lisaksi jaettiin ABBM taistelija ja Spesiaali- mitalit.

 

Illan päätteeksi lähdimme Ruotsalaiseen saunaan. Saunassa ei saanut löylyä koska sähkökiuas oli sammunut puolisen tuntia sitten. Ja tietenkin sauna varustukseen kuuli palkinto mitalit. Ruotsalaiset jotka Diskuteerasivat saunan eteisessä ihmettelivät mitä porukkaa nyt saunaan tulee.  Sanoimme että olemme voittaneet kun olemme päässeet moottoripyörillä tänne. Tämän jälkeen höyhen saaret kutsui.

 

Lauantaina 8.3

Aamulla herätessä ulkona aika kova tuuli. Sekä lunta tuli väliin ihan vaa'assa. Pyörät olivat saaneet lumi peiton päälle. Välillä lumisateessa taukoa.

 

Siitä huolimatta päiväksi oli ohjelmaa. Tarkoitus oli käydä Kebnekaisen Fjällstationilla. Tämä reissu jätettiin koska ei ollut varmuutta pääseekö kelkkakyydillä sinne. Ja jos pääsisikin pääseekö illalla välttämättä takasin. Tässä päätimme suosiolla mamoilla ja jäädä Nikkaluoktaan.  Tämä oli oikea päätös sillä kelkat ei olleet päässeet vaikka olivat yrittäneet kolme kertaa. Kelkalla oli päästy 500 metrin päähän. Illalla kuulimme että keli oli siellä 52 m/s (180 km/h) parhaimmillaan. Esimerkiksi rakennusten välillä (100 metriä) ei oltu päästy liikkumaan ollenkaan.

Pelastus helikopteri yritti laskeutua useaan otteeseen Sarrin heko kentälle. Ei onnistunut siinä. Illalla kuulimme että joku olisi tarvinnut kuljetusta. Neljä hiihtäjää oli pelastettu Kebnekaise Fjälstationelle.

Luvassa siis oli renkaan vaihtoa, tulpan vaihto, hiihtoa. Mc Huurre voitti renkaan vaihdon. Piese taasen tulpan vaihdon. Ja minä umpihanki hiihdon. Kylmä käynnistys kilpailun tuomaristo päätti peruttaa koska lämpötila juuri hieman pakkasella.

   

    

Sääolojen virallisen mittauksen jälkeen tuomaristo kokoontui ja päätti kuitenkin siirtää tunnilla EK 1 ja EK 2 alkamista.

 

EK 1 ja EK 2 päästiin kisamaan kaikesta huolimatta. Nolla pyörällä oli molemmilla EK osuuksilla vaikeuksia tuulen takia sekä olla juuttumatta tuulen tuomiin nietoksiin. EK 1 reitillä ehdottomasti paras valinta oli enska nastoitus taas mopo nastoitus oli EK 2 lyömätön. 

 

Lähtö annettiin tietenkin ruutulipulla kuten myös maaliin tulo ruutulipulla.   EK 2 lähdössä Honda XLV 600

 

EK 1 voittaja oli repinyt matkalla jo selvän eron. EK 2 voittajaan maaliin tulo näyttävä. Tuomaristo kokoontui tämän jälkeen ja päätti lyhentää EK  2 seuraavana vuonna loppupäästä 200 metrillä. Syynä tähän oli voittajan maaliin tulon jälkeen oli vaikeuksia saada jarrutetuksi ajokkinsa maali alueella. Safty way the best way.

  

Sunnuntaina 8.3

Keli oli parantunut. Tuuli oli tyyntynyt huomattavasti eilisestä. Yön aikana oli tullut lunta hieman, tiet oli polanteella Svappavaaraan asti. Siitä käännyttyä 395 tielle asvaltti paistoi, Pajalan kaivoksen takia aika lailla raskasta kalustoa liikkeellä. Lisäksi tietä suolataan talvisin poikkeuksellisen paljon. Siitä huolimatta kaikki eivät olleet pysyneet tiellä. Päätös jakso tässä!

 

 

Lopuksi päätös jakso!

 

Seuraavaa ABBM 2015 ajateltu Kuusamon perälle.  Tammi helmikuun aikana. On jo ehdotettu 6-8.2.2015.

Suorajärven virkistysalue on puolustushallinnon oma vapaa-ajan viettoon tarkoitettu alue ja ISÄNTÄNÄ toimii Mc Huurre.

Tänne tulee matkaa! Enontekiö 465 km. Kaitainen 566 km, Oulu 259 km, Tikkakoski 590 km ja Ylitornio 326 km,

 

Linkki josta näkee jotain tuosta paikasta