6-10.6.2014 reissu pohjoiseen.
Reissua ei juuri suunniteltu, pakkasin kamat ja päätin lähteä pohjoiseen. Puolen päivän jälkeen lähdin ja Ylitorniolla kävin pyörän tankkaamassa ja sitten kohti Pakisjärveä. Sieltä sitten sorateitä pitkin Muoniota. Romakkajärvellä piti varusteita vähentää kun lämpötila kipusi helle lukemiin.
Tässä reitti suurin piirtein.
Matalajoentie alla videolla. Loppupään koiria ei näkynyt nyt. Yleensä tullut melkein ajosaappaaseen kiinni. Olihan sinne varoitus taulukin ilmentynyt nyt. Jossa luki varokaa koiria + Poroja.
Pasmajärven tiellä poro aidassa poro karkoittimet. Kunnan rajalla ja oudompi voisi säikähtää niitä. Aika kova melu niistä lähtee. Toisen vastaavan olen nähnyt Karigasniemen ja Kaamasen välillä. Silloin melkein sydän pysähtyi. Illalla yksikseni ajelin ja säikähdin että oliko poliisit tutkaamassa.
Ylläksellä oli vielä paikoin luntakin. Toisen tankin sivulla olevan laatikon täytin lumella.
Äkäslompolossa kävin kaupassa ja ostin sauna oluita kaksi jotka sulloin lumen sekaan laatikkoon. Pakkausta katsoi kalamies. Auton perässä kärryssä oli soutuvene. Ilmeisesti pakkaaminen kiinnosti niin paljon että tuli viereen ja kysyi mitä teen. Sanoin että pistän oluet kylmälaukkuun. En oikein perusta lämpimistä oluista. Sitten kohti kesämökkiä. Päätin ajaa valkeajoen tietä, ja katsoa samalla miten joen ylitys onnistuu. Melkein se onnistu. Vastarannalla rantatörmässä jos ei olisi ollut puun juuria niin yli olisi päästy. Takarengas alkoi siinä potkiin tyhjää ja kaivoi montun ja siihen jäi kiinni. No ei kun varusteet pois päältä ja laukut irti pyörästä. Takarenkaan alle keräsin kiviä joesta. Saatuani takarengas ylemmäksi niin lähti kohtalaisen helposti irti. Samalla kävin pulikoimassa joessa olihan lämpötila yli helle rajan.
Tästäpä sen näkee mitä taikinoitiin valkeajoessa.
Kesä kämpälle päästyäni pistin sauna lämpiän. Saunan jälkeen nukkumaan.
Lauantai 7.6 päätin lähteä käymään juoksemassa. Lämpötila 20 asteen hujakoilla. Tällä onkin hyvät soratiet juosta.
Hillakin oli jo kukilla. Saa nähdä millainen sadosta tulee?
Lenkin jälkeen päätin etten jatka matkaa mihinkään vaan jään tänne. Samalla join toisen eli viimeisen oluen.
Sitten otin 2 tunnin ruokalevot. Päätin lähteä käymään Ylläksellä. Ajoin sinne Jokijärven kautta. Vähän ennen jokijärveä oli hakkuu aukealla aitaus. Kuulin että metsähallitus istuttanut puita ja suojannut ettei eläimet pääse syömään niitä.
Jokijärven kodalla kävin. Tänne olikin tuotu kevät talvessa puita. Kodalle pääsee jopa henkilö autolla talvitien pohjaa joka talvisin Pakasaivoon menevää kelkkareittiä. Paikasta N67 39.500 E23 54.027 kota taasen paikassa N67 39.608 E23 54.544
Tästä ajelin Äkäslompoloon jossa jo kaupatkin oli kiinni. Olivat menneet 18 maissa kiinni. Päätin katsoa pääseekö Ylläksen päälle. Portti oli auki ja portin nyt pääsee kiertämäänkin mönkijää kapeammalla kulkupelillä. Tosin alas tullessa huomasin kieltokyltin. Ajoneuvoilla ajo kielletty ja alla luki yksityis-tie. Olisin jättänyt menemättä sinne jos olisin huomannut tuon kyltin. Selviää kyltti videosta. Todennäköisesti kielletty ettei tie kuluisi suuresta liikennöinnistä. Ja oli tiellä aikalailla vielä kevään sulamis vesien aiheuttamaa kulumista ja monttuja. Lämpötila tippui 22 asteesta 17 asteeseen ja korkeutta navigaattori näytti 726 m (todellinen 718m)
Rakennuksen vieressä varoitus kyltti. Radio ja TV-aseman alueella liikkuminen kielletty hengenvaara putoavien jäiden ym. johdosta. No olihan ilmatila lämpimän puolella reilusti ja päässä oli lisäksi kypärä. Punainen valo ilmeisesti jos alueella muuta vaaraa.
Sunnuntaina ja maanantaina en juuri kuvannut kuin Valkeajoen leimauskämpän lähistöllä varoitus merkin lähteen viereltä. Johtuisiko tuosta että alueella maaperässä on Fe-Cu-Au malmia. Ja kaivoshanketta on suunniteltu.
Tästä selviää Hannukaisen rautakaivos ja Toiminta - alue ja nykytilanne.
Tiistaina 10 päivä ajelin kotia. Kilometrejä tuli yhteensä 620 km.